Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-14, 10:52
lovisaed lovisaed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 9
Standard Resturanger på Thassos

Hej!
Är snart på väg till Thassos!
Jag skulle bli tacksam om någon kunde tipsa om bra restauranger som är värda ett besök!
Hoppas på svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-14, 12:46
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Var på Thassos ska du bo?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-14, 20:26
lovisaed lovisaed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 9
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Vi ska bo i Thassos stad!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-15, 07:24
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Pigis taverna som ligger i ena hörnet av "stora torget" är erkänt bra, för övrigt den enda restaurangen som har öppet året runt. Jag/vi tycker även om El Greco som också ligger nära torget lite längre upp från affärsgatan (på samma gata som "Twins"). Enda negativa erfarenheten vi haft är en av de två restaurangerna som ligger aldeles vid vattnet nere vid gamla hamnen, fantastiskt läge, mindre fantastisk mat och service...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-16, 13:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Kan rekomendera Patrikos taverna ovanför gamla hamnen i Limenas. God och billig mat, gammelfarfar hälsar välkommen när man kommer uppför backen till det upplysta huset. Thassian mellan gågatan och hamnpromenaden är också bra samt Twins och stället bredvid dem ( inte Zorbas med sin galna inkasterska!). På väg västerut från stan längs huvudgatan ligger Posidonias ( bredvid hotell Chrissa) med bra mat.
Och vid Pachis beach (stax norrom Skala Rachoni) ligger en taverna med samma namn som stranden - god mat och trevlig personal.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-17, 01:29
ganilla ganilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 3
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Hej!
Jag kan också rekomendera Pigis som vi tyckte var bäst. Patriakos har mycket bra och prisvärd mat, jag tror de var billigast i Thassos stad. Tsakis som också ligger vid det gamla torget snett nedanför Pigis var också mycket bra. Vi åt även på restaurang Simi i gamla hamnen och där var också bra. Vi tyckte inte att Thassian var speciellt bra, maten var lite smaklöst (men det beror ju på vad man tycker om) Men mycket trevlig personal.
Det är förhållandevis billigt att äta på Thassos om man jämför med tex Rodos stad el Kreta.
Vi åt 4 vuxna med 2-3 förrätter 1l vin och en öl + läsk och vatten samt 4 varmrätter. Den dyraste middagen gick på 53 euro för hela sällskapet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-17, 08:18
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Resturanger på Thassos

En grek jag känner, som är från trakten, rekomenderar också Pigi´s och Simi, samt Doukas grill som ligger i västra änden an affärsgatan. På Pigi´s kan jag rekomendera den ostfyllda souvlakin!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-27, 17:13
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Jag håller med vad gäller Pigi. Förutom att maten är väldigt bra så är de dessutom väldigt billiga. Bättre finns inte i Thassos stad. Personalen är väldigt lågmälda och vänliga inga inkaster utan bara en diskret hand som talar om att de har lediga bord. Jag längtar till mitt älskade Thassos. Vi var på Karpathos i början av semptember i år och det var dyrare mat än Thassos och Pigi.
Nästa greklandsresa blir nog Thassos igen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-27, 20:16
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Hej Tammis! Funderar starkt på Karpathos till nästa år. Var på Thassos i juli och trivdes kanon! Förutom att ni tyckte maten var dyrare på Karpathos, hur var ön för övrigt?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-28, 11:38
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Hej!
Detta hör väl egentligen inte hemma här på Thassos-tråden men jag skriver ändå...

Karpathos är helt skild från Thassos. I mitt tycke så har Thassos överlägset mycket bättre stränder och framför allt är de mer lättillgängliga. Stränderna på Karpathos är mer steniga och med "bråddjupa" med dåliga bussförbindelser om inte obefintliga. Pigàdia (Karpathos stad) är mycket bättre än Limenas (Thassos stad). Roligare att flanera i och mer "riktiga" affärer. Maten var genomgående mycket bra men kostnadsläget var något högre. Solstolarna verkar vara billigare på Karpathos, 5€ i stan och 6€ vid övriga stränder. Nu har ju inte jag varit på Thassos sedan augusti -06 så mycket kan ha hänt sedan dess.
Naturen på Karp. var mycket mer dramatisk och mer karg. Enorma raviner och stup, sedan har ju Karp. Olympos som är helt unik i sitt slag. Byarna på Karp. var annorlunda och hela ön gav intryck av välbestånd. Många utvandrare har återkommit med pengar och byggt upp ön som jag har fattat det. Bussförbindelserna på Karp. är nästan obefintliga om man jämför med Thassos som i mitt tycke har väldigt bra förbindelser. Vill du veta mer så kan du skicka mig ett personligt meddelande eller kika på mitt resealbum på reseguiden. Jag har signatur Streghetta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-28, 16:22
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Tack för svar! Vi tänkte nog ta oss runt lite på scooter och blir då inte så beroende av buss. Åkte runt på Thassos och tyckte det var jättemysigt!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-14, 15:58
TheBeess avatar
TheBees TheBees är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 7
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Kan rekomendera Patrikos taverna ovanför gamla hamnen i Limenas. God och billig mat, gammelfarfar hälsar välkommen när man kommer uppför backen till det upplysta huset. Thassian mellan gågatan och hamnpromenaden är också bra samt Twins och stället bredvid dem ( inte Zorbas med sin galna inkasterska!). På väg västerut från stan längs huvudgatan ligger Posidonias ( bredvid hotell Chrissa) med bra mat.
Och vid Pachis beach (stax norrom Skala Rachoni) ligger en taverna med samma namn som stranden - god mat och trevlig personal.
Måste skratta - ja hon är helt galen den kvinnan, ser alldeles vild ut om man går förbi henne och sätter sig hos Nikos på The Twins i stället (vilket vi ALLTID gör) - man känner knivar och gafflar i ryggen hela vägen förbi!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-14, 16:04
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Jeg slutter meg også til anbefalingene av Pigi og Doukas. Vårt favorittsted ble likevel Tsakis, som ikke ser så imponerende ut, men som har god mat og meget hyggelig betjening.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-14, 16:06
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Vårt favorittsted ble likevel Tsakis, som ikke ser så imponerende ut, men som har god mat og meget hyggelig betjening.
Var ligger det?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-14, 16:45
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Menar du JohnS taverna Takis, som ligger på plateia October 28. Där i närheten finns det ju ett par arkeologiska grävningar med två marmorpelare. Jag har läst att dom har bra mat och god betjäning.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-14, 19:03
Cinderella Cinderella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Om man istället ska bo i Skala Potamia, var äter man då gott till en bra peng? Den 3 juni bär det av!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-15, 14:32
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Hej cinderella!
Jag har tyvärr ätit bara några gånger på nån taverna, då jag oftast gör mat själv ( låg budget !). men jag har tyckt om maten på taverna Alkioni (vid vägen mellan strandvägen och vägen till Golden Beach) och på Magic Coast (en kul plats vid stranden). Det finns dock många säkert goda tavernor vid strandvägen.
Kul semester!
eija
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-15, 15:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Resturanger på Thassos

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Menar du JohnS taverna Takis, som ligger på plateia October 28. Där i närheten finns det ju ett par arkeologiska grävningar med två marmorpelare. Jag har läst att dom har bra mat och god betjäning.
Takk Eija, jeg mener selvfølgelig Takis, og nå gav du jo adressen også, noe jeg aldri fester meg med. Det er samme plass som Pigi tror jeg, men diagonalt over plassen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT