Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-02-28, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bäddmadrass?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Frågan är väl om det ö.h.t. finns att få tag i? Används det vi kallar bäddmadrasser i Grekland?
// Helén
Ja det finns i Grekland även om det inte är lika vanligt som här. Klart det är krångligt att leta madrasser i Grekland men jag tänkte att det kan vara krångligt att släpa på också. Ok kanske om man reser från dörr till dörr och inte ska åka runt så mycket.Vill minnas att jag hade bäddmadrass på ett av mina boenden förra året. För den som ska till en lite större stad är det nog ganska enkelt att köpa på plats eller kontakta hotellet innan och be de ordna med det man önskar.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-02-28, 09:07
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bäddmadrass?

I sommar reser vi från dörr till dörr, så jag hade tänkt göra som Yeasou, köpa en tunn madrass (han kör tydligen med tunn - 7cm - skummadrass) och se till att få den lufttätt packat i en rulle som sedan checkas in. Och sedan tänkte jag lämna den kvar där i Grekland. Vi är 6 personer som åker, så någon har nog en ledig hand. Och det blir inte långa transportsträckor man måste bära den.

PO, jag kollade både bäddmadrasser och skum sådana, tänkte mest på pris (bäddmadrasser av någorlunda tjocklek drar iväg med priset), vikt och storlek.

Jag skall undersöka vidare... och jag meddelar hur det går, om jag hittar något billigt och bra för svärfar att sova på.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-02-28, 09:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bäddmadrass?

Kan nog vara så, tror oxå det beror på att de flesta äldre hotell har renoverats de senaste åren och de nya hotellen satsar på den större storleken dvs 90 cm bred.

Men standardmåtten låg tidigare på 80 cm bredd och dubbelsäng 160 cm.
Därför köpte vi våra sängar med oss ifrån Sverige när vi flyttade ner.
Då var det inte lätt att få tag 90 cm bred säng eller bäddmadrass, men det har som sagt kommit under åren.

Monica

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-28 klockan 13:33. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-02-28, 09:59
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bäddmadrass?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ikea har det säkert, och kanske andra möbelkedjor också, men inte skulle då jag lägga tid där på att leta.

Monica; det börjar visst bli en vana det här att vi skriver samtidigt i den här tråden
De som har ryggproblem tycker nog att det är värt att ta ner en madrass eller leta på plats.
Ärligt talat man sover inte skönt i dessa stenhårda sängar även om jag inte har ryggproblem.

Jadu Elisabeth, vi gillar väl sängar
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-02-28, 10:00
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bäddmadrass?

Kan nog vara så, tror oxå det beror på att de flesta äldre hotell har renoverats de senaste åren och de nya hotellen satsar på den större storleken dvs 90 cm bred.

Men standardmåtten låg tidigare på 80 cm bredd och dubbelsäng 160 cm.
Därför köpte vi våra sängar med oss ifrån Sverige när vi flyttade ner.
Då var det inte lätt att få tag 90 cm bred säng eller bäddmadrass, men det har som sagt kommit under åren.

Monica

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-28 klockan 13:33. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-02-28, 12:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bäddmadrass?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
De som har ryggproblem tycker nog att det är värt att ta ner en madrass eller leta på plats.
Ärligt talat man sover inte skönt i dessa stenhårda sängar även om jag inte har ryggproblem.
Jag menade inte alls att jag inte förstår dem som tar med madrasser - tvärtom, jag har själv tagit med kudde de senaste resorna och funderar allvarligt på att ta med en madrass nästa gång ("värre" saker har man väl burit på och dragit med sig!). Det jag menade är att jag skulle aldrig ta av den korta tiden jag är där för att leta madrass. Men släpa med den hemifrån kan jag mycket väl tänka mig!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-02-28, 20:49
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Bäddmadrass?

Låt mästasren förklara!

Rör för guds skull inte madrassen när den är nyköpt eftersom den är slimmad pga vacumförpackningen. När den väl öppnats och man ska rulla ihop den så blir den dubbelt så stor.

En 70cm madrass är inte helt fel eftersom den är betydligt smidigare att ta med på resan och framförallt är den tillåten i måtten. Har du större kan det bli problem eller dyrt att ta med (gränsen på vissa flyg går vid 80cm).

Sen gör det inte så mycket att den är 70 cm eftersom det gör inte så mycket om en axel eller ett ben sticker utanför madrassen för kanten trycks ner och så märks knappt övergången mot sängen....
Så är det
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-03-05, 22:32
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bäddmadrass?

YES!!!! Här satt jag och slet mitt redan korta hår över IKEA Atens hemsida och så fanns svaret redan här på Kalimera. Bäddmadrasser! Det är nog det enda jag alltid saknar i Grekland. Blir det nu så att jag måste lämna min sköna säng efter mig får jag ta båten över till Aten och köpa mig en. Vet någon om utbudet och priserna är ungefär de samma som här i Sverige? Och kan man som här beställa över nätet och få det skickat hemskickat? Jag får tyvärr ingen katalog från IKEA Aten, än
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-03-06, 10:04
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bäddmadrass?

Jag har köpt sängar och bäddmadrasser till ungarna från IKEA Aten.
Har lånat ut min IKEA katalog, men jag återkommer med priser och storlekar. Tror inte de har som i Sverige, att man kan få det hemskickat.

Men kolla först på Kreta i möbelaffärerna där, eftersom du oxå måste ha en säng. Det kostar ju oxå att ta sig från Kreta till Aten.

Efter 5 minuter......... Gick och kollade och har 2006 års IKEA katalog hemma, du kan ju få lite hum om priser.

Sultlan Talliden den tunnaste 2 cm i polyster

90x200 19 euro
140x200 29 euro
160x200 39 euro

Sultan Torsmo 4,5 cm i polyster

90x200 cm 49 euro
140x200 cm 79 euro
160x200 cm 99 euro

Sultan Timan 7 cm i ull, något för den frusna

90x200 99 euro
140x200 139 euro
160x200 169 euro

Sultan Tuvebo 9 cm, i ull och polyster

90x200 129 euro
140x200 169 euro
160x200 199 euro

En nackdel med de nya madrasserna är att de inte har dragkedja runt så man kan tvätta överdragen i maskin. Vi köpte våra madrasser från IKEA i Sverige när vi flyttade ner, och överdragen på madrasserna har jag tvättat i maskin flera ggr. Behövs när det är svettiga somrar. Men man kan ju lägga madrasskydd över som jag gjort i ungarnas sängar. Har för övrigt det i våra oxå numera.

Monica
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-03-06, 10:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bäddmadrass?

Tusen tack Monica!

Jag lyckades tillslut, tack vare en gammal länk från Frappe (Bless her!), ta mig in och bläddra i oline-katalogen,*ryser av behag*, och priserna ser ut att vara samma som i Sverige. Säng kommer jag troligen att köpa en begagnad, det finns nämligen ett ställe i Chania som säljer "hemvändares" avlagda bohag billigt, men bäddmadrasser ska vara fräscha. Jag får ta en tur och botanisera i Chanias butiker när jag har tid, IKEA får vänta till vintern, det är ändå massor jag kommer att behöva köpa och husgeråd är rätt dyra vad jag sett. Några påsar, och en sprängfylld resväska, står redan och väntar där nere. Jag har varit förutseénde nog att ta med och lämna både badlakan, handukar och köksattiraljer. Sommartid har man ju heller inte lika stort behov av saker eller varma täcken Då räcker det med en frappéshaker, Remos och en bra bok på balkongen.

Till vintern kommer jag nog däremot att köpa både värmefilt, fleecefiltar, dubbla täcken och flanellpyjamas!

Ha en bra dag!
Kickie
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-03-06, 11:30
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bäddmadrass?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Tusen tack Monica!


Till vintern kommer jag nog däremot att köpa både värmefilt, fleecefiltar, dubbla täcken och flanellpyjamas!

Ha en bra dag!
Kickie

Ha, Ha, Ha förstår att du är samma fryslort som jag, kör med flanellpyjamas, numera kan du även hitta fleece pyjamas härnere.
Kan rekomenderas.

Köper mina pyjamasar på marknaden, kostar från 5 euro upp till 15 euro.
Köper faktiskt mycket av mina kläder och barnens kläder där, samma kläder som hänger i butikerna, bara väldigt mycket billigare på marknaden.

Mycket planering nu va ?

Monica
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-03-06, 11:41
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bäddmadrass?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
...Köper faktiskt mycket av mina kläder och barnens kläder där, samma kläder som hänger i butikerna, bara väldigt mycket billigare på marknaden...Monica
Jag älskar marknaden i Chanias hamn, där fyndar jag massor (med saker från H&M...). Planering blir det inte så mycket för ögonblicket, just nu handlar det om att bli av med möbler och prylar från 5 RoK. Det tar en evighets tid att fotografera, beskriva och lista auktioner. Bara jag får sakerna sålda så kan jag börja tänka på annat, roligare

Kickie
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-03-06, 14:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bäddmadrass?

Har du fått ett legalt jobb där nere så du kommer med i IKA eller måste du hanka dig fram med svartjobb?

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-03-06, 14:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Bäddmadrass?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har du fått ett legalt jobb där nere så du kommer med i IKA eller måste du hanka dig fram med svartjobb?

Eva
Än så länge har jag varken jobb eller boende men jag är inne i systemet med både IKA och AFM (skattekonto) sen tidigare. Svartjobb får jag varken pensionspoäng, A-kassa eller rofylld nattsömn av. Målet är att när jag etablerat mig ska kunna öppna något eget. Det är inte helt lätt att leva på grekiska löner, helst inte om man jobbar med turister, men i somras blev jag erbjuden två olika "vinterjobb" Typiskt att jag måste åka tillbaks till Sverige då!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-03-06, 14:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bäddmadrass?

Lycka till med allt och hoppas att det kommer att fungera för dig.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT