Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-29, 12:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard En klippa mitt i havet

Kalymnos är en ö nere i Europas sydöstra hörn.

Min första bekantskap med ön var 1967. Vi var tämligen nygifta, Lillan var några månader och vi ville åka ner till min mans föräldrar för att visa upp henne. (Avsedda två månader blev två och ett halvt år, men det är en annan historia)

Vi körde genom Jugoslavien i värsta värmen, vi hade dåligt med pengar och ännu sämre bromsar. En skyddsängel hade några jobbiga dar, sen var vi i Aten. Ganska omedelbart for vi med båten till Kalymnos, en resa på 18 timmar. Bilen, en VW-bagge, fick lyftas upp på däck med lyftkran. Det var livligt och lätt kaotiskt med folk och höns och jag vet inte vad. Allt det där brydde jag mig inte om med Lillan att sköta. -Väl framme fick jag via en svängande trappa klättra ner på utsidan av båten till en väntande pråm, babyn i famnen , rejäla vågor. Återigen lyftes bilen med kran och ställdes tvärs över pråmen för vidare äventyr-kajkanten var inte i samma plan...Men vad gjorde väl det! Jag var helt överväldigad av ljuden i hamnen, lukterna, ljusen -det var mitt i natten- och mängden av folk och taxibilar som var nere i hamnen för att ta emot resenärerna. Uppe på västra bergssidan fanns ett belyst kors som såg ut att sväva på himlen. Människor kramade oss och välkomnade oss.

Den sommaren blev jag förtjust i Kalymnos och den känslan sitter fortfarande i.

Kalymnos är en klippa i havet, nästan bara berg. Sandstränder finns, men inte så många och breda som på grannön Kos. En bördig dalgång finns, men allra mest är det berg, branta kala berg med många grottor och raviner. Staden Pothia är livlig och full av affärer- ett utmärkt handelsläge sedan forntiden, skyddad hamn. Numera kan båtarna lägga till direkt vid kajen, men den anses ändå snäppet för liten för de stora linjebåtarna.

Bebyggelsen varierar från de trånga grändernas Chorio till lantliga områden i Vathy, fina sommarhus i Vlychadia och Melitsacha och enkla gamla hus staplade på varandra i branterna runt hamnen. De flesta turisterna kommer till Myrthies och Masouri där det finns många hotell, vanligen familjeägda och inte särskilt stora.

Man försörjer sig på fiske, handel, byggnation, turister. Alla familjer har en rad släktingar i andra länder. Melbourne, Darwin, Tampa, Ohio, New York har stora kalymnoskolonier.
Svampfisket som förut var viktigt har nu inte alls samma betydelse. Men dykning är fortfarande självklart här, säg mig den smågrabb som inte dyker ? Harpunfiske ägnar sig var och varannan åt.
På senare år har climbing blivit stort, inte bland kalymnosungdomen men bland entusiaster från resten av Europa.

Det är en tuff befolkning här, som inte bryr sig så mycket om vad centralregeringen i Aten säger. Man tar gärna strid för sina åsikter och debatterna går höga på stans många kaféer. Kommunstyrelsens möten direktsänds i lokal-TV , de urartar ofta i ren kalabalik. Borgmästaren är en välkänd figur på stan, ogillad av många för sitt burdusa sätt, men beundrad av fler för att kallar saker för dess rätta namn..."ta sika sika ke to skafi skafi"... och han får saker att hända.

Kalymnos är lite som Vilda Östern, tycker jag, vilket säkert skulle bestridas av en mängd kulturföreträdare, här finns stor aktivitet vad gäller musik, konst, idrott och utbildning.
Jag gillar vitaliteten här och kan inte tänka mig att bo på något annat ställe på kartan, låt vara att vi nästan ramlar utanför den!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT