Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Sydamerika

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-19, 18:41
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Läs och Res - erfarenheter?

Hej!

Är det någon av alla beresta forumläsare som har åkt med "Läs och Res"?

Jag är själv sugen på att växla gråvintern i Sverige mot en rundtur i Centralamerika. Är det någon som har varit där och har tips, eller någon som kan berätta om hur det är att åka med "Läs och Res"?

Tack på förhand!

Charlotte!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-19, 19:38
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Har inte gjort detta personligen, men har en kollega på jobbet, som har rest flera gånger med dem. Ska fråga henne och återkommer angående ämnet under helgen.

Ivi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-19, 20:18
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Hej Ivi,

Tack snälla! Jag är väldigt nyfiken och har anmält mig till ett föredrag hos den här resebyrån, men det är intressant med opartiska erfarenheter. Vore kul att veta lite hur ålders- och könsfördelningen ser ut, hur det funkar att resa i en liten grupp, hur pass primitivt det är.

Nog för att jag älskar Grekland och gärna återvänder regelbundet, men det finns fler platser på jorden att utforska. Syd- och Centralamerika verkar ju hur spännande som helst. Som ensamresenär och kvinna verkar det säkrare att åka med en grupp. Finns det fler resebyråer som anordnar den här typen av resor, dvs rundresor som inte är massturism-inriktade?

Tack igen, jag uppskattar din hjälp!

Charlotte!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-20, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Citat:
Vore kul att veta lite hur ålders- och könsfördelningen ser ut, hur det funkar att resa i en liten grupp, hur pass primitivt det är.
Jag har rest med Läs & Res. Gjorde en resa som hette (finns säkert fortfarande) Södra Indien. Utan tvekan den bästa resa vi någonsin gjort. Allt funkade perfekt. Den indiska guiden som vi hade under resan var helt fantastisk. Skulle gärna göra om samma resa. Ryser fortfarande av välbehag. Kan varmt rekommendera Läs & Res.

Vi var 15 personer i vår grupp. Gganska hög medelålder, yngst var en tjej som reste ensam, hon var drygt 20. Äldst var en man på 70 år. Alla var trevliga och det var inga problem att resa i grupp.

Citat:
Finns det fler resebyråer som anordnar den här typen av resor, dvs rundresor som inte är massturism-inriktade?
Finns många liknande resebyråer, som Äventyrsresor och Världens Resor (som som ägs av två killar - Joachim och Jörgen) som tidigare jobbade på Läs & Res.

Har du fler frågor är det bara att fråga.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-20, 18:08
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Min arbetskompis har lovat att komma med sina erfarenheter efter helgen!

Ivi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-24, 13:55
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Hej!

Tack Janne för tipsen! Jag har varit inne på deras resp hemsidor och beställt kataloger. Har även anmält mig till en föreläsning om Centralamerika.

Ivi - har du hunnit prata med din kollega?

Soliga hälsningar från Charlotte!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-24, 16:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Hej!
Jag träffade en kvinna härförleden som precis kommit hem från en Läs och Res-resa till Indien! Enligt henne en HELT OTROLIG upplevelse!
Det är säkert samma kvalitet på de resor som går till Sydamerika. Själv hade jag aldrig hört om dessa resor innan.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-24, 19:04
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte! Visa inlägg
Hej!

Ivi - har du hunnit prata med din kollega?

Soliga hälsningar från Charlotte!
Jajamen! Kollegan har lovat komma med sina erfarenheter under veckan. (Hon var bortrest under helgen.) Hon har dock inte rest med dem i Sydamerika...

Ivi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-11-08, 09:57
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Hej Ivi,

Har du hört något från kollegan?
Jag var på föreläsningen igår, tyckte att det verkade spännande att åka runt i de olika länderna. Alla resor kan ju inte gå till Grekland... Jag har inte bokat (än) utan måste bl a kolla min jobbsituation eftersom det är en lång resa. Och jag tar tacksamt emot andras erfarenheter från att resa på det här sättet.

/Charlotte!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-11-08, 17:16
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte! Visa inlägg
Hej Ivi,

Har du hört något från kollegan?

/Charlotte!
Har påmint henne i dag Hon är en dam med många järn i elden, men låt oss inte ge upp än...

Ivi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-11-25, 23:32
staffann staffann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Jag har åkt med dem 2 ggr, dels till Peru 2001 och sedan till Etiopien 2005. Du kan läsa mer här: http://hem.bredband.net/stafni/personal/frames.htm
Klicka på travel till vänster.
Jag är nöjd med båda resorna, speciellt med Peru resan som är den bästa resa jag gjort. På resorna har vi varit 13-15 personer i blandad ålder, dock fler åt det äldre än åt det yngre. Resorna är ansträngande (vissa fysiskt, men inte alla) eftersom det är mycket resande och mycket intryck men de ger också väldigt mycket.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-11-29, 10:45
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Hej Staffann,

Vilka inspirerande och välskrivna reseberättelser du har gjort! Undrar om Carmen som du hade som reseledare i Peru är samma trevliga Carmen som jag träffade för några veckor sedan på Läs&Res-kontoret i Stockholm?
Jag har ännu inte bokat in mig, väntar på besked från jobbet om jag får ledigt. Men vem längtar inte till soligare trakter när Sweden är gråkallt och trist?

/Charlotte!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-12, 16:55
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Resan är avbokad...

Hej,

Det blev ingen resa...

Efter utdragna och mångtydiga besked visade det sig till sist att om jag åkte skulle det inte finnas ett jobb för mig att komma tillbaka till. Så jag har avbokat resan med tungt hjärta.

I stället kommer jag att sitta framför datorn i ett trist kontor i en Stockholmsförort som inte känns särskilt inbjudande i gråvintern. Hoppas att kunna åka på resan i höst i stället. Vem vet, då kanske jag har ett annat jobb...

Ledsna hälsningar från Charlotte
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-13, 16:28
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Resan är avbokad...

Vad synd att du inte kom iväg! Men, som du själv säger, det kommer säkert nya tillfällen. Och då vet du i alla fall mer om Läs&Res

Ivi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-13, 16:54
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Resan är avbokad...

Hej,

Ja, jag är väldigt positivt inställd till Läs och Res efter att ha tagit del av andras erfarenheter. Har fått jättetrevligt bemötande trots mitt strulande med bokningen.

Får väl kompensera resan med något skoj på hemmaplan, även om det är en klen tröst. Mottager gärna förslag på intressanta aktiviteter i Stockholmsområdet.

Ha en trevlig kväll!
/Charlotte!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-13, 17:15
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Resan är avbokad...

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte! Visa inlägg
Hej,

Får väl kompensera resan med något skoj på hemmaplan, även om det är en klen tröst. Mottager gärna förslag på intressanta aktiviteter i Stockholmsområdet.

Ha en trevlig kväll!
/Charlotte!
Hmm! Nu är jag ju inte särskilt uppdaterad på Stocholmsområdet, eftersom jag bor i Luleå men Titti tipsade (en vecka sedan?) om en grekisk kväll med Kallifatides, som åtminstone JAG skulle gärna varit med om. Så kolla det där, vet jag! (Sök bland tråd som Titti har startat.)

Ivi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-01-13, 21:55
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Läs och Res - erfarenheter?

Jajamen, har man bara ögonen öppna, så finns det allt möjligt trevlig att göra, som har greklandsanknytning.

Grekisk kväll med Theodor Kallifatides 13/4 på Hagagatan 23A. Och sen upptäckte jag, att på Medelhavsmuseet kan man få lära sig att dansa grekisk dans söndagen därpå, 15/4! Inte illa, eller hur!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT