Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-15, 09:26
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard En doft av Grekland 1

Europatour på motorcykel del 1.


Jag och Britt hade planerat att fara ut i Europa sommaren 1983 på min motorcykel en Honda 400cc i 5 veckor och att ha det skönt. Slutmålet var Korfu. Jag hade alldeles nyss bytt cykel från en 900cc Kawasaki till denna lilla stora leksak. Kavan var för dyr i bränsle. Den tog 1,2 liter milen vid vanlig körning. Om jag sen ville busköra lite var den snabbt uppe i 2 liter och mer. Min nya Honda drar inte mer än 0,3 liter per mil med två personer. Äntligen dags att ge sig iväg. Göteborg here we come. Drygt 50 mil senare är vi framme. Vi börjar med en natt på Göteborgs camping. För att slippa slå upp vårt lilla tält hyrde vi ett färdigt stort tält. Det var bara att ta fram sovsäckarna och krypa till sängs. Från Göteborg tog vi sedan färjan till Amsterdam. Den tog ungefär 24 timmar på sig. Biljetter och hytt var redan bokade och betalda. Det är lika bra att ha starten redan ordnad innan det bär iväg.
Vi hade planerat in Amsterdam för ungefär 2 dagar innan vi skulle dra vidare söderöver. Ingen direkt planering mer än att ett besök i Paris var ett måste.
En Indonesisk ristaffel första kvällen i stan och det var mycket stark mat men underbart gott. Snacka om att man var törstig resten av kvällen. Det gick åt mycket öl, men faktiskt även vatten. Nästa dag var det dags för en tur på Amsterdams kanaler med guide och alla tillbehör. En jättelång promenad på stan med en check på shoppinggatorna. Fördelen med att åka mc är att det inte går att handla en massa saker med sig hem. Därefter tog vi spårvagnen hem till rummet. Motorcykeln stod fastkedjad i en lyktstolpe enligt rekommendation från receptionen. Risken är stor att de kommer med en lastbil och lyfter ombord hela härligheten. Då skulle vi nog stå som två fån och gapa. Bättre att den är kvar. Mycket bra kommunaltrafik i Amsterdam och billigt att åka buss och spårvagn. Vissa av bussarna är gratis, men jag har inte listat ut vilka. Trafiken pågår hela dygnet runt så det är inga problem för den som vill hem.
Efter att vi klarat av Amsterdam var det dags att dra vidare. Nu styrde vi kosan vidare mot Paris. Småvägar var det som gällde då farten är för hög på motorvägarna för att passa mig. Planeringen sa 3 dagar och det är den minsta tid man bör ha om man ska hinna med att se något. Britt hade aldrig varit i Paris tidigare så det här skulle bli premiär.
Jag guidade en sovande Britt genom Paris gator 5.00 på morgonen.
Pratade och berättade hela tiden om var vi var och vart hon skulle titta. Hon vaknade till uppe vid rondellen(Place de l’Etoile) vid triumfbågen(Arc de Triomphe och undrade var vi var någonstans.
-I Paris älskling svarade jag då lite syrligt.
-Vad ska man säga!
-Tacksamt att vara guide till en som sover.
Det värsta är att hon har blivit så duktig på att sova bakom mig, så jag känner inte här hon somnar.
Vi parkerade motorcykeln vid ett träd och låste fast den. Promenerade upp till den rumsförmedlingen som jag känner till. Den ligger i början på Champs Elysses, och där blev vi efter två timmars väntan anvisade ett rum i närheten av ön I’le de la Cité. Endast 85.- kronor per natt. Jag hade mina farhågor, men inga stämde in. Rent och snyggt med toa på rummet och kombinerat duch/badrum på bottenvåningen. Man fick be om handtaget till faciliteten i receptionen, sedan var badrummet ditt.
Vi tog en promenad till en restaurang jag varit på många gånger under mina resor till Paris. Jag hittade den av en ren slump och en välvillig taxichaufför som kunde en massa om sin stad.
Nos Ancêtres les Gauloisheter restaurangen, det betyder i alla fall Våra fränder Gallerna.
Mycket speciellt ställe, allt är fritt för då 90.- kronor per person. Idag kostar det 39€ för samma saker. Krogen finns på Webben och lever än idag. Klipp ut namnet som det står och sök med Google så hittar ni om ni vill veta mera. Grönsaker, ägg, charkuterier, ost, desserter, tårtor och köttet. Allt utom kaffe efter maten. Kaffet behagade dom att ta 15.- kronor för. Men vilka köttbitar man får där. En entrecote stor som ett dasslock eller en tornedo på uppskattningsvis lite över 200gr. Tillbehören är ris, bakad potatis eller potatisgratäng. Köttet är så mört att man knappt behöver skära det. Man behöver inte gå hem vare sig hungrig eller törstig därifrån. Nackdelen är att charterbolagen har hittat dit och det gör ju ingen människa glad.
Vi inmundigade även lite vin (4L)!!!!!!!
Du får en karaff på border som är tom och sedan en förklaring om att i den första tunnan är det vitt vin och den närmast ytterväggen innehåller rött. Sedan är det bara att gå och hämta. Jag hämtade ungefär 6 karaffer under kvällen. Inte bräddfulla utan lagom fulla.
Jag har alltid funderat i efterhand på hur vi tog oss hem till hotellet den natten egentligen, men hem kom vi i alla fall.
Paris gator är väldigt breda på natten och det är min bestämda uppfattning, men dagtid är de väldigt smala i det område där vi bodde.
Vilket åskväder som sedan drabbade oss precis när vi kommit hem och i säng. Tur det inte kom under tiden vi vinglade hem, nog för att jag hörde ett muller trots vinbedövningen. Jag flög rakt upp ur sängen vid första smällen och Britt vaknade och skrek till. Vi hade precis somnat in, så det var ingen behaglig väckning precis.
- Är det krig? Frågade Britt.
-Nej bara ett våldsamt åskväder.
Det small hela tiden under natten och plåttaken skallrade. Det var faktiskt lite läskigt uppe på fjärde våningen nära taket.
Dagen efter vaknar Britt och är sjuk och mår dåligt.
-Undrar vad det berodde på?
Vi knallar ändå ut på stan för jag vill ha frukost. Croissanter med krämig mogen camenbert som tillbehör.
Britt håller på att spy över bordet när jag får in mina croissanter och kaffe. Sedan försvinner hon iväg på toa. När vi sedan går på promenad får jag se till att vi hela tiden är nära ett ställe där det finns toalett. På den tiden hade nästan alla mindre ställen bara ett hål i golvet. Det var inte så populärt hos frun.
Vi avverkade alla måsten och besökte, Eiffeltornet, Hallarna, Louvren, Centre Pompidou, loppmarknaden vid Port de Clingancourt och Montmartre med Sacré Coeur. Den kyrkan är så underbart vacker och stilren. Jag tycker till och med att den är finare än St Peters kyrkan i Rom.
På trappan ned från Montmartre blev Britt attackerad av några Västindier, det var lite obehagligt. Jag såg en polisbuss så jag ropade.
-Gendarm!
Det kommer två poliser springande. De var mycket ursäktande men erkände att det var lite av ett problem runt den här platsen. Den ena gendarmen pratade helt perfekt engelska, så jag frågade.
-Jag har gått på Oxford och läst juridik fick jag till svar.
Vi tog mycket långa promenader i staden och åkte Metro. Det var ingen idé att ta motorcykeln och fara runt. Det är så besvärligt att hitta någonstans att parkera, samt att risken för skador är jättehög. Jag har fått mer än en bil påbackad under årens lopp. Metron är effektivare och billigare plus att man behöver inte vara helt nykter för att åka metro. Ett besök på Cathédrale Notre Dame de Paris hann vi med innan det var dags att avsluta Paris för den här gången.
Vi checkade ut från hotellet och lämnade Paris bakom oss på förmiddagen och styrde söderut med rivieran som slutstation innan vi skulle vända hemåt igen.
Fortsättning följer.

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-04-15 klockan 09:31.
  #2  
Gammal 2008-04-15, 22:13
Mamsens avatar
Mamsen Mamsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 30
Standard Sv: En doft av Grekland 1

Jag väntar med spänning på fortsättningen!
  #3  
Gammal 2008-04-16, 00:20
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: En doft av Grekland 1

Jättespännande vilken duktig berättare du är!!! mer mer mer
  #4  
Gammal 2008-04-16, 07:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: En doft av Grekland 1

Väntar med spänning på forsättningen...
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT