Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-30, 12:55
dannys avatar
danny danny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 10
Standard Övervikt bagage

Hej,
Nyss hemkomna från underbara Skiathos vill jag passa på att uppmana alla att hålla lite extra koll på bagagevikten. Har rest en hel del, både charter och reguljärt, och aldrig tidigare stött på en sådan strikt bagageinvägning. Räkna med att ni får betala 5€ för varje kg utöver de 20 tillåtna, det finns ingen prutmån alls! Vi vägde in 43,5 kg på två och fick betala 20€ (de avrundar uppåt). Tror att nästan hälften av kön fick betala extra. Så, ett tipps är att inte fylla resväskorna med Ouzo, utan vänta i så fall till flygplatsens taxfreebutik, där det är fritt fram att handla hur mycket som helst. Anar man lite dubbellmoral från flygplats/flygbolag här?

Sitter just nu i Taipei och längtar tillbaka till Skiathos. Här är över 30 grader, fuktigt och så mycket trafik, avgaser och människor att man blir precis utmattad. Stor kontrast mot lugnet och skönheten på Skiathos (åtminstone under lågsäsongen i maj). Hoppas slippa samma rigida bagageinvägning här, men när jag vägde in över 31 kg i Peking förra året, var det inga problem.

Trevlig resa och grattis alla ni som har det framför er, Skiathios är verkligen en underbar ö! Men tänk på vikten!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-30, 13:40
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Övervikt bagage

Usch vad jobbigt att det är petigt med vikten! Vilket bolag flög du med den här gången?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-30, 15:51
dannys avatar
danny danny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 10
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av Lindiz Visa inlägg
Usch vad jobbigt att det är petigt med vikten! Vilket bolag flög du med den här gången?
Vi flög med Novair, vilket vi gjort många gånger tidigare utan att få problem med ett par kilos övervikt. Det var inte heller några problem med samma vikt på utresan från Arlanda, bara på Skiathos flygplats då vi skulle åka hem.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-30, 16:34
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Övervikt bagage

Oj, vad tråkigt!!! Och jag som ALLTID har för mycket bagage med mig hem!!!

När vi åkte ifrån Skiathos förra året så hade jag en "sten" ifrån Alonissos med som handbagage, som vägde nästan 20 kg!

De bara skrattade åt mig och tyckte jag var helt knäpp som skulle släpa med mig den! Men jag slapp betala något i alla fall!

Hoppas att de är så nitiska bara nu i början av säsongen och när vi åker hem i början av september så har de tröttnat!!!

/Katta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-31, 00:26
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Övervikt bagage

Blev lite nyfiken på vad du gör i Taipei Har nämligen aldrig hört nån som varit där

Angående bagage hade vi många kg övervikt hem från Kreta i somras men det brydde de sig som tur var inte om.

Och Katta: Kan man få se ett kort på stenen kanske
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-31, 14:36
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Övervikt bagage

Detta är nog något som blir mer vanligt framöver. Sterling har ju ändrat sina bagage regler 15 kg incheckat bagage och 10 kg handbagage. Hade 2 vänninor som kom med flighten i går från Athen. En fick packa om sin väska så det blev 15 kg istället för 17 kg. Den andra tjejen som flyttar hit från Athen (tillfälligt)för att göra ST tjänst som läkare på KS fick betala 168€ för sin övervikt, Om jag är rätt underättad tar Sterling 8€ per kilo. Apollo och Novair kommer oxå vara stenhårda enligt den info jag fått! Själv flög jag SAS idag och då ville man även väga mitt handbagage! Så detta får vi nog vänja oss vid. Tyvärr!!


Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-31, 14:47
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Och Katta: Kan man få se ett kort på stenen kanske
Absolut!!!
Ska försöka fixa fram en bild under dagen...

Katta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-31, 14:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Så detta får vi nog vänja oss vid.
Ja så är det nog. När jag var på Arlanda för några veckor sedan sa personal där att det har kommit nya EU-direktiv om bagagevikter. Bland annat som du berättar att allt handbagage ska vägas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-31, 23:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Övervikt bagage

Jaha, då får man provväga bagaget hör jag. Visst har man märkt att det blivit striktare. Speciellt när det gäller handbagaget. Man måste ju i princip tömma allt ur handbagaget och vätskor synas noga. Lite löjligt, kan jag tycka. Om jag vore en terrorist och ville spränga en bomb kan man ju lika gärna göra det UTANFÖR spärrarna. De är minst lika mycket folk där.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-01, 07:47
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Övervikt bagage

När vi nyligen flög hem från Chania vägde min resväska BLY (6 liter olivolja, 10 liter Bag in box vin + en hel del annat...), orkade knappt lyfta upp den på bagagebandet - incheckningen brydde sig inte det minsta...

//Åke
(Som bara väntar på att en dag åka dit på övervikt (väskan alltså ))
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-04, 15:36
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Sterling har ju ändrat sina bagage regler 15 kg incheckat bagage och 10 kg handbagage. Hade 2 vänninor som kom med flighten i går från Athen. En fick packa om sin väska så det blev 15 kg istället för 17 kg. Den andra tjejen som flyttar hit från Athen (tillfälligt)för att göra ST tjänst som läkare på KS fick betala 168€ för sin övervikt, Om jag är rätt underättad tar Sterling 8€ per kilo.
Camilla
Herreguuud .. e detta verkligen sant
15 kg för resväskan, bara väskan väger ju nästan 5 kg. Hur ska detta gå ? Och så ska man då gå och dra på ett handbagage som väger 10 kg. Låter ju inte klokt......

//Camilla.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-04, 16:23
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jaha, då får man provväga bagaget hör jag. Visst har man märkt att det blivit striktare. Speciellt när det gäller handbagaget. Man måste ju i princip tömma allt ur handbagaget och vätskor synas noga. Lite löjligt, kan jag tycka. Om jag vore en terrorist och ville spränga en bomb kan man ju lika gärna göra det UTANFÖR spärrarna. De är minst lika mycket folk där.

/Netwolf
Men det är ju på flygplanet de tänker...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-04, 16:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect Visa inlägg
När vi nyligen flög hem från Chania vägde min resväska BLY (6 liter olivolja, 10 liter Bag in box vin + en hel del annat...), orkade knappt lyfta upp den på bagagebandet - incheckningen brydde sig inte det minsta...
Undrar - vilka flög ni med?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-05, 08:41
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Undrar - vilka flög ni med?
Vi flög med Solresor - det skulle ha varit Primera som "flög" själva planet men vi åkte med Finnair både ner och hem.

//Åke
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-13, 15:48
Oliveia Oliveia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5
Standard Sv: Övervikt bagage

MyTravel (Ving) är också riktigt hårda med invägning av bagage inför hemresan. Så var det när jag åkte till Goa för ett par år sen i alla fall, beror kanske på vart man åker, men på planet satt man också som packade sillar, så jag antar att marginalerna är små och man vill förhindra för mycket extravikt och högre bränslekostnader på detta sätt. Dock var där priset 10 euro per kg i straffavgift. Folk blev fruktansvärt frustrerade vid incheckningen och började resonera om vad man kunde slänga i sitt bagage för att få med de nyinköpta indiska souvenirerna med sig hem. Jag och min väninna hade som tur var köpt oss 5 kg extravikt var innan ditresan till ett mycket förmånligare pris. Så om du vet att du kommer bära med dig mycket hem är det något jag rekommenderar att göra för att vara på den säkra sidan!

Olivia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-13, 16:07
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Övervikt bagage

Vi får väl börja sätta på oss alla kläder vi vill ha med oss, kanske lite svettigt bara!
Gunilla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-13, 16:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Övervikt bagage

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Vi får väl börja sätta på oss alla kläder vi vill ha med oss, kanske lite svettigt bara!
Gunilla
Hårda var dom även på Santorini men jag som aldrig kvalar in i klassen nästan för mycket bagage hade inga som helst problem. Ryggsäcken vägde inte mer än drygt 8 kg och handbagaget kastade de bara en blick på. Förra sommaren när jag flög till Samos sa kvinnan i incheckningen att jag hade ett föredömligt lätt bagage och sen tog hon itu med syndarna efter mig. Har heller aldrig stt så många flaskor gå i soptunnan som vid incheckningen på Santorini.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-13, 16:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Övervikt bagage

Kantänka en affärsidé att vi som reser med extremt lätt bagage skulle flagga upp vid incheckningen att här finnes 32 kilo vikträtter att köpa!!! Häpp!!!

Men jag vet att vi vid flertal tillfällen har "räddat" barnfamiljer vid Arlandas incheckning genom vår viktblygsamma ränsel.

Arne

Som strax ska hämta upp Hustrun för färd till skäret i helgen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-13, 16:36
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Övervikt bagage

Texten nedan verkar vara gemensam för flygbolagen.
(har dock inte kollat alla..) Det kan ju vara de kilon som fattas, jag har en gång klarat mig genom att hänga systemkameran med längsta telet runt halsen.

//PO

Extra artiklar som får medtagas

På alla internationella flyg får följande artiklar tas ombord utan extra kostnad i kabinen:

* 1 kappa eller cape
* 1 handväska
* 1 paraply eller käpp
* 1 liten kamera
* 1 kikare
* skäliga mängder läsmaterial
* barnmat för flygningen
* babyväska

Handikappade passagerare får medtaga rullstol utöver det tillåtna bagaget, men rullstolar måste checkas in.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-13, 19:15
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Övervikt bagage

När vi åkte till Rhodos i maj (Ving) hade vi betalt i förväg för 15 kg extra. Sonen på Rhodos ville ha 3st brassestolar till balkongen och så mycket Zoegas kaffe vi kunde ta med. När vi skulle åka hem hade vi handlat en del på Rhodos och hade övervikt (över 20 kg var). Personalen vid incheckningen på Diagoras så lyckliga ut och kallade på reseledaren. Vi visade våra betalda extra 15 kg. Reseledaren hade aldrig tidigare sett ett kvitto från förbetalda extrakilo, men flygplatspersonalen blev lite sura. Reseledaren talade om för oss att betalningen för extra bagagevikt är inga pengar som resebolaget får, utan dessa pengar går till flygplatsen. Vet ej om detta stämmer. Det jag uppmärksammade var att många fick betala för extrakilo t.o.m. för 1 kg extra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT