Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-23, 11:31
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Kreta 1997

Kreta 1997


Att fara till Kreta med två mindre barn kan vara ett äventyr. Äventyret började under planeringen. Två barn plus fru och siktet inställt på Kato Stalos efter Stalosstranden. Anländer från Luleå mitt i natten och far med buss till Kato Stalos hotell. Framme vid hotellet blir vi tilltalade på svenska av madame då hon bott i Sverige i 20 år. Det var lite si och så med kunskaperna så vi övergick till engelska och grekiska ganska snabbt. Vi fick ett rum på andra våningen med fräsch balkong. Jag var lite orolig för Cornelia då hon kunde ta sig ut mellan spjälorna. Det gick bra under de två veckor vi var där. Jag hade lovat familjen att se Ellafonissi och bada där. Jeephyra i tre dagar. Ungarna älskade att åka jeep. Till Ellafonissi for vi med egen matsäck. Ungarna blev inte alls imponerade av stranden. Redan då fanns det parasoll och solsängar att hyra. Ingen hit i mina ögon. Badandet gick alldeles utmärkt då de älskade det ljumma vattnet. Åter till hotellet. På grannstället Galini jobbade finska Rita och vi kom bra överens med henne. Barnen gick och hämtade glass under dagen och pappa kom och betalade på kvällen. Vi testade att göra några andra utflykter men det var inte så populärt. Mamma och pappa måste ju få sitt kulturella tillfredsställt. Diverse ruiner och många glassar senare var det så dags att återlämna bilen. Strul vid återlämnandet blev bränslet. Jag hade tankat men enligt uthyraren inte tillräckligt. Man får ju bilen tom och jag fyllde i tio liter så det borde räcka. Vad vi gjorde hemma var att bada och sola. Det här är den semester jag minns som den lataste. Vi låg på stranden och slöade nästan hela dagen. En utflykt skulle i alla fall göras och det blev Knossos. Ingen hit för barnen, utan bara massa ruiner och trappor. Vi skulle nog ha lämnat de hemma med kvinnan som hade en son i Gabriellas ålder. Hon erbjöd sig att sköta de under en dag. Tyvärr tackade vi nej. I efterhand skulle vi ha sagt ja till tjänsten. Ruiner och barn funkar dåligt ihop. Inte ens en glasskiosk i sikte. Vi genomled dagen under stora protester. Tillbaka och bada i havet. Vi träffade en syriansk familj på hotellet och fick ett trevligt umgänge under en vecka. Vi for till Limnopoulis en dag med jeepen. Allihopa inklusive en extra mamma och två barn till. Prata om överlastad jeep, 7 personer totalt. Ett vattenland sex kilometer utanför Xania. Ungarna var stormförtjusta. Detta var Skara Sommarland i kubik. Till och med jag lekte i rutchbanorna och lyckades tappa glasögonen. Tur man har en dotter som kan dyka och ser. Jag är nästan helt blind utan glasögon. Allt är bara dimma för mig. Rita finns kvar idag och är gift med mannen som äger Gallini. Jag vet inte idag om det är någon researrangör som har Kato Stalos hotel i sitt program, men det är ett bra ställe att bo på. Stalosstranden är mycket turistig men jag kan fortfarande rekommendera den till de som ska till Kreta för första gången. En rekommendation är restaurang Pyramis och Marias. Båda ligger i början på stranden. Detta är skrivet ur minnet från 1997. Jag skulle få en sida skriven från Stalos men det sket sig i starten. Alla kommer ihåg oss men ingen orkar skriva.

Θφφε
  #2  
Gammal 2008-04-23, 15:26
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta 1997

Apollo har Kato Stalos hotell...tror det heter Kato Stalos Mare, men på din beskrivning verkar det vara samma. Jag bodde där två veckor för två år sen.
Fast nu när jag tänker efter finns det ännu ett ju som heter så... det jag bodde på har pool och det andra inte. Det andra tror jag My Travel har...

Malin

Senast redigerad av nilam den 2008-04-23 klockan 15:30. Anledning: kkom på ännu ett hotell...
  #3  
Gammal 2008-04-23, 15:52
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta 1997

Kato Stalos hotel har inte pool vad jag vet och jag var där och hälsade på förra året. De har en fin terass att äta frukost på och grannen Galini har pool.

Θφφε
  #4  
Gammal 2008-04-23, 16:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta 1997

OK, då är det nog det hotellet som Ving har för det ligger bredvid Galini.

Malin
  #5  
Gammal 2008-04-27, 19:36
Mamsens avatar
Mamsen Mamsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 30
Standard Sv: Kreta 1997

Härlig läsning som vanligt! Tack!
När jag o yngsta sonen var i Elafonissi så ville han bara
"hem" till hotellet!
Han tyckte att det var dötråkigt där!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT