Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-02-21, 22:48
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Prag

Halloj!

Vill gärna ha tips på framförallt bra och trevliga restauranger i Prag, åker dit en weekend nu i mars. Övriga tips tas också tacksamt emot.

Helena S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-02-22, 11:47
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Prag

En restaurang som vi gillar är Novomestsky Pivovar. Ligger i utkanten av Praha 1.
Om ni besöker den se till att gå ned i alla gångar restaurangen har många olika salar nere i gångarna samt att dom brygger egna väldigt goda öl.

Prag är trevligt att vandra runt i, Mycket att se.
Det är klart dyrare att äta nära alla historiska sevärdigheter, Men går man på en bakgata är det billigare och bättre mat!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-02-22, 17:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Prag

Tror det här är den som tidigare hette Vinarna Zahreb och som då var vår absoluta favorit de fem åren i rad vi var där i slutet av 1990-talet (jo, det är ett tag sen, men av recensioner på nätet att döma så verkar den hålla samma klass idag, med trevlig och avslappnad personal och atmosfär, bra service, kanongod mat, låga priser):

Klempirna
Zahrebská 221/8
Praha 2 (i Vinohrady)

Googla och läs recensioner.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-02-23, 22:06
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Tack för svar! Jag ska kolla in de här restaurangerna

Helena S - som velat åka till Prag i mååånga år
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-02-27, 13:59
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Prag

Strahovklostrets bryggeri ska ni absolut besöka. Prova de olika klosterölen och ta något att äta. Innan ni går dit kan ni gå upp i lilla Paristornet på Petrin hill.

Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-02-27, 14:03
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Prag

Missa inte judiska kyrkogården!
A
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-02-28, 23:37
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Innan ni går dit kan ni gå upp i lilla Paristornet på Petrin hill.

Aina
Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Missa inte judiska kyrkogården!
A
Tack för dina tips! Hur hittar vi till Paristornet? Judiska kyrkogården ska jag absolut till!

Helena S
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-01, 09:10
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Prag

Vid judiska kyrkogården finns ett utmärkt matställe som heter Café Kolonial, som passar bra för en lunch. Om man vill äta italienskt är Kogo, ett stenkast från Gamla Stadens torg, ett bra val och på andra sidan floden, på slottssidan, finns ett mysigt mexikanskt ställe, Cantina. Vill man äta riktigt, riktigt bra och med utsikt över Moldau är Kampa Park ett givet val. Lite dyrare men prisvärt och ändå inte svenska priser.

Celbe (sex besök i Prag, blir säkert fler!)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-01, 13:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Prag

Paristornet syns. Ligger på Petrin Hill och är markerat på gratiskartor. Vi tog bergbana upp.

A
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-02, 23:42
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Tack Cellbe och Aina. Åker om en vecka så jag återkommer med mina tankar om staden

Helena S
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-03, 07:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Prag

Det finns massor att läsa om Prag på nätet. Restauranger, sevärdheter, utflykter och mycket mer.

Jag läste in mig en hel del när Arne och jag skulle åka till Prag i mars 2013.
Du kan läsa om vår resa här på Kalimera: Femdagarstur till Prag. Under vår blogghörna, 17 mars 2013.

Vad vi mest uppskattade och minns var en 6 timmars guidetur med lokal guide (engelska och tyska). Vi gick runt i gamla stan och avslutade med en båttur på Moldau med fin utsikt över Karlsbron hela tiden samt en god lunch på båten. Allt detta för 300 svenska kronor.

Och för guds skull, ta med varma kläder. Den 19 mars 2013 snöade det i Prag. Så man vet aldrig hur vädret blir!

Ni kommer garanterat att få en fin tur till Prag, önskar Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-05, 22:32
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det finns massor att läsa om Prag på nätet. Restauranger, sevärdheter, utflykter och mycket mer.

Och för guds skull, ta med varma kläder. Den 19 mars 2013 snöade det i Prag. Så man vet aldrig hur vädret blir!

Ni kommer garanterat att få en fin tur till Prag, önskar Birgitta.
Tack Birgitta! Och tack även för den fina guiden ni skickade till mig

Jag brukar läsa in mig om de resmål jag åker till, har lånat guideböcker på biblioteket. Blir bara två heldagar den här gången, men äntligen!!! Som jag har längtat. Och jag kan ju förhoppningsvis åka tillbaka

Och ja, varma kläder tar jag med mig. Var i Budapest precis efter årsskiftet och det var kallt, men otroligt vackert

Helena S
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-06, 20:04
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Prag

Prag är helt fantastiskt vackert!
Ni har många, långa promenader att se fram emot.
Ha en trevlig resa!/Lena
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-06, 22:20
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Prag

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Prag är helt fantastiskt vackert!
Ni har många, långa promenader att se fram emot.
Ha en trevlig resa!/Lena
Ett litet tips: Ta med promenadvänliga skor men bra sulor. Stadens alla kullerstensgator höll på att ta knäcken på mig. Trots bra promenadskor.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-06, 23:14
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Prag är helt fantastiskt vackert!
Ni har många, långa promenader att se fram emot.
Ha en trevlig resa!/Lena


Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Ett litet tips: Ta med promenadvänliga skor men bra sulor. Stadens alla kullerstensgator höll på att ta knäcken på mig. Trots bra promenadskor.
Absolut! Promenerar i massor när jag är på semester. Lämnade dessutom in mina sköna skor till skomakaren i förra veckan så han skulle hinna klacka om dem inför resan. Tar ev med mig gympaskor som extraskor om det är varmt och barmark .

Ni anar inte hur mycket jag ser fram emot att besöka denna stad Jag var till och med till Fotobutiken för att kolla upp så att kameran var ok, jag tycker att den var lite skum i somras. "Inget fel", sa mannen. "Å om du upptäcker nåt är du välkommen tillbaka". När jag sa att jag skulle till Prag sa han "Ja där finns ju mycket att fota!"

Nu ser jag att vädret inte ska bli det bästa, men men. Det är väl det enda man inte kan göra nåt åt. Jag tänker njuta oavsett! Å sen finns ju alltid möjligheten att åka tillbaka (tänker jag). Nu blir det som en liten förhandstitt inför nästa resa dit

Helena S (igen )
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-07, 21:49
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Prag

Hej


Var i Prag första gången april -15 och vi gillade det så pass att vi återvände i augusti igen.


Prag är en otroligt fin och jättemysig stad.


Men ska man vara riktigt ärlig så är servicen och maten inte av hög klass men det går såklart att hitta bra ställe. Prag är smidigt och enkelt att ta sig till och vistas i och förvånansvärt billigt, ibland är det otroligt nog halva priset än i Budapest som var riktigt billigt för en del år sedan men inte längre. Har varit ett 30-tal ggr i B och maten, bemötande och service är flera klasser högre i B än i Prag som ändå är en helt fantastisk stad!!!


Vi förväntade oss mycket av Prag men blev ändå positivt överraskade, och staden är faktiskt riktigt, riktigt billig om man jämför med städer längre västerut.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-03-16, 00:04
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Hejsan!

Tillbaka efter en fantastisk weekend! Vilken vacker stad, jag blev inte besviken!

Vi hann vimsa runt i gamla stan (såg bl a det vackra astronomiska uret) och de judiska kvarteren med kyrkogården. Spenderade många timmar i det fantastiska slottsområdet . Det blev en massa strosande samt många och långa promenader, åkte bara spårvagn en gång (upp till slottet). Eller ja två gånger, eftersom vi åkte åt fel håll först och fick hoppa av och åka tillbaka . Prag kommer definitivt att få ett besök igen, finns saker jag vill kolla in som inte hanns med den här gången (bl a Loreta, Strahovklostret och Petrinberget). Vädret var helt ok, det kom några regnstänk på fredag förmiddag, men annars uppehåll och en del sol. Ca 8-10 grader, så vi slapp både mössa och handskar

Bodde toppenbra på Archibald at the Charles Bridge, som jag verkligen kan rekommendera

Helena S - som älskar slott, borgar och gamla hus och portar med vackra detaljer
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-03-16, 10:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Prag

Tack för lilla Pragrapporten. Visst är det en fin stad!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-03-16, 23:00
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Prag

Varsågod!

Jo, det var en härlig stad som kommer att få fler besök!

Helena
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-05-08, 13:17
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 459
Standard Sv: Prag

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Vilken vacker stad, jag blev inte besviken!
Jeg kan bare citere Helena. Nu har også jeg været i Prag! Jeg skulle derned i forbindelse med et danseseminar og have et par dage ekstra til sightseeing. Fantastisk by med mange gode oplevelser
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT