Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-30, 11:02
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Avstånd på Kefalonia

Hej,
jag har förstått att Lassi inte är den bästa och mysigaste orten på Kefalonia utan att många pratar om Poros. Eller kanske Fiskardo?

Men om man nu bor i Lassi ändå, hur är det att med moppe ta sig till t ex Poros och Fiskardo och andra mysiga orter? Är det för långt avstånd eller hård trafik?

Jag vill helst undvika turiststråk och när det gäller beacher så skulle jag gärna vilja hitta små vikar (behöver inte vara parasoll och restaurang där) med bra snorkling.

cajsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-30, 12:52
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Avstånd på Kefalonia

Hej/Jassas.

Avstånden från Lassi till Poros är ca 4 mil och till Fiskado är ca 6 mil så en tur med moppe blir nog lite långt, inget vi skulle göra, bil är ett bättre alternativ,nu är det visseligen 8 år sedan vi var där och då var vägarna inte så bra, men det kan ju ha blivit bättre får vi hoppas.
Vi bodde i Poros en härlig by med en fantastisk strand och många bra tavernor
Vi åkte på en bussutflykt runt hela ön, då stannade vi några timmar i Fiskado också en by man måste se när man är på Kefalonia.
Det finns många härliga stränder och badvikar runt hela ön, vissa lite svårtillgängliga men då är det oftas inga andra där.Jag minns fortfarande hur gott vattnet luktade,ett ganska lustigt minne.

Ha en trevlig resa till Kefalonia " kalo taxidi"

Bopia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-02, 13:05
Simon (Kefalonia) Simon (Kefalonia) är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 20
Standard Sv: Avstånd på Kefalonia

Hej!
Visst är det ganska långa avstånd på ön, men det mesta går att nå med en moppe. Jag har åkt runt hela ön på moppe, men jag rekommenderar nog att stanna en natt i Fiskardo, för att åka fram och tillbaka på ön, är ganska långt. Vägarna har blivit bättre de senaste åren, kanske för bra folk kör för fort. Att hyra en bil fungerar bra och då går det enkelt att åka upp till Fiskardo över dagen. Det finns även buss som går tidigt, men den går hem ganska tidigt så dagen blir ganska kort. Om du ska snorkla rekommenderar jag norra delen av ön. Jag har varit med och gjort en studie av alla de fiskarter som finns runt om på Kefalonia och vi hittade 108 olika arter. I den norra delen är det lite mer sten och klippor vilket gör havslivet lite roligare. Det finns även några mer öde stränder även om det är svårt att hitta en egen strand under högsäsong. Det finns även del ganska bra snorkel platser på norra delen av Lixouri halvön. Jag rekommenderar att ta en tur och snorkla på kvällen natten, med en lampa. Då kan du se arter du annars inte skulle se, mycket muräna och bläckfisk.
Jag hoppas du får en bra semester på Kefalonia!
MVH
Simon
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-03, 17:00
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Avstånd på Kefalonia

Hej cajsa! Jag har sett en del rekomenderar Poros framför andra ställen på Kefalonia, jag har själv besökt Poros ett 10-tal gånger under mina resor till Kefalonia, jag skulle inte tänka mig att ha den lilla byn som semester ort under en vistelse på ön, då föredrar jag Skala som liger någon mil söder ut där både bad och omgivning är mycket bättre. Själv föredrar jag att bo i Argostoli och därifrån göra utflykter som har utförts på från moped, motorcykel och bil. Vägarna på ön är helt OK och trafiken är inte något besvär på lansbyggden. Så min rekomendation är att bo i Lassi gör utflykter till Fiskardo 4,6 mil som både jag och Simon har som ett måste när man besöker ön. Sedan till Sami 2,3 mil där du besöker den underjordiska sjön Milisani och tar ett bad vid Anti Sami. Bad finns hur många som helst främst på västra sidan av ön. Jag åker gärna över till Lexori med båt och badar vid Xi den röda stranden, och samtidigt turistar lite i staden Lexori.

Många Hälsningar PANAKAKIS
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT