Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2015-06-25, 22:36
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Dubbelpost...

Senast redigerad av ErOg den 2015-06-25 klockan 22:44.
  #142  
Gammal 2015-06-25, 22:41
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)
Källa på det?
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige).
  #143  
Gammal 2015-06-25, 22:55
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.

http://www.reuters.com/article/2015/...0P520820150625

I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat.

Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning.
Du skriver dette. Greit nok. Så skriver jeg at 5 prosent er ansvarlige for 85 prosent av den manglende skatten. Og så velger du å se helt bort fra det, men kommenterer med dette:

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag vet inte om du med "er" menar mig, men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka att det inte var jag som efterlyste kunskaper, att jag tvärtom skrev att jag INTE gjorde det - och att det faktiskt är jag som fortfarande väntar på svar från dig på vad i NTB:s sammanställning av Tsipras förslag jag absolut borde ha kommenterat.
Jeg tror at vi poster med et så totalt ulikt utgangspunkt at det blir umulig for oss å ha en saklig debatt. Fair enough! Mens jeg (i mitt naive hode - og i beste fall) hadde forventet kommentarer som gikk på at Tsipras/Syriza legger frem fornuftige krav, sett i sammenheng med at de er et demokratisk valgt parti som bringer sitt folks ønsker til bordet, og må få aksept for resultatet av forhandlingene i det greske parlamentet, velger du å fokusere på det jeg vil karakterisere som en ren teknikalitet i presentasjonen fra nyhetsbyrået.

Vel, deg om det. Jeg synes at dette dreier seg om helt andre ting, men du er selvsagt i din fulle rett til å være uenig.
  #144  
Gammal 2015-06-25, 23:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Källa på det?
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige).
Men sånn er det ikke i Hellas.

Tallet er hentet fra en tidligere bloggpost jeg skrev, og er basert på flere kilder. F.eks denne (New York Times):

"If Greece’s 1,500 biggest tax debtors paid, the government would easily wipe out its budget deficit for 2013."

Men du kan også finne nyere eksempler: "Put another way – 87% of the tax is owed by 15% of the defaulters, with a minimum of 8% owed by 0.15% of the defaulters."
https://brianmlucey.wordpress.com/20...cts-and-myths/
  #145  
Gammal 2015-06-25, 23:09
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Det är ju i sådana fall det maskinskrivna kvittot som är ett bevis (om man nu behöver ett sånt). Det som brukar ligga hoprullat i en av de smala runda små behållarna som står mitt på borden på caféer och restauranger. (Skriver ut det eftersom många missar att kvittot faktiskt placeras där och sedan tror att de inte fått något.)
Den lilla ihoprullade papperslappen är ju oftast notan - inte ett kvitto. Det är skillnad. Ingen ger dig ett kvitto innan man fått betalt, inte heller i Sverige.

/kimmen
  #146  
Gammal 2015-06-25, 23:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Den lilla ihoprullade papperslappen är ju oftast notan - inte ett kvitto. Det är skillnad. Ingen ger dig ett kvitto innan man fått betalt, inte heller i Sverige.

/kimmen
Jag har fått kvittot i den lilla burken på bordet då jag har betalt. Det hela har gått till så att burken tagits från bordet med notan i jag har lämnat mitt kort för att betala och sedan har den lilla burken kommit ut med kvitto i.

Här på Kalimera diskuterar vi verkligen de stora frågorna just nu. Det är tydligt

Senast redigerad av Thira den 2015-06-25 klockan 23:20.
  #147  
Gammal 2015-06-25, 23:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Resten av EU var ju motståndare till Greklands medlemskap från början.
Om "resten av EU" var motståndare till Greklands medlemskap hade ju Grekland inte kunnat blivit medlem. Eller tvingade sig Grekland in...?

/kimmen
  #148  
Gammal 2015-06-25, 23:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Här på Kalimera diskuterar vi verkligen de stora frågorna ikväll. Det är tydligt
Javisst! Hadde jeg vært gresk hadde jeg forlatt forumet for lenge siden.

Btw Den ihoprullade papirlappen er kvitteringen. Man betaler når man skal gå, og tar den med seg. Beløpet man har kjøpt for er registrert i kassen. Barene/kafeene må legge denne lappen ved kundene, i tilfelle kontroll.
  #149  
Gammal 2015-06-25, 23:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag har fått kvittot i den lilla burken på bordet då jag har betalt. Det hela har gått till så att burken tagits från bordet med notan i jag har lämnat mitt kort för att betala och sedan har den lilla burken kommit ut med kvitto i.
Okej, men det har jag nästan aldrig fått...

/kimmen
  #150  
Gammal 2015-06-25, 23:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Okej, men det har jag nästan aldrig fått...

/kimmen
Läs Admiralas inlägg så ser du att den lilla lappen är både nota och kvitto. Två i ett liksom.
  #151  
Gammal 2015-06-25, 23:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Läs Admiralas inlägg så ser du att den lilla lappen är både nota och kvitto. Två i ett liksom.
En lapp som bara räknar samman vad man ätit och druckit utan specifikation, och där det inte ens framgår vad restaurangen heter - det är inget kvitto.
Men nu är det två år sedan jag var i Grekland - så det har kanske ändrat sig sedan dess. Jag får kolla i sommar...

/kimmen
  #152  
Gammal 2015-06-26, 00:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 308
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag är övertygad om att det för de allra flesta här på forumet står helt klart att det i Grekland saknas trovärdiga system för kontroll och indrivning av skatt. Oavsett vad det är för "lappar" som i bästa fall förekommer på tavernor och boenden, maskinskrivna eller enligt min erfarenhet fortfarande mest handskrivna, så tycks det ju vara upp till var och en näringsidkare att själv bestämma.

Om man i Grekland ska vänta tills det blir en förändring i vad som är "socialt accepterat", betala skatt eller inte, då lär man få vänta länge. Då är det ju också delvis verkningslöst att dividera om nivån på moms och andra skatter och om huruvida det är rika eller andra som ska betala. Det kvittar ju om system och kontroll saknas och skatten inte kommer in.

Efter dessa år av ekonomisk kris i Grekland så är det otroligt att detta inte är åtgärdat. Oavsett om det nu är ett inslag i förhandlingsspelet eller ej så är eventuella lån/bidrag/stöd som att fylla på vatten i en hink med hål i botten så länge man inte fixar detta!

När det gäller ev. positiv utveckling då det gäller svart ekonomi i Sverige så finns väl anledning att tro att det mera beror på att man genom RUT o ROT väljer att efterskänka hälften av skatten och mindre på vad som är socialt accepterat eller ej. Eller har jag fel? Kanske man skulle testa RUT o ROT i Grekland också annars.

Masse
  #153  
Gammal 2015-06-26, 00:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 702
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Javisst! Hadde jeg vært gresk hadde jeg forlatt forumet for lenge siden.
Såja såja, nu ska vi inte vara såna..

Apropå korruption, så var jag på Halkidiki förra året. Där träffade vi en bulgarisk familj, där våra döttrar blev goda vänner. De bodde på samma hotell som vi och var de enda "öststatarna" på hotellet, som ju inte var det billigaste. Mannen i familjen jobbade som säljchef på ett läkemedelsföretag och var mycket priviligerad i det bulgariska samhället (han hade t o m tjänstebil, vilket knappast är vanligt där).

När jag berättade att jag var från Sverige, berättade han i beundrande ordalag om AstraZeneca. Vårt svenska läkemedelsbolag, som han tyckte var extremt välskött och hade hög tilltro till. Han berättade om hur fattigt det var i Bulgarien och hur folk vände på varenda slant. Vi kom snart in på ämnet korruption, vilket han tyckte var ett mycket stort hinder i den bulgariska utvecklingen.
Här ville jag inte slå mig för bröstet, och tro att vi var så himla bra, utan berättade att vi i Sverige också hade korrupta politiker. Bl a drog jag exemplen från Uppdrag Granskning, där en tjänsteman i Göteborg gav bygglov svart och om kommunpolitiker som fifflade med frukostkvitton.

Han betraktade mig med en avmätt blick och sa:
"My friend. You don´t have the faintest idea of what corruption is". Sen berättade han rena skräckexempel på hur det kunde gå till i Bulgarien. Som svensk baxnar man, när man hör sådant. Jag skämdes rätt rejält över de futtiga skandaler jag berättat om i Göteborg. De var ju ingenting i jämförelse!

Innan vi skildes åt, så sa han. "Do you know what we call Sweden in Bulgaria?" Jag skakade nekande på huvudet, varvid han svarade:
"The perfect land".

Det är verkligen nåt att tänka på...

/Netwolf
  #154  
Gammal 2015-06-26, 02:03
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av LarsB Visa inlägg
Jag tog ut 400€ i en Euronet automat på Paros 13/6 och fick betala 10,26 sek/€.
16/6 tog jag ut 400€ i en Nationalbank automat då fick jag betala 9,44 sek/€.
så avstå från att ta ut pengar i Euronet automaterna.
Nej det höga priset berodde inte på att jag valt den svenska växelkursen.

Glad midsommar.
Lars
Eurobank tar inga avgifter för oss!
  #155  
Gammal 2015-06-26, 07:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Nämen, det börjar låta som en klassfråga!

Citat:
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan.
Priviligierade i alla länder fören eder! Inget nytt under solen.

Försenat tack Admirala, för detta och mycket mer.
  #156  
Gammal 2015-06-26, 07:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Mens jeg (i mitt naive hode - og i beste fall) hadde forventet kommentarer som gikk på at Tsipras/Syriza legger frem fornuftige krav, sett i sammenheng med at de er et demokratisk valgt parti som bringer sitt folks ønsker til bordet, og må få aksept for resultatet av forhandlingene i det greske parlamentet, velger du å fokusere på det jeg vil karakterisere som en ren teknikalitet i presentasjonen fra nyhetsbyrået.
Som jag redan hade skrivit: jag är inte nationalekonom. Därför vore det mig främmande att bedöma om det är förnuftiga åtgärder som är bra för Grekland som Tsipras lägger fram. Om man tror att någon på Kalimera kan bedöma det bättre än Europas finansministrar så är man nog naiv.

Att jag valde att reda ut att jag inte var den som efterlyst ekonomiska kunskaper i diskussionen var för att du raljerade om att du väntade på svar, vände dig till "er" och gjorde det i ett svar på något som jag skrivit. Det var alltså väldigt lätt att få intrycket att jag var inbegripen i "er".

Förresten: att jag inte kommenterade ditt påstående om att skattesmitarna huvudsakligen är en stenrik elit beror på att det är väl belagt sedan tidigare att undandragandet av skatt finns på alla nivåer i samhället.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-26 klockan 08:08.
  #157  
Gammal 2015-06-26, 07:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Euro

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Eurobank tar inga avgifter för oss!
Eurobank är en bank, Euronet är fristående bankomater. De hänger inte ihop.
  #158  
Gammal 2015-06-26, 07:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Om "resten av EU" var motståndare till Greklands medlemskap hade ju Grekland inte kunnat blivit medlem. Eller tvingade sig Grekland in...? /kimmen
"Resten av EU" var motståndare innan de efter påtryckningar från Frankrike, som inte var det, "övertalade", de övriga. Om det var med en pistol mot pannan eller med mutor vet jag inte men utan Frankrikes dåvarande president Giscard d’Estaing, hade historien sett annorlunda ut. Giscard d’Estaing var "greklandsvän" och ägde sommarbostad i Grekland.
Allt enligt mina sambandsmän.
  #159  
Gammal 2015-06-26, 07:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
"The perfect land".
Tack för den!
Den leder till en logisk slutsats: andra är inte lika perfekta. Framför allt inte kvittogreker...
  #160  
Gammal 2015-06-26, 08:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 911
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Grekerna tänker längre än vi gör...De tänker på sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn... Vad är det de efterlämnar? Det finns redan en "tappad" generation...
Ok, men om du säger att grekerna tänker längre än vi så kan jag vara lite cynisk och säga att de tänkte verkligen inte längre då när de levde loppan med lånade pengar som de inte hade råd till. Men, jag vill inte vara cynisk för grekerna är nog inte ensamma om detta, vi gör likadant i alla länder och vaknar väldigt ofta för sent till livets realiteter.

Det sorgliga är ju att nu är det de oskyldiga som får lida, en tappad generation som du skriver. Det skulle ju vara otroligt viktigt för grekerna att få känna att det finns en ljusare framtid.

Nå, i morgon borde nu den slutliga lösningen komma. Få se. Grekland vill ju ha en skuldavskrivning enligt vad jag har förstått. Och det är väl ganska uppenbart att det är den enda utvägen sist och slutligen. Också IMF stöder det, men jag antar att det politiskt är en svår nöt att knäcka för de övriga euroländerna. Framför allt just nu. Senast i går "lovade" Finlands tillfälliga finansminister Timo Soini (Sannfinländare som hela tiden har varit emot alla stödpaket osv) att Finland inte kommer att godkänna några skuldavskrivningar (vår riktiga finansminister och även statsminiser var naturligtvis i Bryssel).

Men enligt vad jag har förstått så är det viktigaste man väntar sig av Grekland det att de genomför de reformer som behövs. Och nu litar man inte på att de kommer att göra det.

/ Anne
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT