Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-23, 17:18
Midivino Midivino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 11
Standard Vilka är er favorit stränder?

Måste ju bara fråga då det finns många skiathos älskare här... Vilken är era favorit stränder och varför?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-24, 09:00
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Mina favoriter är tveklöst Mandraki (Xerxes) och Elias. Båda härliga stränder med underbar sand, sköna bad och ett relativt lugn även under högsäsong. Dessutom är vandringen från busshållplatsen dit en upplevelse bara i sig själv.

Två andra favoriter är Krifi Amos och Agia Eleni. Även dessa relativt lugna och med stor charm. Omeletten på tavernan på Krifi Amos kan jag dessutom starkt rekommendera. Självfallet bäst avnjuten i kombination med en stor och kall Mythos ;-)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-24, 09:48
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Mina favoriter är Tsougria island. Mjuk fantastiskt strand, klart blått vatten, lunchen på Kostas taverna på Tsougria är underbar. Man kan sitta under pinjeträden och äta och titta ut över det stora blå och lyssna på alla grekiska farbröder som sjunger .
Abelakia beach är en annan favorit.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-24, 12:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Citat:
Ursprungligen postat av Buckskin Visa inlägg
Omeletten på tavernan på Krifi Amos kan jag dessutom starkt rekommendera.
Krifi Amos är också en av mina favoriter, bland de åtta stränder jag hann besöka, men tavernan var övergiven när vi var där 2006. Har den öppnat igen?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-24, 12:49
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Jag vet inte om tavernan var öppen i fjol men 2008 var den i alla fall bemannad så vi får väl hoppas att det finns servering där fortfarande :-)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-24, 13:04
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Hej!
Jag gillar oxå Tsougrias bäst. Håller med Jeabys ang sanden & vattnet. Jag trivs oxå bra på Banana. Den är väl eg lite för "komersiell" och välbesökt, men ett bättre alternativ än Koukounaries iaf, sett till besökarantalet :-)
Hälsningar
C@nny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-24, 15:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Det skulle bli färre svar om frågan gällde vilka stränder vi inte tycker om
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-25, 09:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

jeasys! Håller med dig att Tsougria är en underbar strand ... MEN! I höstas då vi kom med båt från Skopelos och skulle lägga till vid ön, trodde jag inte mina ögon.
Eftersom jag varit flera gånger på Skiathos och Tsougria - åkt med badbåten, blev jag förvirrad när nu vår stora båt kör rakt in mot den långgrunda stranden.
Efteråt kan jag tycka att det är märkligt att jag aldrig hört talas om att det finns två stycker Tsougria.
Så när du skriver om Kostas taverna ... sitta under pinjeträden, undrar jag vilken av stränderna menar du?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-25, 10:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Ska förtydliga mig. Den stranden vi alltid åker till är långgrund.
Att sitta under pinjeträden vid Kostas taverna låter lite märkligt.
Vi beställer mat vid något som mer liknar en "kiosk" och
sätter oss sen vid bordet under ett uppspänt soltak.
Bakom, vid/under pinjeträden ligger "ståtoan" så där har jag aldrig sett
någon sitta och äta.
Det ska bli spännande att höra vilken av stränderna du menar.
Lite kuriosa: I årets Apollokatalog - första sidorna - får vi följa en familj
på deras Skiathos resa. De bilderna togs samma dag som vi var på Tsougria.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-25, 11:15
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Hej!
Kostas taverna är den du beskriver, och förra året hade man satt bord och stolar under pinjeträden (vi plockade pinjenötter). Från borden är det tack och lov en bra bit till ståtoaletten . Vi åker alltid dit med vår gode vän Yannis och hans båt, så vi har turen att bli både sjungna för slipper beställa i luckan . Dom bara skriker på stackars Marios.
Badbåten du pratar om stannar alltid vid den större stranden, där det också finns en taverna. Den tavernan har bytt ägare några ggr och man kämpar för att överleva då de flesta ändå väljer "kostas sida". Ortsborna är lojala mot Kostas.Förra året så var Kostas tyvärr inte där då han fått en stroke, men är på bättringsvägen. Hoppas se honom i år om vi åker.
/Jeanette
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-25, 11:43
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Badbåten du pratar om stannar alltid vid den större stranden, där det också finns en taverna. Den tavernan har bytt ägare några ggr och man kämpar för att överleva då de flesta ändå väljer "kostas sida". Ortsborna är lojala mot Kostas.Förra året så var Kostas tyvärr inte där då han fått en stroke, men är på bättringsvägen. Hoppas se honom i år om vi åker.
/Jeanette
Hej Jeanette!

Tar det lång tid att gå ifrån stora stranden till "Kostas sida"?
När vi var där för några år sedan så var det så otroligt varmt så vi orkade tyvärr inte utforska den lilla ön. Är den stranden lika fin?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-02-25, 13:10
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Hej!
Det tar kanske 10-15 minuter att gå, man går uppför "berget" och passerar den fantastiskt vackra kyrkan på toppen. Det finns en stig, så det är bara att följa den.
/Jeanette
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-25, 13:54
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Mina favoriter är Tsougria island. Mjuk fantastiskt strand, klart blått vatten, lunchen på Kostas taverna på Tsougria är underbar. Man kan sitta under pinjeträden och äta och titta ut över det stora blå och lyssna på alla grekiska farbröder som sjunger .
Abelakia beach är en annan favorit.
Även min favorit är Tsougrias som enligt mitt tycke hör till de allra bästa i Grekland. Är lite Robinson-känsla över ön. Extra speciellt är det att vara den första som går iland från den tidiga morgonbåten !

/Homeros
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-25, 14:48
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Jag älskar Lalaria och om det blåser får havet en underbart turkus färg. Tsougria gillade jag inte alls och jag vill ju gärna ha knönfullt med folk så Koukounaries är min favoritstrand. När jag var där sist så träffade jag en man som var född på Skiathos och han tog oss till en liten privat strand där vi bara var sex personer allt som allt. Mysig strand, men för folktomt för min smak .
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-02-25, 16:25
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Lalaria är fantastiskt! Jag gillar inte när det är trångt på ständerna så Koukonaries får sällan besök av mig. Tsougria och Abelakia beach var mina andningshål när jag jobbade på Skiathos. Besöken där var för själen och hjärtat. Abelakia var folktomt, inga solsängar, ingen taverna. Bara jag och mitt kakpaket .
/J
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-02-25, 17:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Jag tycker mycket om Mandraki Beach, en liten strand.
Jag var aldrig där på dagtid, utan på kvällen tillsammans med vänner jag fick på Skiathos. Vi åt gott på den enda lilla tavernan där, det sjöngs, dansades och spelades dragspel, gitarr och lergök...jaaa även "stranden" spelades! När det blev mörkt badade vi kvinnor nakna i månskenet, sanden var mjukmjuk och vattnet som sammet...underbart! Det var en magisk kväll som jag aldrig kommer att glömma!!

Yanna
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-02-25, 18:01
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag tycker mycket om Mandraki Beach, en liten strand. Vi åt gott på den enda lilla tavernan där, det sjöngs, dansades och spelades dragspel, gitarr och lergök...jaaa även "stranden" spelades!
Yanna
"Stranden" - då förstår jag att du trivdes
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-02-25, 18:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Ja Moster, "Stranden" var perfekt till EN av de mest magiska upplevelserna jag haft i Grekland!

Yanna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-02-26, 00:08
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Försöker reda ut begreppen. Vi har under flera år åkt med den lilla badbåten till den du kallar, den stora stranden - där de fotograferade för årets Apollokatalog.
Den andra stranden - Kostas - existerade hade jag ingen aning om förrän i höstas.
Vi har alltid klivit på den lilla Tsougriabåten som sen tagit oss till "vår" strand. Var hittar jag båten som tar mig till den andra ... som jag naturligtvis ska besöka nästa gång jag kommer dit.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-02-28, 10:24
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vilka är er favorit stränder?

Vilken kul fråga... Jag blir nästan sjuk av längtan efter Skiathos...
Mina "favvisar" e Banana beach (helt fantastisk strand men väldigt mycket folk). En annan favorit har blivit Tsougria... Nu när jag har läst att det finns en annan strand på Tsougria som kanske inte är den man kommer till om man kom med båt från Achladies (som jag gjorde av en konstig anledning). Agia Eleni är ganska fin och inte så mycket folk (iaf när jag var där)... Längtar ner

Vill också passa på att tacka Jeabys för alla tips, haft nytta av dessa förrut!

K
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT