Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-20, 10:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Retur till Kos 1984

Kos 1984
Åter till brottsplatsen. Det var kul att komma tillbaka, men vilka förändringar på fyra år. Nu var det party hela dygnet. Jag gick till samma ställe och hyrde samma ”moppe” som förra resan. Fick ett kanonpris för två veckor 1000:- kronor. Den här gången hade han hjälmar att låna ut. Jag fick reda på att det var hans privata mc. Cykeln var lite rasslig så jag åkte ut och brände bort sotet, sen gick den som en klocka. Den här gången skulle vi stanna på Kos hela tiden. Slående var att det fanns mycket mindre cyklar den här gången. Vi provade att bada i stan och det funkade alldeles utmärk och vattnet var rent. En dag och kväll tillbringade vi uppe i Sia där vi träffade Antonis som hade flyttat tillbaka från Australien och startat en krog i sitt hem. Vi blev guidade i vinkällaren och köket. Gud så flott han hade gjort det. Han rekommenderade sin Bifteki med grönsakssås. Gubben kunde verkligen laga mat. Jag frågade om hans kunskaper och han berättade att han varit kock i hela sitt liv, men alltid jobbat åt andra. Nu ville han vara sin egen. Det gjorde han nog rätt i. en mycket trevlig kväll med ett gott sällskap. På slutet satt han vid vårt bord och bjöd på vin. Det blev en mycket lugn hemkörning då jag druckit ett par glas vin till maten. Detta hör till undantagen. Jag är normalt stenhård men vi hade så trevligt. Vi var de enda gästerna under hela kvällen. Jag tog några kort med mig hem som jag ska lägga ut på hotellet. Britt brände sig på avgasröret en kväll och det var inget snyggt sår. Såret krävde en jättekompress då blåsan sprack ganska omgående. Vi träffade ett kul gäng från Bräkne Hoby som vi var ut och festade med. På det stora discot hade de jätteproblem för en skivspelare hade gått sönder. Jag kollade in den och det var skivtallriken som var trasig. Ringde hem till Sverige och pratade med en kompis som fick fixa en ny tallrik. Sedan fick den följa med nästa flyg ner. Jag fixade det hela och fick betalt plus att den vecka vi hade kvar så var allt gratis. Hur mycket drinkar som helst. Tur att vi bodde på kort promenadavstånd därifrån. En dag for vi ut till Tingaki Beach för att bada. Hela stranden var förändrad. Solsängar och parasoll så långt ögat kunde se. Här var det också slut på friden.


Uffe
  #2  
Gammal 2008-04-20, 10:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Retur till Kos 1984

Tingaki var fint när vi var där 1981 eller 1982 men på foton som vänner tog bara ett par år senare visade på en enorm ökning av turismen. Därför har jag aldrig besökt Kos igen.

Eva
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT