Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-05-06, 23:16
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Björkpollen och grekisk mat

I förrgår fick jag en akut pollenreaktion med konstanta nysningar och rinnande ögon och näsa.
En riktig "mancould" som nockade mig och tvingade mig att bära solglasögon inomhus för att dagsljuset fick ögona att svida. Så jag såg riktigt cool ut fast det inte var tanken
I denna underbart soliga dag i "alternativet" (stugan) låg jag i soffan med en packe pappersnäsdukar som bästa vänner och zappade på TVn. Och titta där var HAN..kocken Jamie Oliver i Athen och lagade grekiska rätter! Vilket underbart program!
När han åkte ut i en fiskebåt med några gubbar och mötte en annan fiskare fick han en liten tonfisk som han tillagade på stranden. Till detta gjorde han en läcker grekisk sallad med kryddor och olivolja..och där gick jag igång! Ikväll har jag gjort detsamma..Inte på stranden men i köket..och det smakade himmelskt!

Anyway..när programmet var slut så bytte jag kanal.. Då visas En plats I solen..från Naxos!
Greklängtan blir outhärdlig! Dit vill jag verkligen!!
Nu har vi ju en resa på gång som vi inte visste om vi skulle kunna genomföra pga min mans sjukdom men den blir av! Oavsett vad prover visar senare i sommar så tror vi på positiva resultat!
På tal om tro..på min rast idag satt jag och solade på en bänk när två engelska jättetrevliga killar undrade om dom fick ställa 5 frågor. Eftersom jag tycker om att prata med folk och är lite nyfiken så..OK! Förstod ju att det var nåt religiöst..men endå
Den första fråga var om jag trodde att GUD skyddade oss från sjukdom och elände.
Gissa vad jag svarade
Även om vi inte var på samma "platå" så hade vi ett intressant samtal. Ja de blev sig så I trasorna att dom..eller den ena..ville ta en fika nån dag och prata mer. Han hade väl 4 frågor kvar..
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2022-05-06 klockan 23:24.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-05-07, 11:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Björkpollen och grekisk mat

Härlig livsbetraktelse, Kajja!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-05-08, 15:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Björkpollen och grekisk mat

Härlig beskrivning Kajja!

Jag har fått astma och har två olika sprayer som jag tar varje dag. Det konstiga är att jag inte känt av någon allergi denna vår. Undrar om det har med sprayerna att göra?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-05-08, 16:12
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Björkpollen och grekisk mat

Jag fick inte astma men allergi av sälg och hästman. Då hade jag ridit i 15 år, men hade slutat ett par år tidigare. Jag hade tät näsa och fick andas genom munnen.
Men nästan ett år gick och plötsligt försvann allergin! Så det kan komma och gå.

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-05-10, 09:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Björkpollen och grekisk mat

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men nästan ett år gick och plötsligt försvann allergin! Så det kan komma och gå.
Så kan det nog vara. Jag var allergisk mot hund tidigare, men det är jag inte längre, bara katt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-05-10, 09:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Björkpollen och grekisk mat

Jag har bara känt av pollen ett fåtal gånger och då bara som vuxen. I år slog det till ordentligt som sagt.
/ Kajja ...som även nu tittar på En plats i solen, denna gång från Kreta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT