Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-06, 18:34
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Skiathos eller skopelos?

Hej!

Sitter och tittar efter resor till sommaren 2013. Är sugen på skopelos eller skiathos? Eller kombinationsresor? Någon som har erfarenhet av komboresor?
Tar tacksamt emot tips.. Letar efter bra lägenhetshotell med fin utsikt! För mig och min sambo är det hög prio på utsikten från balkongen!
Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-06, 19:11
Matwed Matwed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Hej,
Har varit en hel del på både Skiathos och Skopelos och åker i år på en kombinationsresa dit. Vi bor på Dionyssos på Skopelos men där är inte utsikten den bästa men läget är bra och hotellet trevligt, dock inga lägenheter. På Skiathos bor vi på René som vi bott på flera gånger tidigare. Det ligger högt och har en fantastisk havsutsikt från balkongerna, kanske den bästa vi någonsin haft i Grekland!
Andra hotell med bra utsikt är Denise på Skopelos och Poseidon på Skiathos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-06, 22:25
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Tack för ditt svar
Vi har Kefalonia som favvö, men vi vill se ngt nytt nu. Hur är det på skopelos med shopping och att hitta på saker att se o göra?
Vi funderar på om skopelos är för lugnt för två veckor?
Tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-07, 00:05
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

För något år sedan var vi en vecka på varje ö. Perfekt! Om jag får välja bara en ö att åka tillbaka till hade jag lätt valt Skopelos. Ni blir inte besvikna! Om ön är för lugn för två veckor är svårt att svara på eftersom det är högst personligt med vad man tycker med lugnt. Jag själv hade lätt kunnat vara där i två veckor. Lycka till med ert val!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-07, 07:25
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Hej Eva64
Tack för ditt svar
Absolut så är det så. Det ngn tycker är ösigt tycker ngn annan är lugnt. Var på ön Skopelos bodde du? Tack
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-07, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Skopelos är en pärla men om den är för lugn för dig går inte att svara på. Jag gillar lugna platser. Jag tycker att det är bäst att bo i stan och ta buss, bil eller annat fordon till stränderna. Det är några få km till Stafylos stranden som jag tycker var en av de bästa på ön. Vi besökte flera andra stränder de dagar som vi hyrde bil så det finns bra möjligheter att variera sig. Tavernan ovanför Stafylosstranden var mycket bra vilket är ett viktigt kriterium för mig. Eftersom vi var där i augusti under värsta getingplågan var det inte att tänka på några medhavda matsäckar för stranden.

I Skopelos stad finns rätt många affärer och tavernor att välja mellan och folklivet var trevligt med mycket greker ute på ställena.
Finns även minst en klubb som var öppen på helgerna för den som vill dansa natten lång. Där drar det igång först efter midnatt på sedvanligt grekisk sätt.

Jag reste med min dotter, min son och ett barnbarn och alla var vi väldigt nöjda med ön. Sonen tyckte att det var en av de absolut trevligaste grekiska öar som han besökt.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-07, 11:05
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Båda öarna är fantastiska och jag tycker definitivt att ni ska ta en kombinationsresa. Min favorit är Skiathos framförallt på grund av de fantastiska stränderna. Väljer ni båda öarna så får ni dock det bästa av två världar, både lugnet på vackra Skopelos samt fantastiska stranddagar på härliga Skiathos. Själv bor jag alltid på René när jag är på Skiathos och hotellet har precis som Matwed säger, en oerhört vacker utsikt. Nästan så vackert att det gör ont.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-07, 20:45
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Vi bodde inne bland gränderna. Om jag minns rätt hette hotellet Ionia. Jag håller helt med Buckskin att båda öarna är fantastiska! Vad gäller stränderna är jag Skåning så sandstränder är inte jättejätteviktigt för mig (eftersom vi har det här hemma!). Men jag hade definitivt inte tackat nej till en resa till Skiathos! En kombination är som sagt perfekt! Lite av varje!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-07, 21:17
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Åh! Tack alla för Era svar
Så glad jag bli för era svar!
Ska genast kolla upp dessa hotell. Å sen vilket fantastiskt bra forum
Tack!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-07, 21:21
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Får jag fråga vilken ö är Er favoritö av grekiska övärlden?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-08, 08:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Folegandros toppar min lista men jag har flera favoriter.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-08, 10:56
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Re: Skiathos eller skopelos?

Liksom Eva L toppas nog min lista av Folegandros men även Amorgos, Anafi, Astypalea tillhör dom absoluta favoriterna
//maji
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-08, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Maddit Visa inlägg
Får jag fråga vilken ö är Er favoritö av grekiska övärlden?
För mig skiftar det från år till år. Just nu är dessa fem öar mina favoriter: Tilos, Kreta, Amorgos, Kalymnos och Skopelos.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-08, 13:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

För mig är det ingen tvekan: Skopelos är att föredra, om du vill uppleva Grekland. Gillar du olika badstränder och vill byta strand varje dag, kanske du föredrar Skiatos. Jag gjorde en kombinationsresa till öarna, använde vespa varje dag och skrev efter Skiatosveckan : vilken badö!
Se dock de andras omdömen om lugn m.m.
/ Jannis
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-01-08, 21:56
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Vi kombinerade Skopelos o Skiathos (en vecka på varje ö) i september 2010. Det är nog den bästa Greklandsresan vi har gjort, hittills i alla fall. Vi gillade Skopelos bäst, stan är supermysig att strosa runt i på kvällarna och det är lätt att ta sig med lokalbussen som avgår vid hamnplan till stränder och byar på resten av ön. Vi bodde på Denise och hade en fantastisk utsikt. På Skiathos, som oxå är en trevlig ö fungerar det om möjligt ännu bättre med lokalbussen som stannar vid ett antal ställen längst den strandtäta ön. Busshållplatserna är numrerade från 1 till 26 och vi bodde mellan hållplats 4 o 5, dvs i utkanten på Skiathos stad på Palmyra studios, även här med utsikt. Det tog mellan 5-10 minuter för oss att promenera in till restaurang o butiksgator på kvällen. Så väljer ni att boka kombination får ni det bästa av två världar, lite lugnare med underbar natur och kanske en mysigare stad på Skopelos, fina sandstränder och lite mer hålligång och shopping på Skiathos. Lycka till med ert beslut, hoppas ni får en jättefin resa vart det än bär!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-01-08, 22:49
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Tack för Era svar
Helt underbart att få tips så här! Har kollat runt lite nu på hotellen och dom verkar bra med en underbar utsikt! Nu ska vi bara bestämma oss

Tack snälla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-01-09, 09:41
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Maddit Visa inlägg
Får jag fråga vilken ö är Er favoritö av grekiska övärlden?
Min favoritö är Skiathos men Skopelos är också galet fantastisk
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-01-09, 11:54
Matwed Matwed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Vår favorit är också Skiathos sen är det jämnt mellan Skopelos och Karpathos! Karin S sammanfattar skillnaderna mellan öarna bra tycker jag! Hoppas ni får en fin tripp!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-01-09, 13:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Andra öar som jag är väldigt förtjust i är Amorgos, Sifnos och Fourni.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-01-09, 13:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Skiathos eller skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Maddit Visa inlägg
Får jag fråga vilken ö är Er favoritö av grekiska övärlden?
Mina favoritöar är just nu Tilos och Samos underbara öar, överst på min önskelista över ej besökta öar är, AMORGOS och KALYMNOS....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT