Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-11-01, 10:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Det är så roligt att ni uppskattar min lilla reseberättelse. Och glad att jag sparat alla bilder i en extern box, om nu datorn skulle lägga av. Har bilder ända från 2005 och det väcker många fina minnen till livs när man kikar igenom dom.
Ketstin
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-11-01, 18:00
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

13.9
Upp som vanligt strax före 8. Jag gick och köpte ostpajer i bageriet till matsäck. 9.30 gick bussen till Paloi. Turen dit tog 10 minuter och nu kunde vi rutinerna och stoppade nån Euro i chaufförens keps. Så började vi gå efter stranden för att komma till öns bästa badstrand, enligt damen på turistkontoret. Det måste väl ha varit Paralia Pachia Ammos. Efter 1 timmes traskande i sten och sand och tång, upp och ner, kom vi fram till den första stranden. Då hade vi säkert en halvtimmes promenad till, så vi gav upp och hittade ett perfekt ställe där det var ganska lugnt, det fanns skugga och vi var alldeles ensamma så långt ögat nådde. Sand på stranden, men stenig botten, men vi hade våra nyinköpta badskor från Symi, så det var inga problem. Ganska långgrunt och underbart skönt. Dryga 2 timmar var vi där, badade, solade och åt våra goda ostpajer. Badkläder behövdes inte, bara fåglarna såg oss.
Tillbaka till Paloi gick vi landsvägen. Skulle naturligtvis gjort det från början, kanske vi kommit fram till Pachia Ammos. Sträckan var väl lite längre, men betydligt lättare att gå. Vi hade en hel timme att fördriva tiden innan bussen kom, så det blev en fika på en servering i den lilla hamnen.
Väl tillbaka hemma blev det som vanligt slöa på balkongen och kolla på båtarna, lite whiskey och en god chokladcigarr.
Dusch, tvätt, mera slöa på balkongen innan vi gick ut för att äta vid åttatiden. Åt på taverna Nisyros för andra gången. God mat, mycket mat igen och fantastisk bra service, trots att ett stort sällskap hade förbokat. Åt en underbart god kaninstifado och blev bjudna på färska fikon.
Det här var sista dagen på Nisyros. Det fanns planer att ta oss till Astipalea via Kalymnos, men blåsten tog i igen och vi började tänka om. Först till Kos, sen fick vi se.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-11-01, 18:10
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tyvärr, inga bilder från dagens äventyr.
Nu närmar sig Allhelgonahelgen. Som vanligt åker vi till Stockholm för att träffa barn och barnbarn och tända ljus på våra anhörigas gravar. Både jag och Stickan kommer ju från Tumba och har på lite underliga vägar hamnat i Småland.
För att festa lite på fredag kväll när vi kommer upp har jag idag lagat en stor gryta med Stifado. Lite Greklandsfeeling i alla fall.
Kerstin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-11-02, 15:43
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

14.9
Tog lite sovmorgon. Gick och köpte lite go yoghurt till frukosten. Så var det dags att packa ryggsäckarna, betala rummet och lämna in bagaget för förvaring. Några sista rundor i den lilla mysiga byn. Satt vid stranden och tittade på vågorna. Det blåste ganska ordentligt nu.
En lång lunch och en fika i hamnen. Vid halv tre hade vår båt, en utflyktsbåt från Kos kommit in och vid halv fyra gungade vi iväg mot Kos. Och det gungade ganska ordentlligt med den lilla båten. Dom som suttit uppe på däck kom ganska snart ner som dränkta katter. Men överfarten gick bra, efter en timme steg vi iland på Kos. Vi frågade oss fram till varifrån bussen till Mastihari gick och efter en kvarts väntan var vi på väg. Bussen stannade i hamnen och vi traskade en gata upp i byn och letade efter rum.
Första stället vi ringde på kom ingen och öppnade, men på det andra fick vi napp.
Fint rum med kök, balkong, fräsch toa med dusch för 30 Euro. Tyvärr var det bara ledigt två dagar, men vi tog det i alla fall. Hade ju inte bestämt hur länge vi skulle stanna. Värdinnan, Athina hade andra rum i byn som vi kunde få titta på om vi ville stanna.
Vi packade upp och gick ut och handlade det vi behövde. Så småningom började hungern sätta in så vi gick ut och letade matställen. Hittade en liten taverna på en bakgata som såg trevlig ut och som visade sig vara en fullträff. Jättegod mat och trevlig service. Mätta och belåtna strosade vi runt i byn och bekantade oss med omgivningarna.
Slog oss ner på balkongen med lite gott i glasen, det blåste halv storm och trots att det var runt 25 grader blev det lite kyligt.
Att stanna på Kos var inte med i planerna från början. Hade nog tänkt det som en mellanlandning före Kalymnos och Astipalea, som jag skrev tidigare. Men vi tänkte ge ön en chans och se vad den kunde bjuda på. Vi är ju lite nyfikna av oss så något skulle vi väl hitta på.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-11-03, 05:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack Fältjäntan! Trevlig läsning här i mörkret.

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-11-08, 19:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

15.9
Vi tog det lugnt på morgonen. Var en stökig natt på baren som låg granne med oss.
Strax före 10 gick vi ut för att se om vi kunde hyra cykel eller moppe. Mopparna och 4-hjulingarna var uppbokade så det blev varsin cykel och så reserverade vi en 4- hjuling till söndag.
Åter till rummet och packade ner badgrejer och så stack vi iväg efter kusten. Vi var ner till stranden på flera ställen för att bada, men det blåste så gräsligt och vinden låg på mot land så det inbjöd inte till bad alls.
Efter en dryg timme vände vi och cyklade hemåt igen. Stannade och åt vår matsäck i skuggan under ett stort träd. Vid Dolphin Bay åkte vi ner och tog ett dopp. Höga vågor in mot land även där, men långgrunt och fin botten. Stickan tappade glasögonen i en stor våg, men vi hittade dom, som tur var. Katastrof annars. Vi låg kvar en stund, men på grund av den hårda vinden var det inte skönt, så vi drog hemåt.
Lämnade tillbaka cyklarna och handlade lite plock och middagsmat i en jättestor Super- Market. Hem till vårt rum för fika, vykortsskrivande och dusch. Ut i byn för att hitta Internetservice, men den låg nere så vi gick en runda, tog en ouzo på en bar och så gick vi hem och fixade middag, som vi åt på balkongen. Nu hade vinden mojnat och det var lugnt, varmt och skönt.
Så blåste den dagen bort. Hade väl inte känt så där jättemycket för Kos. Vet inte varför, men det var något som inte tilltalade oss.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-11-09, 10:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tur att ni hittade glasögonen. Att tappa/söndra dem på resa om man är beroende av dem skulle verkligen inte vara trevligt. Det där med att leta efter interneservice säger ju verkligen att resan inte gjordes precis igår. Men annars märker man ju inte av att tiden har gått så mycket.

Så jag tackar och fortsätter att följa.

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-11-09, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Förresten, kvistade ni över till Anti Nisyros? Inte? Nej, jag förstår det. I början av 2000-talet hade Arne alltid ett skämt vid 1 april. År 2002, tror jag, hade han ett skämt o Anti Nisyros som några kanske blev lurade av. Handlade bland annat om lågprishummer och senapsgas.
Det skämtet minns jag mycket väl.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-11-09, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Vi tog vår moppe och åkte därifrån till Marathounda beach. En vacker,lugn strand, men tyvärr väldigt stenig. Vi badade, åt vår matsäck och hade några sköna, slappa timmar. Det enda som störde, eller var ganska roligt förresten, var en skock nyfikna, tiggande getter


Som denna rackare.

Det är så kul att läsa om Symi. Känner igen mycket och jag blir nästan nostalgisk. En av sakerna jag minns mycket väl är att där var galet VARMT!

Tack Kerstin!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-11-09, 11:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Nika är en av mina favoritbyar i Grekland. Jag vet inte vad det är men jag bara älskar den byn. Vi har också vandrat ner till kratrarna. Spännande, och hett!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-11-09, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Vid halv tre hade vår båt, en utflyktsbåt från Kos kommit in och vid halv fyra gungade vi iväg mot Kos. Och det gungade ganska ordentlligt med den lilla båten. Dom som suttit uppe på däck kom ganska snart ner som dränkta katter.
Exakt det har vi varit med om. Fy vilken resa, och vi hade ett flyg hem att passa så vi var väldigt stressade!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-11-09, 18:45
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Välkommen tillbaka Janne. Vi är många som saknat dig. Hoppas allt är bra med dig och Camilla.
Vi fortsätter på Kos
16.9
En dag då det inte hände så mycket. Efter frukost gick vi till stranden i byn en dryg timme. Det hade lugnat ner sig och var väldigt varmt. Långgrund strand. Halv elva gick vi upp till rummet och började packa ihop våra pinaler, vi måste ju byta rum idag. Vår värdinna kom och vi gick och tittade på det andra rummet. Det var inte långt att gå och
var helt OK. Dusch och toa på rummet, bra kylskåp och tillgång till stort kök, där allt fanns att låna. Vi installerade oss och gick sen och hyrde internetservice som fungerade idag. Handlade och gick hem och fixade grekisk sallad på vår nya balkong. En dryg timme till på stranden igen och nu hade vinden tilltagit, men det var ändå skönt.
Efter de vanliga eftermiddagssysslorna blev det dags att gå ut och äta middag. Vi tog en tur ner i hamnen först och gick tillbaka till Chris o Mary, där vi ätit första kvällen. Den här kvällen blev det Stifado. Lika gott och trevligt som sist. Tog en kaffe och Metaxa också. När vi skulle betala och gå därifrån gick strömmen och det blev nattsvart. Vi fick sitta kvar med oljelampor på borden. Efter ca 15 minuter kom strömmen tillbaka och vi kunde traska hemåt.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-11-09, 19:01
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

17.9
Efter en orolig natt, dåligt med sömn, trafik på gatan utanför och en massa konstiga ljud från huset, blev det äntligen morgon. Frukosten fixade vi på rummet för det luktade gasol så fruktansvärt i köket så vi vågade inte använda det. Påtalade det för en kille som kom och städade, men det var helt OK enligt honom. Kändes inte alls OK för oss.
Vid niotiden hämtade vi 4-hjulingen som vi förbokat, tankade och drog iväg mot sydsidan på ön. Åkte ner till en strand där det fanns lite solstolar och parasoller. En gammal dam hade ett litet hus där och hon kom tog betalt - 3 Euro/person - dyrt tyckte vi då. Men det var skönt att slippa ligga i sanden. För sandstrand var det, både över och under vattnet. Mycket långgrunt och inga vågor - jätteskönt. Vi badade, solade och åt vår matsäck.
Vid tvåtiden åkte vi därifrån. Det var en brant backe upp till vägen och vår 4-hjuling var lite klen så jag fick kliva av och gå upp.
Vi fortsatte ner mot Kefalos där vi hoppades hitta något mysigt ställe att fika på, men det var en besvikelse, bara barer, tavernor, hotell och uthyrning av bilar och andra fordon. Något fika blev det inte utan vi vände hemåt istället. Lämnade vårt fordon och tog vår efterlängtade fika med en liten whiskey på balkongen.
Det var för tidigt för middag, men vi var lite småsugna så det blev en runda i Super Marketen för lite frukt och godis som vi satt på balkongen och stoppade i oss.
Vid middagsdags tog vi en sväng runt stranden och hamnade till slut nere i hamnen på en taverna. Åt grillad fetaost - jättegott, Taramoussalata och grillat lamm med myntasås. Blev bjudna på varsin ouzo när vi skulle betala. Det blåste upp ganska ordentligt när vi satt och åt, men blev snabbt lugnt igen.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-11-09, 19:21
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

18.9
Efter frukost packade vi ihop våra grejer och 9.15 gick båten från Kos mot Kalymnos. Idag fattar jag inte varför vi stannade så länge på Kos. Jag har inga fler bilder därifrån, vilket tyder på att jag inte hittade något speciellt att fota. Nu är vi ju alla olika, det finns naturligtvis många av er som gillar Kos och hade vi haft tillgång till Kalimeraguider då hade vi säkert hittat intressanta platser, men tyvärr, Kos blev ingen favoritö.
Jag hade ringt och bokat rum på Evangelias i Massouri och ägaren hade lovat att möta oss i hamnen, men ingen var där, så efter en stunds väntan ringde jag - och han hade helt enkelt glömt oss. Bad tusen gånger om ursäkt och undrade om vi kunde ta en taxi i stället. Kändes lite snopet, man undrade hur angelägen han var att få några gäster.
Men, vi fick snabbt tag på en taxi och efter 20 minuter var vi framme. Rummet låg högt upp efter berget med en fantastisk utsikt mot ön Telendos. Rumsstandarden var väl så där, men det fanns det vi behövde och priset var ju inget att bråka om - 18 Euro/natt.
Vi tog en promenad genom Massouri mot Myrties för att bekanta oss med omgivningen. Kom ner till hamnen där båtarna till Telendos gick. Åt en stadig lunch. Kollade om man kunde köpa båtbiljetter till Rhodos i Massouri, men vi måste in till Pothis för att göra det. Ägarna till rummet hade vi inte sett till och tjejen som visade oss rummet kunde ingen engelska, så där kom min grekiska till nytta.
Vi köpte bussbiljetter på en Mini-Market, gick inte att köpa på bussarna.
Pothia ligger väldigt vackert i en vik med hamn för småbåtar och en pir där färjor och flygbåtar lägger till. Vi letade biljettkontor, men alla var stängda. Till slut, efter mycket letande hittade vi i alla fall ett och köpte biljetter till Rhodos till den 25:e. 50 Euro för flygbåt.
En fika och en glass på ett café i hamnen och så tog vi halvsjubussen hem igen.
Vi fick äntligen reda på att ägarna till vårt boende hade en Taverna, Kokinides, nere i Massouri, så vi var dit och hälsade.
Efter den stadiga lunchen vi ätit kände vi inte för middag utan vi handlade lite småplock och åt på vår fina balkong. Strömavbrott igen. Svart blev det, bara lite svaga ljus från Telendos och från bilar som passerade. Mysigt. Det var fortfarande varmt och alldeles lugnt. Havet låg som en spegel.
Vi kände att här skulle vi kunna trivas.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-11-09, 20:34
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack, Kerstin! Så roligt att läsa...
18 € för en natt, billigt men det var då det.... Nu blir det betydligt mer, det kan man vara säker på!
De öar du skriver om nu har jag inte besökt själv, så extra intressant för mig.
Ser fram emot mer från Kalymnos, en ö på min önskelista.....
Catlady, som gärna skulle vilja resa NU..... (men skulle sakna rejäl värme förstårs)....
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-11-10, 05:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Tack Kerstin! Nu var du flitig med så många inlägg. Jag tycker också att Kalymnos är en intressant ö så väntar ivrigt på fortsättningen.

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-11-10, 18:16
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

19.9
En tyst och lugn natt, men ganska varmt. Straxt efter åtta var vi igång, ingen sovmorgon här inte. Frukost, packa matsäckoch så gick vi ner till den lilla hamnen i Myrties. 9.30 gick båten över till Telendos. Vilken mysig liten hamn. Gick och kikade lite i den lilla byn och följde sedan stigen bort mot Potha Beach och Paradise Beach. Därifrån fortsatte en vandringsled som vi följde.
Det var ganska avanserad vandring över klippor och stenpartier, men bitvis upptrampad led. Vi gick nästan 2 timmar, men sedan tog alla markeringar slut och det började kännas lite farligt att fortsätta, så det blev en banan och vattenpaus och så vände vi tillbaka. Hittade en lättare variant på återvägen och stannade vid Paradise Beach, som var nudiststrand. Skönt med några avsvalkande dopp och lite matsäck, en stunds slöande i solen innan vi återvände till hamnen. Gick över på andra sidan på ön och tittade hur den stora stranden såg ut. Där var det mera vind och vågor, men ändå väldigt lugnt mot vad vi hade på Kos.
Tog halvfyrabåten tillbaka till Myrties, handlade på hemvägen och tog den obligatoriska fikan på vår stora balkong.
Måste säga att Kalymnos hittills varit den bästa ön under den här resan. Lugnt och fridfullt. Vi hade en helt otroligt vacker utsikt från vår balkong över havet, Telendos och norra Kalymnos.
Middagen åt vi på Barba Yiannis. Tomatsallad och köttbullar i tomatsås, bönor och rostad potatis. En kanna rött till det också. Gott!!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-11-10, 18:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Lite bilder från vår första dag på Kalymnos finns nu i albumet. Håll till godo.
Kerstin
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-11-11, 05:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

Det var verkligen en fin utsikt från balkongen! Där skulle jag gärna sitta.

/ Anne
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-11-11, 18:47
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

20.9
Ännu en varm natt. Svårt att sova trots att det var tyst och lugnt.
Som vanligt körde vi igång med frukostbestyren vid åttatiden och vid nio var vi och hämtade ut vår moppe som vi reserverat för två dagar. Starkare motor än på Symi, men bara 12 Euro/dag.
Vi stack iväg norrut. Jättevacker väg som slingrade sig fram efter vattnet och nedanför bergssidorna. Nästan ingen trafik alls. Vi såg bergsklättrare klängande efter bergssidorna. Förstår inte tjusningen med den sporten. Min dotter däremot har varit bl a på Kalymnos och klättrat. Undrar var hon har fått det intresset ifrån.
Vi passerade Arginonda, Skalia och efter ca 16 km var vi framme vid Emborios. En liten by med några tavernor, uthyrningsrum, en strand och en Mini Market. Säkert mer utbyggt idag. Enligt alla kartor vi fått skulle vägen ta slut där, men den fortsatte så vi åkte vidare. Efter en ruskigt brant backe tog asfalten slut och det blev grusväg. Vi ställde moppen och började gå. Det blev en promenad på ca två timmar upp på toppen av en halvö bortanför Emborios. Vägen tog slutvid en radiomast och där utsikten runt om var fantastisk. Stora fiskodlingar fanns i vattnet precis nedanför.
När vi kommit ner igen tog vi moppen och började återresan. Vi skulle stanna och äta vår matsäck och bada och vi kom ända till Arginonda innan vi hittade en strand. Där blåste det och var mulet, så det var inte så jätteskönt, men vi blev där i runt två timmar i alla fall. Konstigt nog var det soligt och lugnt när vi kom runt udden mot vår by. Det var bara fem km, men skillnad som natt och dag.
Vi handlade lite inför morgondagen, tog ut pengar på bankomaten och tog det lugnt på balkongen. Det vanliga med tvätt och dusch och så kunde vi njuta av solnedgången igen bakom Telendos. Athen och grekiska fastlandet hade fått mycket regn,men vi hade en fin dag, förutom timmarna i Arginonda.
Middagen blev på Kokkinides, vår värds taverna. Tzatziki, grillad kyckling och ett krus rosévin. Gott och rikligt tilltaget.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT