Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-24, 12:12
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Efter helgen

Tack lov så är det slut påsk och livet kan återgå till det normala.
Det är så hemskt tråkigt att vara solo under långa helger.
Hemma kan man alltid gå ut och träffa några trevliga människor.
Här i Sverige är det bara familjen som gäller och ensamstående göre sig icke besvär.
Det verkar vara en totalt annan kultur hemma på Kreta då man kan bli inbjuden till grekiska familjer som sitter på restaurang för att äta och dricka.
Fullständigt otänkbart här i Sverige. Här bjuds man aldrig in till något om man är singel.
Nu är detta ingen klagosång från en singel utan ett kallt konstaterande.
Jag har anmält mig på en dejtingsite och fått några svar. De jag har svarat på och mailat till backar för mitt greklandsintresse.
Kanske Janne skulle öppna en dejting på Kalimera?
Perfekt kanske för oss likasinnade som tycker och känner för Grekland och vill bo där.
Nu säger jag inte att alla vill bo där men något måste vi ha gemensamt.
Varför fängslar det landet oss nordbor så våldsamt?
Förutom värmen så är det en krånglig byråkrati och en massa konstiga lokala föreskrifter att följa. Fråga mig för jag vet och har erfarenhet av att både vara turist, samt ha mina bopålar nedslagna där. Ett strålande exempel är att erhålla ett hyreskontrakt på en lägenhet. Här i Sverige måste jag ha en borgenär på mitt kontrakt. På Kreta räcker det med att skriva på och betala hyran i tid, gärna att någon introducerar dig för hyresvärden.
Kul andra händelser är till exempel då jag gick upp till kyria Katherina för att fråga om lite mjöl då mitt var slut och jag inte ville ta en taxi bara för att köpa mjöl på Lidl. Det gick 45 minuter så kom Giannis ner med en sockerkaka till mig och mina gäster. Katherina hade bestämt sig för att pojkar inte kan baka. Skulle det hända i Sverige, knappast! Jag får inte fast telefon här i svedala då någon räkning har gått fel då jag bott utomlands så pass länge. Jag har en anmärkning i något register och då får man inte ha någonting som det krävs kontrakt på. På Kreta har jag fast telefon, el, mobilabonnemang m.m utan några säkerheter. Det som krävs är att jag betalar. Problemen uppstod i och med att CSN inte kunde skicka något utomlands utan krävde en adress i Sverige punkt slut och jag halkade efter 2 månader. Blixtsnabbt hade jag en anmärkning. Jag har som en ful ovana att betala mina räkningar men det gills inte här hemma. Alla räkningar från Kreta skickas till mig i Sverige för de vill ha kvar mig som kund. Det var bara att ringa runt och berätta att jag flyttar hem ett tag och ge de min nya adress så var den saken biff. Ibland tror jag att grekerna är enklare att ha att göra med än svenskar. Nu är det slut för den här gången. Har någon frågor så skicka mig ett meddelande eller mail.

Uffe
  #2  
Gammal 2008-03-24, 12:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Efter helgen

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag har anmält mig på en dejtingsite och fått några svar. De jag har svarat på och mailat till backar för mitt greklandsintresse.
Uffe
Så olika vi är! När jag träffade min Claes på en sån sida så var det JUST Greklandsintresset som var ett av de stora plussen!

Lissi
  #3  
Gammal 2008-03-24, 13:10
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Efter helgen

Världarna är olika Lissi.
Likaså det kvinnliga släktet. Kanske jag har tur och träffar någon likasinnad.

Uffe
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT