Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-10, 08:20
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Grekland över Jul/Nyår?

Hej,

Nu har jag drabbats av resfeber igen. Har suttit o funderat på vad man skall göra över Jul/Nyår, och även diskuterat med avkomman vad vi skall vi göra över julhelgen.
Frånskild sedan dryga decenniet, gör att jul/Nyår är en delad angelägenhet, dvs. vartannat år så har jag piraterna över jul, vartannat över nyår.
Jul brukar firas tillsammans med barnens Farmor, men detta år vill ingen av oss delta i denna frosseriets högtid... plus att detta år har jag så pass mycket tur att jag har piraterna både över Jul och Nyår

Så, tanken föll på Paros. Flygbiljetterna är billiga (c:a 5500 för 4 vuxna ToR till Aten), så det är överkomligt. Boende finns fortfarande att få tag på till rimliga priser, så det är inte heller något stort bekymmer. Så varför tvekar jag?

Jo, jag har inte en susning om hur det fungerar i Grekkland med Jul/Nyår. Att det inte är som hemma hoppas jag innerligt. Men med öppettider på mataffärer, gå ut o äta under denna familjehögtid, är restauranger öppna? Dvs de som har öppet över vintern vill säga.
Finns det andra fallgropar?
Färjetrafiken, hur fungerar den över vintern? Den torde fungera men jag misstänker att det blir en viss reduktion i turtäthet över vintern.

Varför jag funderar på Paros? Tja, jag fastnade för Paros i Somras. Inte svårare än så.

Oj det blev en del frågor, men är det någon som firat jul i Grekland, utan att ha släkt/vänner på plats? Hur var det? Var det bra?
Är det något som ni skulle rekommendera?

/Grimm
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-10, 08:39
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Vilket flygbolag har så billiga biljetter

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-10, 08:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Jul og nyttår i Hellas er mye mindre masete enn hos oss, det er helt sikkert! Julefeiringen foregår over to dager, 25. og 26., og mye er stengt da, 1. januar er også butikkfri dag. Bortsett fra muligens den 25. des. vil det nok være noen åpne tavernaer, avhengig av hvor du drar. Det er vanlig at yngre mennesker går på byen om kvelden både 25. og 26. desember, julen er ikke like mye en familiehøytid som den er hos oss, og heller ikke like viktig.
Jeg ville nok valgt et større sted enn Paros for denne turen. De fleste mindre øyene, som er livlige og fulle av folk sommerstid, kan være ganske så tomme og stille vinterstid. Har ikke vært på Paros om vinteren, så dette er bare en generell betraktning.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-10, 10:44
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Vilket flygbolag har så billiga biljetter

Monica

Om jag inte missminner mig så var det malev.
/Grimm
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-10, 12:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Är tanken att ni ska få lite sol, bad och värme?
I så fall kanske ni skulle välja en varmare plats, för även om det kan vara jättefint väder i Grekland den årstiden så är det ju inte sommar där då.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-10, 16:11
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Är tanken att ni ska få lite sol, bad och värme?
I så fall kanske ni skulle välja en varmare plats, för även om det kan vara jättefint väder i Grekland den årstiden så är det ju inte sommar där då.

Nej, nej, nej! Sol, bad o värme är inte målet. Målet är att komma undan julhetsen o all stress. Samtidigt som man får en lite annorlunda upplevelse över julhelgen. Mina pirater är inte lika förtjusta i värme som jag. Få njuta av lite lugn o ro, äta god mat och umgås med varandra är vad vi längtar efter.

/Grimm
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-10, 19:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Jag har inte varit vare sig i övärlden eller på fastlandet under vintern, men jag kan tänka mig att Paros är rätt så stängt då. Naxos är ju lite större och bör kanske kunna erbjuda lite mer?

Ett annat alternativ är faktiskt Tinos! I och med kyrkan har ön många besökare även under vintern vilket gör att det finns gott om rum och Tavernor som är öppna hela året. Tinos är exakt lika stor som Paros och har massor med spännande byar och ställen att besöka.

Tycker det låter som en både trevlig och rolig idé att fira Jul och Nyår på en Grekisk ö. Jag skulle själv gärna vilja göra det.

Annars finns ju alltid Athen... Det finns flera, tror jag, resebrev av medlemmar som varit där den tiden.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-10, 22:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Peter nu hann Du före!
Min allra första tanke Grimm var att "Herregud, varför inte fira jul/nyår i Aten!!????"
Vi firade nyår där 2005/2006 och kommer att göra om det igen någon gång...JÄTTEMYSIGT!! Härligt väder och hade vi haft badkläder med när vi var i Pireus så hade vi badat!
Gå in på FASTLANDET t v på Kalimeras förstasida och klicka på Aten så finns längst ner massor av resebrev därifrån, flera just från nyårsresor och vinterresor, så kan ni bilda er en uppfattning. Annars är Tinos en bara 4-timmars resa från Rafina, en ö som lever hela året om!!! Jag åker dit igen sista veckan i oktober och jag kommer garanterat att fira nyår också där innan jag dör!

Paros skille jag ALDRIG åka till ett nyår! Där måste vara väldigt dött då....

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-10, 22:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

En tanke som slog mej då jag läste om jul-nyår i Grekland är att åka till södra Pelloponnesos, trakterna runt Kalamata. Blir det alldeles för lite göra så kan ni ju hyra en bil och åka upp i bergen, det ska väl finnas någon skidbacke där i närheten. Vore väl ganska kul att berätta var man var över helgerna, vi var i Grekland och åkte skidor.
Detta är inget som jag har undersökt närmare, jag minns bara att det fanns en skidanläggning nånstans där, själv är jag inget för skidåkning heller så för mej blir det inte aktuellt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-10, 22:38
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Där har jag varit och åkt skidor! Kalavryta närmare bestämt. Många år sedan nu. Jag åker egentligen inte skidor men kom ihåg backen jag åkte i passade mig betydligt bättre än när jag var i tex Sälen...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-10, 22:56
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Hej Alla!

Vilket gensvar! Tusen tack!

Ja, varför inte Aten? Det låter som en tanke. Jag skall ta och göra lite efterforskningar om det alternativet.
Peloponnesos låter även det som ett lockande alternativ men, som du Janérik, så är skidåkning inte ett alternativ för min del, vare sig intressemässigt eller medicinskt. Sen är det ju detta med körkort, har aldrig ansett mig ha behov av ett sådant här hemma i Svedala.

Tinos, dit funderade jag på att åka i somras, men valet föll på Amorgos. Så även Tinos är ett alternativ som jag skall utreda.Tack Peter.

Aldrig Paros över jul/nyår? De människor jag talade med på Paros verkade övertygade om att det skulle vara trevligt, men å andra sidan, då skulle alla "hem" och vinterjobba, så det kan ju vara så att Paros dör över vintern, sin relativt stora "ex-pat community" till trots.... Hemska tanke.
Lissi, tack för ditt svar, och Aten kommer som sagt att vara ett alternativ under de förhandlingar som kommer att äga rum under hösten.

Admirala, jag tackar för din reflektion över mitt val, jag är lite impulsiv och tyvärr lite envis i mina (ofta ogenomtänkta) beslut. Men jag värdesätter åsikter från de som (nästan) bor på ort och ställe.

Ja, nu vart ju valet inte lättare, men snälla, kommer ni på på något, fortsätt gärna att svara i tråden, jag tror det finns fler än jag som vill göra julen till något utöver det vanliga. Kalle Anka kommer ju tillbaks, år efter år efter år...

Återigen, Tusen tack alla som som tagit sig tid!

/Grimm
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-12, 21:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Mina vänner bodde en månad (också över jul och nytt år) i Aten för ett par år sen och dom trivdes hemskt bra där. Jag har sett hundratals bilder därifrån och det såg ut som det vore sommar (i Norden!). På de flesta bilderna hade dom bara t-shirts på ! Den väldiga julgranen och alla "julhyttor" på torget var också fina! Men ingen kan verkligen veta, hurdant väder det ska vara i vinter! Såsom Janerik skrev, skulle Kalamata och Peloponnesos vara ett bra alternativ, men då måste man säkert hyra en bil. Det finns ju så mycket att se där ! Eller hur är det med Syros? Ermoupoli är ju en lite olik livlig stad med fast befolkning året runt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-09-13, 00:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland över Jul/Nyår?

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Eller hur är det med Syros? Ermoupoli är ju en lite olik livlig stad med fast befolkning året runt.
Ermopouli lever säkert sitt vardagsliv även över jul/nyår, men jag skulle ändå tveklöst välja Aten!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT