Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-30, 09:13
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Snart avresa!!

Den 13/9 bär det av mot Thassos. Ni som varit där nyligen skriv gärna här och ge lite info. Vädret, turist-tätheten och getingar ( !!).
Längtar tills flyget lämnar Kastrup

Fredrik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-30, 18:40
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Har även hört att taxfreen på flygplatsen är bra, hur är det med den saken??
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-30, 21:05
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Snart avresa!!

Hej. När vi var på Thassos 13-27 juni var det knappt några getingar alls! Turistsäsongen var inte riktigt igång så det var lugnt och skönt, gott om plats på stranden! Vi bodde i Skala potamias, vart ska ni?

/Ulrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-30, 21:17
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Snart avresa!!

Hej!
Ar pa Thassos just nu. Ikvall ar det jattevarmt och restan av vara tva veckor ser ut att bli bra (vi aker hem pa tisdag den5/9). Vi hade en rejal askskur i mandags men nu ar det varmt igen, ca 30-35 pa dagarna och ca 25 pa kvallarna. Getingar finns det men trots att jag blev biten i armhalan harom dagen sa tycker jag inte att de ar sa besvarande som alla verkar tycka. Visst de ar valdigt nyfikna pa sololjan och maten men det ar inte varre har an hemma nar det ar mycket getingar. Vi har badat mest pa Golden beach och dar ar det mycket bra, ialla fall pa formiddagarna, pa eftermiddagarna verkar det som om det kommer in skrap fran havet och vattnet blir lite grumligt. Detta ar var tredje resa hit och vi trivs lika bra som vanligt. En taverna man inte bor missa ar PIGI i Thassos stad. Laga priser, trevlig personal och framfor allt vallagad mat. Hoppas du har haft lite nytta av min rapport, trots avsaknaden av vara svenska bokstaver. Jag hoppas du kommer att fa fint vader. Vi valde att aka tidigare i ar an tidigare ar med tanke pa att Thassos ligger i norra grekland och att vadret kan vara nyckfullt i slutet pa sasongen. Men jag haller tummarna for att du kommer att fa en fin vistelse har pa on.

Halsa sverige!
Hillevi & Hakan Tammaru
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-31, 19:27
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Mycket trevligt att höra att det fortfarande är gött väder. Kul med en "live" rapport direkt från källan!!
Trevlig fortsättning på resan!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-02, 18:06
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Snart avresa!!

Jag far nog nastan ta tillbaka det jag skrev om getingarna... Jag har blivit biten annu en gang. Denna gang pa vag fran bussen vid Golden Beach. Ett rad till alla. Ga inte i narheten av sopor!!!!! Det gjorde jag och fick ytterligare ett stick, den har gangen i halfoten. Pa vissa restauranger ar det hopplost mycket getingar som vill komma at maten, men det ar ju jobbigt hemma ocksa eftersom det ar getingsommar (eller har varit ialla fall) i ar. Vi har haft nagra dagar med daligt vader. I gar var det fint pa Golden Beach fram till och med kl. 13 sedan kom molntacket och slappte inte greppet, lite som hemma. Idag var det ocksa mulet till en borjan men sken sedan upp runt lunch i Limenas. Trots att allt ar bra sa langtar jag hem efter min sang!!!! Grekerna kan inte riktigt det har med sangar.

Halsningar fran ett idag varmt Thassos. Just nu ar det ca 26 grader i skuggan.

Hillevi & Hakan Tammaru
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-09-03, 09:00
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

26 grader låter ju som himlen i ett ösregnande Skåne .
9 dagar kvar....

Fredrik

PS Någon som varit på Kavala Tax free, finns det någon bra lokal Ouzo att ta med sig hem?!? DS
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-09-03, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart avresa!!

Nu har jag inte varit i Kavala men normalt kan man köpa ouzo i varje grekisk livsmedelsaffär där större butiker brukar ha ett bra sortiment. Jag tycker inte att priserna brukar vara lägre på flygplatserna. Någon riktig taxfree finns ju inte längre inom EU. Avskaffades för flera år sedan. På Arlanda får du inte handla alkoholhaltiga drycker på taxfreebutikerna vid resor inom EU. Biljetten efterfrågas. I Grekland kan du handla men räkna inte med låga priser.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-09-03, 16:38
axmanandersson axmanandersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 18
Standard Sv: Snart avresa!!

Hej
Vi var på Kavala flygplats och Thassos i juni. Thassos passade oss och var en fantaskisk ö. Passa på att hyra bil och utforska ön. Ta en tur till högsta toppen.
Det var en mycket lite Tax free i Kavala. Men det fanns Ouzo och Metaxa till bra priser. Men du kan hitta dem till bra priser på Thassos Också. Jag tycket prisläget överhuvudtaget var bra på ön. Jag håller med om att PIGI var en av de bästa Tavernorna på ön. God mat, med bra priser och trevig personal
vi kommer att fara tillbaka nästa år men jag tror att man får vara beredd på¨att vädrert inte är lika stabilt på Thassos som i södra Grekland.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-09-03, 23:04
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Ouzo och Metaxa och bra taverna tips gör ju inte att man längtar mindre...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-09-05, 20:23
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Snart avresa!!

Precis hemkommen från Thassos. Skönt att kunna använda åäö igen . Jag tyckte att sortimentet på Taxfreen på Kavala var rätt begränsat. Priserna kan jag inte säga så mycket om men varken dyr eller billigt är min gissning. Vi hittade en billig Supermarket i Thassos stad. den ligger i övre delen mitt emot "Villa Lina" bredvid Alamo biluthyrning. Gå gatan upp från nya hamnen (där färjorna lägger till) och ha hamnen i ryggen så kommer du fram till det supermarketet (heter det så?) där vägen tar slut, håll lite höger och du är där. Den är i två våningar och har BRA priser, om du nu ska vara i Thassos stad.

Vädret idag var varmt och skönt, 20 grader strax efter sju imorse säker runt 30 på flygplatsen och 22 grader i går kväll vid 22-tiden.

Hälsa Thassos från oss!!!!

Hälsningar
Hillevi & Håkan
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-09-06, 13:42
Masselinas avatar
Masselina Masselina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 1
Standard Sv: Snart avresa!!

Kom hem igår från Thassos och sitter på jobbet igen . Vi har varit 2 v i Skala Potamias. Hade hört om alla getingar men måste säga att vi hade det lika illa i Oslo, där jag bor, i sommar. Visserligen satte jag mig på en geting första dagen på stranden och fick en rejäl svullnad på rumpan men som sagt var inte plågan större än hemma denna getingsommar. För dem som undrar, getingen dog . Mygg däremot led jag av men inte min sambo. Mina ben är klädsamt rödprickiga av alla stick så glöm inte myggspray om du är en sådan som myggorna gillar.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-09-06, 21:22
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Tack för tipset, gillar inte myggor
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-09-11, 09:45
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Oj, oj, oj på onsdag morgon lyfter planet!! Väskorna är packade och familjen längtar till avresa. Synd att vädret i Sverige verkar bli bättre

Snart är vi där
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-09-11, 12:38
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Snart avresa!!

Åh, vad härligt! Den som ändå hade semester och pengar kvar Var ska ni bo, vilken ort och vilket hotell?

/Ulrikas
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-09-11, 16:21
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Eftersom det var mycket velande fram och tillbaka (då vi åker med mig, fru och två barn på 5 och 1,5 plus svägerska med en 3-åring och svärföräldrarna) blev det Makryammos då de flesta önskemål kunde uppfyllas. Men det finns ju både bilar och mopeder att ta sig runt ön så det ska nog bli bra. Det ser ju ut att bli bra väder oxå så vi längtar allihop
Lite skyddad verkstad är det men vi hoppas vi kommer att trivas

40 timmar kvar till avresa
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-09-12, 09:53
MonicaC MonicaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 83
Standard Sv: Snart avresa!!

Hej Fredde !
Makryammos kommer att bli perfekt med tanke på era barn och den stranden.
Jätteklart och fint vatten. Hyr bil och åk gärna till Paradise beach också .
Vi parkerade uppe vid vägen för det var ganska mycket bilar och backen brant och bilen inte speciellt stark , men med tanke på era små barn så hyr en jeep och försök att åka ner till parkeringen nere vid stranden . För nu är det ju mycket mindre folk än när vi var där i augusti. Den stranden är jättefin och det gick lagom stora vågor . Den var vår favorit ! Stanna även gärna till i Panagia och gå upp i byn och titta = urmysig ! Finns ett vattendrag som kommer uppefrån bergen som man kan följa på en typ av trottoar .

Ni kommer få en toppensemester på en jättefin grön ö med otroliga vyer !
Det är så maffigt att stå på bilfärjan fr fastlandet och se hur ön och de höga bergen närmar sig !!!

Hälsa Thassos fr oss !

Monica
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-09-12, 16:11
fredde-g fredde-g är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Snart avresa!!

Redan nu verkar det bli en toppensemester med alla tips och idéer man fått. Nu är det bara att vänta........om 15 h och 58 minuter lyfter planet
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-09-12, 16:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Snart avresa!!

Ha en trevlig resa!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT