Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-03-19, 22:28
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard När man omvärderar allt

Ja nu har livet tatt en helomvändning!
På grund av orsak har vi förändrat vår tillvaro helt o hållet.
Jag har varit arbetssökande för att få A-kassa för förlorade timmar på mitt jobb under ett år.
Jag har våndats och svettats framför datorn med jobbsök med video och fototvång och "utvecklingssamtal" med Arbetsförmedlingen där personen inte förstod språket. Jag har blivit bortsollad från de allra enklaste jobben i min bransch trots många års erfarenhet och ledarposition. I min ålder duger man inte ens till att fylla på varor i hyllorna längre!! Nä fy f-n för allt snack om etnisitet och ålder. Nu har jag spolat ner båda instanserna i tjottahejti för gott!!
Jag nöjjer mig med min 12 timmars tjänst i min älskade butik och är friii..! från denna tunga ryggsäck!!
Vad jag njuter av tillvaron nu! Mindre pengar men vi klarar oss bra. Eftersom maken blev sjuk och jobbar mindre, han med, så kan vi ha mycket tid i stugan där livet är som bäst.

I ett par dagar har jag haft nöjet att se till att skotta bort isiga snöflak från soldäcket, betrakta den färgglada hackspetten, spana på fågelholkarna i kikaren, se om isen krackelerat vid bryggan och premiärgrillat, plockat ut parasollen där ett femtital äckliga flugor vaknade till liv efter dvalan och bränt min nuna mörkrosa i solstolen. Bra att grunda innan greklandssolen. Jag har nyfiken spanat på grannar som etablerat sig i stugorna, sett upp mot stjärnhimmelen och planen som passerar i vår flygkorridor.
Inga pengar i värden kan ersätta detta välmående man uppskattar såå just nu. Det lilla blir det stora.

Maken jobbar på med gäststugan "Bodegan" så mycket han har ork till och jag sköter marktjänsten med glädje. Massor av tid att prata, planera, hoppas och önska har vi fått. Längtan efter resor är stor och jag tror inte det går en enda dag utan att vi pratar om Grekland! För dit SKA vi!!
Nu sprakar brasan och ett glas rött smakar mumma nu när tofflorna är avsparkade och TVn babblar ointressant i bakgrunden.
Ännu en dag i paradiset!
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2022-03-19 klockan 22:49.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-03-19, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: När man omvärderar allt

Kajja!

Förstår av det du skriver här och vad du skrivit innan att det har varit en hel del tuffa tider. Just därför blir jag så imponerad av den kraft och positiv vilja som du utstrålar i dina ord, trots prövningarna! Mäktigt är ordet! Det som jag beundrar så mycket är din kraft och förmåga att omvända de svåra sakerna till bränsle att se nya möjligheter och positiva saker i den förändrade tillvaron.

Dessutom förundras jag åter som många gånger tidigare över din härliga förmåga att i skrift på ett så fint och engagerande sätt beskriva dina tankar här på Kalimera. Det är intressant att läsa det du skriver! Kanske finns det anledning att överväga lite frilansjobb som skribent någonstans. Kompetensen finns definitivt!

Hoppas att ni snart är i Grekland!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-03-20, 06:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: När man omvärderar allt

Kunde inte personen på arbetsförmedlingen svenska? Eller är det jag som förstått fel? Låter i alla fall otroligt. Väldigt dumt det där med ålder och att söka jobb, man skulle ju verkligen kunna tycka att du kan det jobb du har gjort i många år.

Njut av tillvaron på stugan. Vi bor på stugan året om och igår skottade vi också bort snön från terasserna. Massor av snö har vi fortfarande.

Härligt att du skriver här, Kajja!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-03-20, 10:52
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: När man omvärderar allt

Det är så där livet ska levas.

Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-03-20, 11:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: När man omvärderar allt

Fånga dagen, Kajja!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-03-20, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: När man omvärderar allt

Helt rätt Kajja! Grattis!

Livet är så mycket mer än pengar och arbete.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-03-23, 22:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: När man omvärderar allt

Hej igen!
Alala, visst kunde han språket någorlunda men absolut inte tillräckligt för att vara ett stöd. Han förstod inte vad Garantilön var och hade väldigt svårt att fatta vad min situation innebar.
Jag fick förklara de mest simpla saker för honom flera gånger och undrade tillslut vem som söker jobb egentligen?! Rätt folk på rätt plats..säger jag bara!
Såg senare att han skrivit i min profil att jag var butiksägare och hade körkort! 2FEL!!

Masse, tack fina du för feedback och fina ord!
En bok hade jag lätt kunnat skriva om ovannämnda ämne! Där har jag mycket att orera om.
Faktum är att flera i min omgivning har sagt detta.
Jag har samlat på mig många anekdoter som borde läggas på bordet. Skrev en insändare i lokalpressen som resulterade i att en samarbetspartner till Arbf. "fick sparken"

Men som sagt innan..nu är så mycket annat i fokus här hemma. Och min huvudsakliga sysselsättning är faktiskt inte längre att arbeta
Mitt i allt...så mår jag rätt så bra! Åter igen tack för kommentarerna❤
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-03-24, 07:38
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: När man omvärderar allt

Fint att du delar med dig Kajja, bra kämpat

//Conny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-03-24, 10:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: När man omvärderar allt

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Hej igen!
Alala, visst kunde han språket någorlunda men absolut inte tillräckligt för att vara ett stöd. Han förstod inte vad Garantilön var och hade väldigt svårt att fatta vad min situation innebar.
Jag fick förklara de mest simpla saker för honom flera gånger och undrade tillslut vem som söker jobb egentligen?! Rätt folk på rätt plats..säger jag bara!
Såg senare att han skrivit i min profil att jag var butiksägare och hade körkort! 2FEL!!

/ Kajja
Du hade nog gjort hans jobb bättre!

/Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-03-25, 17:18
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: När man omvärderar allt

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Du hade nog gjort hans jobb bättre!

/Anne
Jag håller fullständigt med!
Det är märkligt hur samhället har förändrats....

//Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-03-25, 22:10
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: När man omvärderar allt

Jag vill vekligen poängtera att det är ju inte den stackars mannens på Arb.förm. fel, som kommer från ett annat land, att han inte kunde hantera sina uppgifter pga språksvårigheter.
Han hade säkert "tvingats" att ta ett jobb som de tyckte var perfekt för honom/dom.
Själv blev jag anvisad att söka tjänsten som butikschef på en byggmarknad och langa tryckpregnerat virke..och bossa över ett gäng gubbar.
Att det var mååånga mil bort skulle inte varar nåt hinder heller.
Nog för att jag eldar vedträ'n i öppnaspisen i stugan men...herregud..det tog jag ju inte ens med i mitt CV
/ Kajja
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT