Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Alonissos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-01-10, 13:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Bougainvillea hos Casa Nina i Patitiri på Alonissos

Bougainvillea är ett släkte i familjen underblomväxter. Arterna i släktet är vedartade, tornförsedda, blommande klätterväxter som ursprungligen kommer från regnskogen Amazonas i Sydamerika. Släktet är uppkallat efter Louis Antoine de Bougainville, en fransk upptäcktsresande som ledde den expedition som fann växterna i Brasilien på 1760-talet.

Den egentliga blomman är liten och vanligen vit, men varje samling av tre blommor omges av tre eller sex färgstarka, tunna, pappersliknande högblad. De kan vara rosa, ljuslila, mörklila, röda, orange, vita eller gula.



Just denna bougainvillea växer ovanför Casa Nina i Patitiri på Alonissos.

Här finns bilder på 22 andra bougainvilleor i Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-01-10, 17:40
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Bougainvillea hos Casa Nina i Patitiri på Alonissos

Det är en av mina absoluta favoritblommor
Fantastiska bilder Janne🤗
//maji
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-01-10, 22:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Bougainvillea hos Casa Nina i Patitiri på Alonissos

Så vackra de är, bogainvillea! Så synd att man inte kan odla dem här hemma. Har försökt inomhus men icke, får de inte "löss" så tynar de bort av brist på solsken.
Bodde själv på Casa Nina för några år sedan, mycket trevligt och fin utsikt över Patitiris hamn. Ditt tips, Janne
Catlady, som längtar......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-01-11, 03:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Bougainvillea hos Casa Nina i Patitiri på Alonissos

Vi köpte två stycken från Lidl förra våren. De vistades ute på sommaren och trivdes utmärkt. På hösten tog vi in dem och nu är de i gästrummet som hålls kallt eftersom vi inte har några gäster. De har nu tappat alla blad, jag slänger lite vatten åt dem då och då, men jag tror nog att de är dead and gone. Men skall ändå vänta lite se om de i misstag skulle piggna till.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-01-12, 06:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Bougainvillea hos Casa Nina i Patitiri på Alonissos

Varje vinter har jag gett upp med bougainvillean! När den står inne för att överleva vintern har den tappat alla sina blad. Då får den gå till komposten och till våren köper jag en ny bougainvillea för balkongen. Och så fortsätter det år efter år.

Det är likadant med hibiscusen på balkongen. Jag ger upp när den får ohyra. Men nu tror jag att jag en fin planta på gång, som jag ska sköta om allt vad jag kan!

Däremot kan jag lita på mina tre olivträd. Dom finns nu inne i mitt sovrum, men redan i början av mars plockar jag ut dom och det är på 7:e året. Dom tappar en del blad under vintern, men sedan blir dom så glada när dom får komma ut.

Jag har en katalog med bara grekiska bougainvillea på min dator. Den bild jag tycker bäst om är från Ermoupolis. Kanske är den från samma gränd som Janne har sin fina Syros-bougainvillea?










Två av mina tre olivträd. Ni ser att det är snö utanför balkongen.

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-01-12, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Bougainvillea hos Casa Nina i Patitiri på Alonissos

Väldigt fina blommor Birgitta. Tänk, vi kunde inte hålla vårt olivträd i liv heller. Den orkade några år, men sen tog det slut.

Hoppas hibiscusen klarar sig!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT