Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-21, 11:58
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Puerto de Mogán, Gran Canaria

Hej,
Jag åker till Gran Canaria och Puerto de Mogán första februari och ska stanna en vecka. Eftersom jag aldrig har varit vare sig i Spanien eller på Kanarieöarna så är jag nyfiken.

Var hittar jag bästa paellan? (har aldrig ätit!)
Hur är prisläget?
Väder?!
Är det badbart?
Tips på vad som är gott att äta?
Tips på vad man kan göra?

/Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-21, 19:11
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Puerto de Mogán, Gran Canaria

Det blir säkert bra! Du har valt en av de trevligaste orterna på ön. Vädret på Kanarieöarna på vintern brukar vara som bra svensk sommar ca 18-25 gr och sol med lite moln. Fast solen är mycket starkare så se upp! Det brukar gå att bada, ca 20 grader i havet. Stranden i byn är mysig och lagom stor, restauranger finns uppe på strandpromenaden. Själv har jag inte bott i Puerto de Mogan men varit där vid några tillfällen. Det finns en jättefin utsiktsplats högst upp i gamla bydelen. Hamnen är fin att strosa i, kan tyvärr inte ge dig några restaurangstips då det var ett antal år sedan jag var där. Paella är jättegott och finns på så gott som alla ställen. Ibland kan man dock bara beställa den för två personer. Kanarisk potatis med mojosåser måste du prova. Det brukar vara bra fisk och kötträtter och tapas är ju alltid gott! Prisläget är ungefär som i Grekland. Det brukar vara en stor marknad i byn varje vecka. Båtutflykter finns det många från hamnen.
Det är vackert att åka de slingrande vägarna upp i bergen från byn, rekommenderas.
Själva åker vi till Lanzarote på fredag. Längtar! Vi brukar oftast ta en vintervecka på Kanarieöarna, det är så skönt med lite sol och värme.

Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-24, 19:40
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Puerto de Mogán, Gran Canaria

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Det blir säkert bra! Du har valt en av de trevligaste orterna på ön.
Själva åker vi till Lanzarote på fredag. Längtar! Vi brukar oftast ta en vintervecka på Kanarieöarna, det är så skönt med lite sol och värme.

Katitzi

Hej,
Tack för info! Jag tycker det ska bli jättespännande med den här resan! Och jag längtar verkligen efter sol och värme nu! Ha en trevlig resa du med!

/Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-02-08, 18:51
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Puerto de Mogán, Gran Canaria

Ja du Eva, visst hade vi lite otur med vårt väder på Kanarieöarna denna gång. De har inte haft så kall vinter på 30-40 år sa de! Första dagarna hade vi soligt men med isande stormvindar. Sedan var det regnskurar, moln och sol i en enda röra. Värst var väl att det var så kallt, i alla fall på Lanzarote ca 15-17 gr på dagarna och ännu kallare på kvällarna. Jag har aldrig varit med om det förut. Dessutom vecka efter vecka tydligen!
Så jag förstår om du längtar till Grekland!

Katitzi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-02-10, 08:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Puerto de Mogán, Gran Canaria

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Ja du Eva, visst hade vi lite otur med vårt väder på Kanarieöarna denna gång. De har inte haft så kall vinter på 30-40 år sa de! Första dagarna hade vi soligt men med isande stormvindar. Sedan var det regnskurar, moln och sol i en enda röra. Värst var väl att det var så kallt, i alla fall på Lanzarote ca 15-17 gr på dagarna och ännu kallare på kvällarna. Jag har aldrig varit med om det förut. Dessutom vecka efter vecka tydligen!
Så jag förstår om du längtar till Grekland!

Katitzi
Oj, så kallt har jag aldrig upplevt på Canaries! Vi var där på höstlovet i okt/nov och då var det jordens värmebölja, med temperaturer upp till 38 grader de första dagarna, men det sansade sig senare och gick ner till behagliga 27-28.
Så vi hade verkligen tur med våra dagar.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT