Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-22, 18:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Greklands kris. Hur har den påverkat er?

Under våren 2010 antog som bekant det grekiska parlamentet ett gigantiskt sparpaket för att komma tillrätta med det våldsamt skenande budgetunderskottet. EU var pådrivande och ställde långtgående krav på en snabb förändring.

Alltnog, frågan som sig inställer är hur detta har påverkat oss turister under säsongen 2010.

Vi har under denna säsong kommit att bli flitiga besökare i Grekland. Först en månad i April, däefter tvenne veckor i Juni samt som final en månad i September-Oktober.

Vi sammanfattar; Någon som helst förnimmelse av utökat antal maskinskrivna kvitton har ej kunnat förmärkas.
Vi kunde dock konstatera att punktskatterna på tobak och alkohol erhållit fullt genomslag. I snitt höjdes priserna på dessa två produkter med 20%. Samma gäller bensinpriserna.

Vi hade förväntat oss ett starkare genomslag när det gäller maskinskrivna kvitton, men så icke.
En skillnad dock. När vi nu i höstas tog taxi från Samos Stad/Vathy till Pythagorian, då fick vi faktiskt ett maskinutskrivet kvitto på den resan, men det var enda gången.

När vi bokade boendet för de två nätterna på Syros/Ermaupoli, då förbetalade vi med visakortet. På hemsidan var noga angivet att i priset ingick lagenliga skatter och avgifter.
Detta kvitto var dock det enda vi erhöll på alla boenden under höstmånaden.

Ett inspirerande undantag dock. På tavernorna börjar det dyka upp mer och mer av prydligt maskinskrivna kvitton i en omfattning vi tidigare ej skådat.

Vi är som ni kan förstå mycket intresserade av att få veta hur övriga Kalimeror upplevt den grekiska ekonomiska åtstramningen.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-22, 21:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

De som allt oftare insisterar på kvitton är grekerna själva eftersom man får göra avdrag på skatten upp till en viss summa om man har kvitton att visa upp. Icke förvånande antar man att turisterna inte deklarerar i Grekland och att det därför inte nödvändigtvis behövs att man lämnar kvitto.

Som fastboende märker jag mest att bensinen blivit riktigt dyr,
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-23, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Flera jag pratat med har fått betydligt fler kvitton än tidigare även på ett av de ställen där ni bodde Arne. Kanske får man inte kvitton om man är återkommande gäst som bor till ett annat pris än listpriset. I år har jag inte varit i Grekland men redan 2009 tyckte jag mig se en viss skillnad. Fick kvitton ex när jag hyrde solstol och handlade oilka saker. Någon gick tom efter mig för att lämna kvitto.

Det här med avdragsrätten förstår jag inte hur grekerna har organiserat. Varför får folk igen pengar från staten på det sättet och hanteringen måste vara oerhört kostnads och personalkrävande.

Skatt på tobak tycker jag personligen är ett bra sätt att få in pengar till staten och det är ju en vara som ingen behöver för att ha ett bra liv. Snarare blir ju livet bättre utan. Bidrar kanske till att begränsa antalet rökare vilket är viktigt.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-23, 09:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Nejmen Eva, man får inte tillbaka pengar, det är för att bevisa vad som är avdragsgillt på samma sätt som det var i Sverige åtminstone när jag bodde där. Upp till viss inkomstnivå är man helt skattebefriad eller lindrigt beskattad och måste med kvitton kunna bevisa sina utgifter. Man får inte ta med hyra, el, vatten men en hel massa andra utgifter gäller.

Den dubbla effekten är att företag och affärer nu måste kunna visa sina inkomster.

Det talas om ett smart card som nästa år ska användas i stället för att man får kvitton, som ett bonuskort ungefär. Grekland ramlar in i den moderna teknologin med ett ryck...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-23, 10:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

På strandbaren i Agii Apostoli på Kreta fikk man maskinskrevet kvittering på alt man kjøpte, selv om det bare var en enkel frappè. Man fikk i tillegg beskjed om ikke å kaste kvitteringen, men beholde den på bordet, noe jeg aldri har opplevd før. Jeg gikk ut fra at dette var fordi de risikerte kontroll fra en eller annen myndighet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-23, 11:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nejmen Eva, man får inte tillbaka pengar, det är för att bevisa vad som är avdragsgillt på samma sätt som det var i Sverige åtminstone när jag bodde där. Upp till viss inkomstnivå är man helt skattebefriad eller lindrigt beskattad och måste med kvitton kunna bevisa sina utgifter.
Fat i Sverige har aldrig moms varit avdragsgill för privatpersoner. Gäller andra regler för företag. Inte heller har vi fått dra av utgifter för privatkonsumtion av exempelvis möbler, mat etc.

Det som varit och avdragsgillt är mycket förenklat exepelvis del av ränteutgifter, inköp av litteratur för studier som bedrivs på arbetstid och där arbetsgivaren inte betalar för böckerna, avdrag för resor till och från jobbet etc Tidigare var fackavgiften avdragsgill men det är borta. Kostander som är kopplade till en anställning. Dubbelt boende vid anställning på annan ort under vissa förhållanden.

Naturligtvis förstår jag att grkerna inte får tillbaka pengar för sina utlägg men minskar skatten så är det ju en förmån även om pengarna inte betalas ut kontant. Hanteringen av kvittona måste som jag skrev tidigare vara enormt personal och tidskrävande.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-23, 11:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Det där avdraget kom till för att få grekerna att begära kvitto, som jag förstått det. Det i sin tur ökar ju kraven på näringsidkarens redovisning, vilket är själva syftet.

Först tyckte jag också att det lät huvudlöst att kunna göra avdrag för ren konsumtion. Men jämför man med Sverige så har ju vi faktiskt ett grundavdrag - som jag inte hört något om att grekerna skulle ha.

Jag tyckte mig få fler kvitton i år än tidigare år. Och hörde mer om att det nu blivit väldigt noga med att ha alla papper och bokföring i ordning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-23, 12:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Framtidsyrket: revisor eller skatteexpert...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-10-23, 12:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Den grekiska krisen.Hur har den påverkat er

Fler kvitton på tavernor är absolut det man märkt mest av. Fast på vissa tavernor är det fortfarande bara att ägaren kommer fram till bordet och vi tillsammans pratar om vad som beställts....inga kvitton där inte. uträkningen skrivs på bordsduken så revisorn har väl ett fasligt sjå efter säsongen
Detta förekom i såväl Parga, på Tinos som på Patmos/Samos.
I affärer har det ju alltid förekommit kvitton. Enda undantaget en liten supermarket i Parga där kassalådan stod bredvid kassaapparaten och inget inslag gjordes. Eftersom jag bara köpte en flaska retsina så "bråkade" jag inte. Ja kom precis vid stängning så ägaren kanske satt och räknade kassan

Annars så har krisen mer påverkat mig på ett mentalt plan såtillvida att det alltid finns en viss oro innan avfärd..Flygstrejk eller båtstrejk på gång??

Eftersom vi inte röker och är väldigt moderata med vin etc så märker jag inte av prishöjningen på alkohol och tobak. Eftersom kronan stärkts mot euron så tycker vi inte heller att vi märkt någon skillnad mot förra årets kostnader.
Båtresorna hade höjts med 3 euro jämfört med förra året, en helt ok ökning.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT