Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-16, 19:50
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Nybörjare på Korfu

Väljer ö inför sommaren, funderar på Korfu. Undrar vilken by som passar oss bäst? Vi gillar...charm, smått, små vikar med sandstrand, lite lugnt men ändå med ett visst utbud av tavernor å en å annan butik. Gillar inte stora hårt trafikerade vägar, neonskyltar överallt, "svenska" barer, stora hotellkomplex, all inclusive, blåst, stenstränder.

Är Korfu nåt för oss? Och var ska vi bo? Allehanda tips välkomna!

//Lena.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-17, 00:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Jag har ingen jätteerfarenhet av Korfu, även om jag tillbringat nån dag där. Av din beskrivning av vad du INTE vill ha, så finns de flesta faciliteterna där ändå.
Jag tror nog att du kan hitta det äkta Korfu, men då får du nog bege dig utanför Korfu stad.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-17, 09:54
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Det här med Korfu är lite knepigt. Har varit där en gång för jättelängesedan och en gång 2005.
Mycket trevlig stad med gränder och en hel del italienkänsla. Den är dock ganska stor och några fina stränder finns inte i närheten.
De bästa sandstränderna ligger på västkusten och de är verkligen fina. Men "byarna" vid de stränderna känns inte så genuina, mycket hotell.
Vet att det finns byar med stränder söderut på ön, men där har jag inte varit.

Korfu har jättevacker natur och många häftiga vikar och stränder att besöka. Så för att få ut det mesta av ön bör man åka runt en hel del.

Katitzi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-17, 10:00
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Ja, nu blev det så att vi valde efter hotell helt enkelt. 😉 Vi fastnade rejält för Paleokastritsa, men det föll tyvärr på att det inte fanns pool på nåt av dom hotell vi gillade (kidsens önskan är pool). Så på den vägen hamnade vi i Dassia...finns ju chans att boka om, vi reser reguljärt.

Hotellet är St Nicholas Beach Apartments, verkar ok? Vi kommer dit vid femtiden på morgonen , och fick nu svar att det är ok att checka in redan då - bra!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-17, 10:04
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Vi kommer med all säkerhet åka runt en del, det är en stor del av upplevelsen! Fast vi hoppas ju oxå att stället vi bor på känns trivsamt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-17, 10:10
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Hej!
Jag har varit på Korfu och håller med Katitzi. Visst kan man hitta bra stränder om man bilar omkring men mysfaktorn kunde jag inte hitta rktigt. Vi bodde i Barbati, inte långt från Korfu stad. Stranden där var väldigt stenig och bada gick inte utan badskor.
Lägenheten vi bodde i var däremot helt underbar! Nämd i tråden "Bästa hotellet".
Nä, vi kommer nog inte åka dit igen. Det finns ju så otroligt många andra ställen att upptäcka
Såg att du har besökt många öar men har du inte varit på Kreta så ååååk dit!!! Agii Apostoli, Kalives, Rethymnon... Googla o njut!! Åker tillbaka 2: juni
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-17, 14:51
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Hmm, ja jag får nog fortsätta hoppas på mysiga ställen på Korfu, flygresan är inte ombokningsbar och nu är siktet inställt på Korfu.

Kreta har vi varit till, senast i somras till just Agii Apostoli!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-17, 15:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Lena* Säkert hittar du mysiga ställen på Korfu ! Vår resa var en restresa som vi bokade utan någon research innan. Idag är det ju så lätt att hitta info på nätet och inte minst Kalimera Trevlig resa!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-17, 16:40
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Tack, ja det blir nog bra! 😊 Om inte annat så ser hotellet väldigt mysigt ut 😉

Och Paleokastritsa ser ju enormt mysigt ut, var ni dit?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-17, 18:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Lena* Nej, där var vi inte men det ser både fint och dramatiskt ut! Vilka klippformationer! Blir nog många foton med den utsikten! Lite väl mycket serpentinvägar för mig Liten fegis är vad jag är..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-17, 19:25
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Första gången vi var på Korfu (1981 ) hyrde vi vespa och for runt bl.a. till Paleokastritsa. Vi var där augusti och det var jättemycket folk där minns jag. Fick vänta länge på en taverna. Men fint var det!

Vi åkte också tvärs över ön flera gånger till stränderna Glyfada och Ag. Gordis. Helt fantastiska långa, fina sandstränder!

Gouvia och Dassia var ganska fulla med festande engelska ungdomar 2005 i alla fall.
Men ni ska ju bo lite i utkanten, så det blir nog bra.

Trevlig resa!

Katitzi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-18, 10:10
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Hej Lena


Södra och västra delen av Korfu har fina sandstränder samt även norra delen vid Sidari. Mäktiga vyer på nordöstra delen på ön.

Du kan läsa mitt resebrev från 2013 här:

http://www.kalimera.nu/resebrev/2013...-erikousa.html


Lycka till


//PA
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-18, 10:40
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Hej!

Ni kommer säkert att trivas på Korfu. Det är en vacker ö och det finns många magnifika stränder, precis som bl.a. PA skriver om ovan.

Hyr bil och ta er runt ön. Uppe i nordväst finns mäktiga Peroulades: en strand nedanför höga kalkstensklipper. I nordost ligger charmiga vikarna Kalami och Koloura. Strax söder om er hittar ni Mirtiotissa, Glyfada och Pelekas, som alla är väldigt vackra stränder.

Själva staden är väl värd ett besök. Att se och uppleva är bl.a. vindlande gränder, en imponerande fästning och Liston, en gata inspirerad av Rue de Rivoli i Paris, bredvid parken med cricketplanen.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-18, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Är Korfu nåt för oss? Och var ska vi bo? Allehanda tips välkomna!.
Jag har inga tips för jag har inte varit på Korfu sedan 1980. Ville bara säga att jag blev glad att det skrivs om Korfu, för den händer så sällan, och det har jag svårt att förstå.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-19, 00:57
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Åh tack alla, noterat alla tips! Kändes ett tag som om vi faktiskt borde åkt nån helt annanstans...men vaddå, det är Grekland, hur fel kan det bli...

Fast nu har jag börjat tveka över hotellet, strandnära javisst, men verkar som om stranden knappt är badbar? Jag vill helst strosa barfota i den där sköna greklandslunken man kommer in i, ni vet, lite halvsömnig å hellycklig, direkt ner till vattnet från typ frukostbordet! Det funkar inte vid St Nicholas Beach Apartments? Nån som vet? Eller kanske andra hotelltips? Med pool!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-19, 01:00
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Ja, Janne, varför är det så? Har alla människor redan varit på Korfu eller vill ingen dit/vill inte dit igen...?? Skumt!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-19, 08:30
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Vi har lite smått börjat att fundera på Korfu och kombinera med Albanien nästa grekresa, men allt ligger öppet ännu, tänkt resa 2017, blir resa till Grekland varannat år. Mer o mer nyfiken på just Albanien, enkel båtresa över från Korfu.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-01-19, 08:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Ja, Janne, varför är det så? Har alla människor redan varit på Korfu eller vill ingen dit/vill inte dit igen...??
Eller är där så bra att man inte vill berätta om det.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-01-19, 20:46
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Haha, ja det var ju också en orsak...!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-01-19, 22:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Nybörjare på Korfu

Ja, jag är då så himla ledsen att RyanAir la ned Rygge-Korfu. Det var ju en perfekt utgångspunkt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT