Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2006-06-03, 19:57
meriva meriva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 17
Standard Sv: Grekiska sängar

Hej! Yeasou
Jag tycker om att läsa dina inlägg och höra dina åsikter och synpunkter.
Men jag har reagerat över en sak.Dina madrasser.Varför måste du köpa
nya varje gång du åker till Santorini,och bor på samma ställe som du/ni
har bott på i enligt din utsago i 10 eller 12 år.Ägaren av hotellet kan väl
lagra madrasserna tills ni kommer tillbaka igen.
MVH.Rogge.
  #62  
Gammal 2006-06-03, 20:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Grekiska sängar

[QUOTE=Peter]Fel. Det är reglerat exakt av IFA hur stort handbagaget får vara. Måtten är sådana att handbagaget ska kunna placeras under stolen. Men de flesta flygbolag ser mellan fingrarna ang. detta. Handbagage får dock aldrig överstiga 5 Kg.

Sterling har 10 kg som max för handbagage!

Camilla
  #63  
Gammal 2006-06-03, 20:35
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Grekiska sängar

Det finns faktiskt mjuka madrasser o köpa på turistmålen i alla fall på Rhodos o billiga sådana oxå pratade med en svenska som bor på Rhodos o har gjort i över 20år..När jag berättade för henne att folk skall ha med sig madrasser utomlands så skrattade hon rakt ut i luften o sa nu får du ge dig...

Jag tycker man skall ta seden dit man kommer så har jag alltid fått lära sig..

Jag sover gott i dom grekiska sängarna dom hela trettonnätter jag ligger där..

Madrasser är brandfarliga om det är skumgummi o vad skulle piloten göra om en sådan tog fyr i lastutrymmet han hinner inte gå ner o nödlanda för att rädda folket om bord...Så snälla tänk längre än näsan räcker...
  #64  
Gammal 2006-06-03, 20:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Rhodosfanast, jag kan inte låta bli att undra varför du reagerar så märkligt starkt och negativt på att några personer vill ta med sig en madrass på resan? Jag finner din reaktion jättekonstig och ditt sätt att skriva det på ganska oförskämt. Det verkar som du tycker att du har någon slags rätt att avgöra vad andra ska ta med sig. Det är en attityd som inte är trevlig att möta här i forumet. De skäl du anger för varför det skulle vara dumt att ta med en madrass håller dessutom inte.
  #65  
Gammal 2006-06-04, 09:59
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekiska sängar

Det är ju helt underbart att skåda denna tråds utveckling. Ricky frågade något om "resemadrass och kommenterade de grekiska Makadammsängarna".....

Som jag brukar svara folk på plats. "Oppos strosis thacke me sis"! Som man bäddar får man ligga.

Hur kan någon vara så enfaldig att tro att en madrass ska självantända
Skulle detta vara möjligt så fanns det väl inte ett hus eller några hem kvar någonstans på jordklotet, skumgummimadrasser är väl en sak som finns i de flesta hem
Jag skulle kunna tänka mig att chansen att en cigarettändare skulle ta fyr och explodera i ett flygplan är en miljon ggr större än att en madrass självantänder!

Som svar till Meriva vill jag berätta att jag har tagit med mig en hel drös madrasser genom åren till vårt hotell Artemis i Kamari. Att jag fortfarande gör detta nuförtiden ser jag mest som en ploj. Familjen m.fl. har verkligen haft glädje av madrasserna. Självklart kan jag åka dit utan att ta med en ny madrass, vilket även händer att jag gör. Några madrasser har de ju kvar på hotellet.
Vi åkte ett år till Analipsi på Kreta. Jag tog med en av madrasserna dit och tackar min lyckliga stjärna att jag gjorde det. Hotellet var relativt nybyggt, just nu kommer jag inte ihåg namnet, (det har skrivits om detta hotell i andra trådar) Fy sjutton vilka odrägliga sängar de hade där! Jag sov som en prinskorv hela veckan. Städerskan grät av lycka när jag sa till henne att hon kunde ta madrassen när vi åkte hem. "Äntligen kan jag få sova utan att få så ont i ryggen" sa hon! Så jag tror nog att det finns ett behov av lite skönare sängar i Grekland. De har ju inte ens en tunn bäddmadrass på sängarna som vi brukligt har här i Sverige.

Det finns en fin gammal grekisk sång som jag brukar spela på min bouzouki, den heter "Aponi Zoi". Det betyder ungefär "Smärtsamt liv". Han som skrev den låten låg nog på en hård grekisk säng när han skrev den
Puss&kram alla madrassälskare

Yeasou
  #66  
Gammal 2006-06-04, 12:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Grekiska sängar

Visst finns det sköna sängar i Grekland också...det har jag nu fått erfara!
Vi har just kommit hem från en vecka i Rethymnon där vi bodde på Ibiscos Garden...de hade tjocka härliga bäddmadrasser i sängarna Jag har sovit sååå gott hela veckan! Då är detta visserligen på ett fyrstjärnigt hotell men så brukar vi bo och har alltid fått dåliga sängar ändå.

Malin
  #67  
Gammal 2006-06-07, 10:49
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard Sv: Grekiska sängar

Grekiska sängar är hemska... brukar komma hem helt ledbruten efter mina semestrar. Detta gäller både hotell och hemma sängar. Vi har i alla fall tagit med oss kuddar och bäddmadrasser till mormor vilket gör det hela lite bättre. Jag kan inte förstå varför de inte använder bäddmadrasser... *suck*.

Vad jag har sett i Grekland så finns det två typer av sängar, den första är av typen som finns på de flesta charterhotell och den andra som har ett slags hönsnätsliknande resår i botten och en skumgummimadrass på denna botten. Den senare är inte så vanlig längre eftersom den är av ganska gammal typ, den kallas för karyola som betyder brudsäng (men i dagens språk betyder ung. hora) och är väldigt roliga att hoppa i. Det börjar komma sådana sängar vi har här i Sverige även till Grekland så klart, men vi får väl se och hålla alla fingrar och tår... (ikea finns ju i Athen och Saloniki)

Men i alla hem jag har varit i så har inget haft sängar av svenskmodell... och jag har sovit siesta (missimeri) i många hem... Gillar mest att sova där de har de gamla sängarna av typ nr två kvar...*gäsp*
  #68  
Gammal 2006-06-12, 00:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Grekiska sängar

Ganska nyligen hemkommen från Santorini!
Vill bara säga att vi bodde på ett hotell som är byggt 2002.
Hotellet får nog klassas som ett ganska fint sådant då det hölls två bröllop på hotellet under den veckan vi bodde där, vara av ena bröllopet var ett svenskt brudpar.

Precis allt var fint och bra med hotellet utom sängarna som var hårda!
Så att tro att man får bra säng bara för att man bor på fint hotel kan man nog glömma.
Jag kollade lite med Apollo om 6-stjärniga hotel Elounda beach som är med på världens top-100 lista över hotel. Inte ens där kan dom garantera sängkvaliteten

Många som har dålig förståelse för det här med madrasser på resan

Min Sambo fick planera sin semester i god tid för att slippa ryggproblem denna gång.
Hon tog en flera veckor Diklofenak-kur och ett kiropraktorbesök någon
dag innan avfärd och naturligtvis hade vi med madrass!!!!!

Nu gick det äntligen bra med ryggen (Var nog en 7-8 resor sedan)
Men hon sade med facit i hand att hon aldrig klarat det utan madrassen.

Vadsom hände med madrassen??? - Jo, den lade städerskan rabarber på
  #69  
Gammal 2006-06-12, 14:29
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekiska sängar

Välkommen tilbaka hem Ricky! Hur gick det med tipsen jag kom med??
Och vad var det jag sa? Ännu en städerska som blev lycklig! Underbart!
MVH
Yeasou
  #70  
Gammal 2006-07-24, 13:46
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Grekiska sängar

Har just ringt FlyNordic för att kolla så det är helt säkert att man kommer igenom med sin nyinköpta Jyskmadrass. Jodå, det skulle gå bra. Men den fick inte vara bredare än 85 cm. Hade jag dessutom mer än 20 kilo bagagevikt så skulle det kosta 300 pix extra.
Nädå sa jag , jag reser lätt. Då går det bra sa tanten.
Hon bad mig ringa igen när avresan närmade sig. För säkerhets skull.

Har sovit i många greksängar..Värsta var på ett litet läghotell på Kalymnos där spiralfjädrarna kändes igenom sängkläderna. Fick passa in knät emellan 2 st så det inte skulle skava då jag ligger på magen med ena benet uppdraget.
Bästa sängen var på Kreta, Makrogialis, Hotell Minos (Vingresort)

Så nu blir det till att kolla runt efter en just madrass till Samosresan 27 augusti.
  #71  
Gammal 2006-08-04, 12:56
Ottiss avatar
Ottis Ottis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Öland
Inlägg: 8
Standard Sv: Grekiska sängar

Det har varit underbart att läsa alla inlägg om dom grekiska sängarna .
Håller med om att sängarna är mindre bekväma men det finns ju liggunderlag som blåser upp sig själva som man kan köpa i sportaffärerna, tar liten plats i packningen o sen, vips... bara att lägga den i sängen o låta den blåsa upp sig....
  #72  
Gammal 2006-08-04, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Grekiska sängar

I sommar har jag för första gången sovit i en grekisk säng med bäddmadrass! Det var på Kristinas rum i gamla stan på Rhodos. Ann-Kristin - som äger det förtjusande pensionatet - är från Sverige och vet naturligtvis vad som går hem i stugorna. Bäddmadrasserna är för övrigt importerade från Sverige.
  #73  
Gammal 2006-08-04, 22:41
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Grekiska sängar

Vilken underbart underhållande tråd!

Har en bekant som rent utav får jätteproblem med ryggen i Greklands sängar, så tipset om att ta med egen madrass ska icke föraktas.

Lena*.
  #74  
Gammal 2006-08-05, 23:45
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Grekiska sängar

Ja...det är ju ett elände... Jag brukar försöka hitta en sovställning där fjädrarna passar in på min kropp (med andra ord, så de trycker mot de minst ömmande punkterna..)
Svårast är ju huvudet, det brukar sluta med att jag har en fjäder tryckande mot ena ögat....

Kan det vara på grund av detta som man sover så gott på stranden...?

Är vi nordbor känsliga eller bortklemade, eller varför har vi bäddmadrasser och inte grekerna..?

Intressant ämne!
  #75  
Gammal 2006-08-06, 01:30
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekiska sängar

KÖP EN MADRASS ATT TA MED DIG, SÅ SOVER DU GOTT
mvh
MadrassYeasou
  #76  
Gammal 2006-08-06, 09:35
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Grekiska sängar

Hur gör du på flygplatsen? Får du betala extra för madrassen du släpar med dig? Jag har nämligen funderat på samma sak. Vi har en extra bäddmadrass liggandes och tänkte att den kanske man skulle ta med sig... Du kan väl delge mig dina erfarenheter... TACK!

Hälsningar
Hillevi & Håkan Tammaru
  #77  
Gammal 2006-08-06, 12:37
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Grekiska sängar

Tammis jag tycker du ska läsa alla inlägg på denna tråd, då får du nog svar på dina funderingar!
Självklart kostar det inget extra att ta med en madrass, bara man håller sig bara inom maxvikten på bagaget!
MVH
Yeasou
  #78  
Gammal 2006-08-06, 13:32
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: Grekiska sängar

Det är inte bara vikten som gäller utan måtten oxo!!
Tar du en 80cm madrass så kostar det inget extra. Annars 300 spänn.


*har ringt o kollat*
  #79  
Gammal 2006-08-08, 11:06
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Grekiska sängar

Har nu bokat ny resa till Rhodos. Förra gången vi åkte, i maj med FlyMe/Airtours, fick vi inte ta med madrassen pga brandrisken. Denna gången har vi bokat med Apollo och jag har varit i kontakt med dem idag och det skall inte vara några problem. Jag frågade om det var några speciell mått som gällde, men det var det inte. Hoppas nu att sonen får sin madrass och att vi får en underbar semester.
  #80  
Gammal 2006-08-08, 11:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekiska sängar

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse
Hoppas nu att sonen får sin madrass och att vi får en underbar semester.
Håller tummarna!!
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT