Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-19, 11:42
ewe_1989@hotmail.com ewe_1989@hotmail.com är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 5
Standard Växelavgift?

Jag ska till Kreta nu den 1 sep, och är osäker på om jag ska växla alla pengar i Sverige och ta med i kontanter eller om det är bättre att ta ut pengar efter hand där på plats?

Jag hörde nämligen av en kompis att det är visserligen gratis att ta ut pengar men att det kan vara en växelavgift när man tar ut? Någon som vet om det är så? Då vill man ju helst inte ta ut pengar där, om det ska kosta varje gång..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-19, 12:33
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Växelavgift?

Hej har själv visa kort och för mig är uttagen gratis det som tillkommer är en valutaväxlingsavgift som är på 1,5 % sedan så kan det vad jag förstått skilja på i hur mycket Euron står i just i den automat man tar ut i beroende på bank.Det finns även växlingskontor på plats där man kan använda dom kända korten men vad jag förstått så är det mycket dyrare ,sedan så om pengar blir över så kan man ju växla tillbaka i Sverige gratis om man köpt valuta på forex.Det kan ju vara bekvämt att ta ut på plats och slippa ha med sig hela reskassan själv kör jag en kombination i år en del med och en del på plats i automat.

Mvh Robban
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-19, 12:36
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Jag vet inte om det är samma påslag för alla kort och banker, men med mitt visakort hos Swedbank läggs 1.5% till på växelkursen. Observera att det då ändå blir något lägre pris än hos t ex Forex (som ju säljer sina eurosedlar till ett pris en bit över själva växelkursen, idag 2.55% över). Därutöver tas ingen avgift ut (typ en engångssumma på 30-40 kronor per uttag, som det var för ett antal år sen).
/Thomas
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-19, 12:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Och som vanligt skrev jag ett inlägg samtidigt som ett nytt skickats...

Hursomhelst, att det är "gratis" att lösa in sina eurosedlar när man kommer hem är väl en sanning med viss modifikation? Du får inte samma pris för dom som du betalade när du köpte dom (idag tar t ex Forex 10.53 för en euro och löser in dom till 9.82). Det är väl bara det att du slipper växlingsavgift, eller har jag missuppfattat detta (jag har själv aldrig lösta in kvarvarande valuta, vad jag kan komma ihåt)?
Trots att det alltså bli marginellt något dyrare brukar jag själv växla in här hemma vad jag tror kommer att gå åt på semstern. Sen har jag visakortet som en reserv. Beror kanske lite på vart man ska åka, men hittar man ingen fungerande automat inom rimligt avstånd, så blir det genast krångligt. Fast det problemet blir väl inte aktuellt på Kreta kanske. Annars så spelar det alltså inte så jättestor roll vad gäller själva kostnaden.

/Thomas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-19, 13:12
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Växelavgift?

Hej Alla!

Jag brukar ha med mig en "handkassa" för de första dagarna och sedan ta ut pengar på KREDITKORT (kort där du betalar på faktura efteråt), kostar lite, men känns lite säkrare än att ha fickan full med kontanter.
Om du använder KREDITKORT tänk på att man kan bara ta ut en viss summa per tvåveckorsperiod (det brukar vara motsv 10 000 SEK.) Två olika korttyper kan då vara bra att ha, eller om man är fler än en person funkar det ju med olika kort.

//PA
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-19, 13:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Växelavgift?

Jag betalar 10 kronor per uttag utomlands med Swedbanken Visa
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-19, 13:20
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Jag betalar 10 kronor per uttag utomlands med Swedbanken Visa
Är du säker på det? Jag gör det definitivt inte. Däremot alltså 1.5% påslag på kursen.
Jag vet om man har ett Swedbank Visa som är knutet till ett konto hos någon av de mindre sparbankerna som ingår i Swedbank, så betalar man av någon anledning 10 kronor per uttag även här i Sverige från andra automater än bankens egna (t ex om man plockar ut från Bankomat). Detta vet jag gäller i alla fall Sörmlands Sparbank. Har man däremot konto hos själva Swedbank kostar det nada. Åtminstone gäller det mitt kort.

/Thomas
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-19, 16:01
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Växelavgift?

Ja har ett sånt Visa kort knutet till mitt bankkonto och då betalar jag endast 10 kr per uttag utomlands, även i Sverige i annan bank än Swedbank.
Däremot om jag tar ut pengar med ett annat Visa kort( kreditkort) så är det 1,5% påslag.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-19, 16:47
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Ja har ett sånt Visa kort knutet till mitt bankkonto och då betalar jag endast 10 kr per uttag utomlands
Låter ju helt fantastiskt om det inte också är påslag på växelkursen!

Verkar hursomhelst som att det kan löna sej att jämföra olika kort och banker. Mitt är alltså ett Visa kontantkort, knutet till ett konto i Swedbank, och det är ingen avgift för att plocka ut svenska kronor på vilken automat som helst i Sverige, inklusive Bankomat. Däremot tillkommer alltså ett påslag på växelkursen på 1.5% om man plockar ut andra valutor.
Dock alltså ingen fast avgift, typ dina 10 kronor. Fast den tian tjänar man ju snabbt in om det inte är nåt påslag på växelkursen.

/Thomas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-19, 22:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Växelavgift?

Swedbank har flera olika Visa-kort. Jag fick byta till ett som var billigare i fast avgift eftersom min bankman (som är en kvinna) konstaterade att jag gör under 12 automatuttag per år (i Sverige), kostnaden blev lägre då jag bytte kort. Det kan säkert finnas flera alternativ än de två jag har haft, det enklaste är väl att fråga på banken så får man det som passar ditt användande bäst.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-19, 22:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Jag betalar 10 kronor per uttag utomlands med Swedbanken Visa
Automatuttag inom EU (uttag av Euro) får väl inte kosta något sedan ett par år tillbaka?
Eller har jag missuppfattat det?
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-19, 23:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Automatuttag inom EU (uttag av Euro) får väl inte kosta något sedan ett par år tillbaka?
Eller har jag missuppfattat det?
// Helén
Du har helt rätt. EU förbjöd det man kallar för växlingsavgift vid ATM-uttag utomlands och tvingade alla banker att ta bort den. Vilket de gjorde efter lite bråk. I stället införde de en lika stor ADMINISTRATIV avgift när du, jag, alla vi tar ut pengar i en utländsk ATM... En ordlek som gör att man kan kringgå detta EU-direktiv.

Vilket gör mig rätt förbannad eftersom allt sker per automatik och de inte har någon direkt hantering av sådana transaktioner. Inte mer än om jag tar ut pengar runt hörnet här hemma...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-20, 07:17
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Jaha, ja själv har jag bankomatkort där det inte kostar extra att plocka ut euro, betalar heller ingenting vid uttag i bankomater hemma, men tre kronor (var det sist jag såg det) om jag väljer Swedbanks uttagsautomater.
Helén- som lever kontatlöst hela året förutom då jag är i Grekland
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-20, 08:10
BIB BIB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Växelavgift?

Jag har ICA-bankkort med mastercard och de tar varken ut växlingsavgift eller avgift vid uttaget, jag har kollat uttagskurserna när jag kommer hem mot ex Eurocard och kurserna är rena utan avgifter. De flesta lägger ju på 1-3% enligt uppgift men jämfört med att växla kontanter tycker jag att det blir billigare att ta ut i automat och det är gott att slippa ha en massa kontanter att hålla koll på!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-20, 08:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av BIB Visa inlägg
Jag har ICA-bankkort med mastercard och de tar varken ut växlingsavgift eller avgift vid uttaget
Har samma kort. Skaffade det enbart för att det inte kostar något att ta ut.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-20, 10:57
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Automatuttag inom EU (uttag av Euro) får väl inte kosta något sedan ett par år tillbaka?
Eller har jag missuppfattat det?
// Helén
Jag undrar om det inte är så att man inte får ta ut avgifter utanför Sverige inom EU om man inte gör det här hemma. Däremot att man får det om man även gör det här hemma, när det går via t.ex. Visa (om man t.ex. har ett Swedbankkort och använder deras egna automater, så är väl inte Visa inblandat egentligen?). Dvs att det ska vara samma avgift i annat EU-land som här hemma.
Sen är det ju en annan sak att man, som Peter påpekar, tar ut en avgift ändå, via växelkurspåslag. Men det blir i alla fall fördelaktigt om man gör många små uttag, jämfört med att ha en fast avgift för varje uttag.
Fast ICA/Mastercard verkar ju vara det ideala. Antar att det är en årsavgift på det kortet i alla fall, eller?

/Thomas
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-20, 18:48
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
EU förbjöd det man kallar för växlingsavgift vid ATM-uttag utomlands och tvingade alla banker att ta bort den. Vilket de gjorde efter lite bråk. I stället införde de en lika stor ADMINISTRATIV avgift
I mitt fall (Handelsbanken) kostade tidigare varje uttag utomlands 35:- i avgift oavsett belopp. Tack vare det förbud Peter skriver om är den avgiften avskaffad inom euroområdet. Alltså 0:- i avgift i ex.vis Grekland. Däremot kostar det fortfarande 35:- per uttag i Danmark (dkr) eller England (pund).
Men vad menar du med administrativ avgift som är lika stor ?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Däremot alltså 1.5% påslag på kursen.
/Thomas
Ni är ju flera som skriver om den här procentuella avgiften, så den existerar säkert. Men vilken kurs menar ni att den läggs till på
Bankerna har varje dag en köpkurs för sedlar, idag euro 10,0525 och en säljkurs som idag är 10,3755 (källa handelsbanken). Jag är tämligen säker på att om jag går till en "euro-bankomat" idag så kommer jag att betala 10,3755 och inget annat. Eller menar ni att det läggs på ytterligare 1,5% för att jag gör uttaget i en bankomat och inte på bankkontoret ?

Det här blev kanske lite rörigt. Finns det ingen bankanställd på forumet som kan reda ut sakernas tillstånd ??

Lars
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-20, 20:08
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Tack vare det förbud Peter skriver om är den avgiften avskaffad inom euroområdet. Alltså 0:- i avgift i ex.vis Grekland. Däremot kostar det fortfarande 35:- per uttag i Danmark (dkr) eller England (pund).
I mitt fall, Skandiabankens betalkort VISA, är uttagsavgiften 0:- i hela världen!



Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ni är ju flera som skriver om den här procentuella avgiften, så den existerar säkert.
- - - - -
- - - - -
Eller menar ni att det läggs på ytterligare 1,5% för att jag gör uttaget i en bankomat och inte på bankkontoret ?
Skandiabankens "valutaväxlingspåslag" (eller vad det nu kallas) är på 1,65%. Men det gäller endast när jag använder kortet för köp eller uttag utomlands (oavsett valuta), aldrig någonsin i Sverige.

/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-21, 00:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ni är ju flera som skriver om den här procentuella avgiften, så den existerar säkert. Men vilken kurs menar ni att den läggs till på
Bankerna har varje dag en köpkurs för sedlar, idag euro 10,0525 och en säljkurs som idag är 10,3755 (källa handelsbanken). Jag är tämligen säker på att om jag går till en "euro-bankomat" idag så kommer jag att betala 10,3755 och inget annat. Eller menar ni att det läggs på ytterligare 1,5% för att jag gör uttaget i en bankomat och inte på bankkontoret ?

Det här blev kanske lite rörigt. Finns det ingen bankanställd på forumet som kan reda ut sakernas tillstånd ??

Lars

Jagär visserligen inte bankanställd, men jag tror ändå att jag vet: det är på den s.k. swift-kursen som det läggs på 1.5%, dvs den kurs du t ex ser/hör när valutakursen redovisas på ekonomisidorna eller i nyheterna på tv. Den ligger (surprise surprise) alltid nånstans emellan bankernas/växlingskontorens köp- och säljkurs av sedlar. I ditt exempel ovan låg den säkert på runt 10.20. Och det är alltså på DEN kursen 1.5% (eller vad det nu kan vara för olika kort och banker) läggs på, INTE på bankernas säljkurs av sedlar. Nån måtta får det ...
/Thomas
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-21, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Antar att det är en årsavgift på det kortet i alla fall, eller?
Yepp, årsavgiften är 240 kr. Dyrt, men det lönar sig trots allt ändå. I alla fall för oss. I kortet ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd. Så här skriver ICA-banken:

När du köper en resa med kortet får du ICA Bankens reseförsäkring och avbeställningsskydd. Automatuttag utomlands kostar ingenting, och vi har inga valutaväxlingspåslag.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT