Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Serifos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-03-11, 06:53
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Serifos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack, Inkfish..för all info!..

Fint med lite vandringstips!

Ja, jag tänkte jag skulle ringa upp direkt till vissa hotell och kolla priser!
Kommer dit 4 maj om allt går enligt mina planer, ska bli spännande med en ny ö!..
Det är ju samma hemsida som jag skickade länk till tidigare angående Amorgos. Kan verkligen rekommendera hemsidan till alla som reser i Kykladerna! Där finns vandringstips till i princip alla kykladiska öar!

Vad gäller just Sifnos så kan jag också rekommendera Anavasis "Touring & Hiking map" för ön. Köpte den i nån affär på Sifnos (minns inte om det var i Kamari eller Apollonia)
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-03-11, 06:55
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Serifos

Glömde länken till hemsidan som helhet. Den kommer här:

http://www.cycladen.be/index.htm
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-03-11, 09:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Serifos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Låter som en lite bångstyrig ö...
Precis som JAG vill ha det alltså. Lite eljest och inte helt enligt alla normer. Så "bångstyrig" är my cup of tea. Serifos, Ikaria, Kreta etc

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Om jag ska jämföra blåst tror jag faktiskt det varit värre på Tinos än på Serifos. Men den gång det blåst allra hårdast var nog vid vårt första besök på Ikaria tidigt 2000-tal. Då blev vi också inblåsta.
Märkte som sagt inte av nån blåst (eller så kommer jag inte ihåg att det blåste) på Serifos, men med tanke på blåst. En gg på Falassarna, Kreta, blåste det så in i bomben, att det var rent livsfarligt att befinna sig på stranden, om man inte ville bli totalt sandblästrad. Det var rent av obehagligt och det var knappt att vi kunde lämna vårt skydd i form av en sanddyn (speciellt med ett litet bran). Det gick knappt att ta sig ut i vattnet. Så mkt blåste det.

/Netwolf
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-03-11, 09:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Serifos

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Det är ju samma hemsida som jag skickade länk till tidigare angående Amorgos.

Vad gäller just Sifnos så kan jag också rekommendera Anavasis "Touring & Hiking map" för ön. Köpte den i nån affär på Sifnos (minns inte om det var i Kamari eller Apollonia)
Ja, jag minns att du skickade den till mig när jag skulle till Amorgos.. men om jag ska vara ärlig.. kom den inte till så mycket nytta!
Inte för att den är dålig, tvärtom.. MEN.. jag klarade mig med en enkel karta.. känns smidigare än att gå och läsa en massa text..fast intressant förhandsmaterial dock!

På Sifnos köper jag nog en hiking map, den som du föreslår här!..
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-03-11, 09:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Serifos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Precis som JAG vill ha det alltså. Lite eljest och inte helt enligt alla normer. Så "bångstyrig" är my cup of tea. Serifos, Ikaria, Kreta

/Netwolf
Ja, jag gillar också de där lite "bångstyriga" öarna..fick den känslan på Tinos och det gillade jag!..
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-03-11, 10:42
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Serifos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, jag minns att du skickade den till mig när jag skulle till Amorgos.. men om jag ska vara ärlig.. kom den inte till så mycket nytta!
Inte för att den är dålig, tvärtom.. MEN.. jag klarade mig med en enkel karta.. känns smidigare än att gå och läsa en massa text..fast intressant förhandsmaterial dock!

På Sifnos köper jag nog en hiking map, den som du föreslår här!..

Kan hålla med om att sidan kanske inte är till så stor hjälp när det gäller att hitta och ta sig fram, men tycker man får inspiration och idéer till vandringar. Sen behöver man som sagt en bra karta!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-03-11, 14:04
Stigge Stigge är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 9
Standard Sv: Serifos

Vi var på Serifos en vecka i slutet av juni 2015. En perfekt ö om du söker en lugn och genuint grekisk ö. Kanske lite rörig och ostrukturerad men med stor charm. Vi hyrde moppe och tog oss fram på de bedrövliga vägarna. Dåligt asfalterade eller mest grusvägar. Jag ser att Janne rekommenderar stranden Agios Sostis. Den är OK om du har parasoll och mat med dig. Turisterna går den branta vägen ner till stranden medan grekerna åker bil. Vi provade flera stränder och favoriten blev Psilli Ammos. Lätt att ta sig dit, träd som ger skugga, fin sand, långgrunt och med en bra taverna. Framåt två - tre på eftermiddagarna kom grekerna och lyxbåtarna. Då blev det lite trängre men inte överfullt. Serifos gav oss det vi sökte - lugn och avkoppling. Den kan dock inte i min ögon mäta sig med Sifnos som har allt som Serifos har plus så mycket mer. En större ö med ett större utbud av det mesta. Jag skulle nog råda dig att åka till båda öarna. Bra båtförbindelser mellan dem. Börja med Serifos för att hitta semesterlugnet och ta sedan Sifnos för upplevelserna. Gillar du t ex keramik är Sifnos stället för dig.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-03-11, 14:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Serifos

Stigge, jag har bestämt mig för att börja på Sifnos..fast då är kanske risken stor att jag hoppar Serifos... ..ska iaf försöka planera in ett besök där också!

Tack för info!..

Och JA jag gillar keramik!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT