Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2022-03-10, 14:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Funderar om jag ska avboka min resa eller avvakta ett tag till.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2022-03-10, 19:21
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Förstår ditt dilemma Janne. Känns inte alls bra. Vi hade trott och hoppats att kunna åka i september, det är långt dit så allt kan ju förändras, men just nu känns det inte bra.
Kerstin
Svara med citat
  #23  
Gammal 2022-03-11, 05:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Jag tycker att du skall avvakta. Sen beror det ju på av vilken orsak du kanske inte vill resa nu (förutom Ukraina förstås). Skall du iväg ensam eller följer Camilla med t.ex? Om du reser ensam kan det ju kännas så att du inte vill resa hemifrån just nu. Men å andra sidan är det säkert en resa som du har väntat på länge, en resa som du skulle behöva.

Så jag tycker att du kan vänta ännu ett tag.

/ Anne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2022-03-11, 10:47
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Jag tänker lite så här att jag tänker inte ge upp min frihet så enkelt att boka av nu. Om vi låter oss bli påverkade av dessa illgärningar på det sättet så har vi alla förlorat. Det vi tror på och friheten upphör plötsligt att existera. Terrorn har vunnit då. Vi har heller ännu inte sett vart det här leder framöver. Och om EU eller Nato eventuellt kommer med några aktiva handlingar för att få stopp på Ryssland frammarsch. Vad som händer då är förstås omöjligt att gissa.
För snart två veckor sedan hade jag dock en märklig dröm om sommarens resa. Efter två veckor i Grekland så invaderades Sverige och så även Grekland. Vi blev helt enkelt strandade på en grekisk ö utan möjlighet att komma därifrån. Inga pengar kunde tas ut, ingen mat osv. Planen var att fly med en fiskebåt mot Italien. Vaknade lite lagom stressad och mer än vanligt förvirrad.
Hjärnan behövde nog bearbeta det där och då.



PEACE
Svara med citat
  #25  
Gammal 2022-03-11, 13:54
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Men huvvaligen, nu räcker det med mardrömmar. För ett tag sedan var det någon som drömde att Kalimera skulle lägga ner Det var ju inte sant så nu får vi hoppas att inte dina mardrömmar slår in heller.
Kerstin, som lever på gamla minnen.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2022-03-11, 20:40
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Men huvvaligen, nu räcker det med mardrömmar. För ett tag sedan var det någon som drömde att Kalimera skulle lägga ner Det var ju inte sant så nu får vi hoppas att inte dina mardrömmar slår in heller.
Kerstin, som lever på gamla minnen.
Ja, jag tror att det är ute ur kroppen nu
Svara med citat
  #27  
Gammal 2022-03-12, 14:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så jag tycker att du kan vänta ännu ett tag.
Jag har fram till den 18/3 att bestämma mig.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2022-03-12, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Jag tänker lite så här att jag tänker inte ge upp min frihet så enkelt att boka av nu. Om vi låter oss bli påverkade av dessa illgärningar på det sättet så har vi alla förlorat. Det vi tror på och friheten upphör plötsligt att existera. Terrorn har vunnit då. Vi har heller ännu inte sett vart det här leder framöver. Och om EU eller Nato eventuellt kommer med några aktiva handlingar för att få stopp på Ryssland frammarsch. Vad som händer då är förstås omöjligt att gissa.
Jag håller med dig, men jag har svårt att se mig själv sitta på en taverna vid havet och njuta av livet när bomberna faller över Ukraina.

Citat:
Efter två veckor i Grekland så invaderades Sverige och så även Grekland. Vi blev helt enkelt strandade på en grekisk ö utan möjlighet att komma därifrån. Inga pengar kunde tas ut, ingen mat osv. Planen var att fly med en fiskebåt mot Italien. Vaknade lite lagom stressad och mer än vanligt förvirrad.
Men fy vilken hemsk dröm!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2022-03-12, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Ikväll tänder vi ett ljus för Ukraina.



Bilden är från en uppenbarelseupplevelse vi upplevde i en liten kyrka på Skiathos för några år sedan. Jag skulle kunna berätta mer om denna märkliga händelse, men just idag räcker det med att säga att vi tänder ett ljus för Ukraina.

Ta hand om er, och andra!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2022-03-12, 14:35
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag håller med dig, men jag har svårt att se mig själv sitta på en taverna vid havet och njuta av livet när bomberna faller över Ukraina.
Jag kan förstå det, men samtidigt blir det återigen grekerna som drabbas. De kanske inte kan överleva ännu en ”smäll”.
Vi har redan skickat bidrag till Ukraina och mer skall det bli efterhand. Men i solidaritet med grekerna åker vi till hösten, om inte omständigheterna radikalt förändrats.

/Thoper
Svara med citat
  #31  
Gammal 2022-03-12, 19:37
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag håller med dig, men jag har svårt att se mig själv sitta på en taverna vid havet och njuta av livet när bomberna faller över Ukraina.

Men fy vilken hemsk dröm!
Jag var på Korfu 2001 samtidigt som Jugoslaviska krigen på Balkan när det begav sig. Tror detta var 2001 så det bör varit Makedonien. Det kändes väldigt märkligt då och än i dag. En kväll kunde vi se ljusblixtar över horisonten. Och även att flygrutterna låg på behörigt avstånd hela 90-talet in på början av 00.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2022-03-13, 11:40
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Hej då, nu åker jag!

Trots besvärliga tider och sorgligt läge i Europa, så är vi ändå några som fortfarande besöker Grekland.
Jag kan i nuläget inte se något som gynnar Grekland eller övriga Europa om jag stannar hemma.

Boardar stax Aegan till Aten och därefter vidare till Thessaloniki.

Varm hälsning till alla som väljer - eller väljer bort - Grekland i år.

/Maria 💙
Svara med citat
  #33  
Gammal 2022-03-13, 16:00
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 298
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Jo, verden er merkelig for tiden, men vi tenker at en løkrull der borte i Moskva ikke skal få bestemme over livene våre.
Vi har forlengst bestilt reise til Milos og Santorini i juni, og den skal gjennomføres såfremt det ikke oppstår noe
skummelt i nærområdet.
Etter to år med pandemi er reisebehovet stort, samt at grekerne trenger inntektene fra turistindustrien.
Pandemien vant over ferieplanene i fjor og forfjor, men løkrullen fra Moskva skal ikke få skremme oss fra å ha det
hyggelig i sol og varme og omgås mennesker fra andre land.

Om noen (de mest politisk korrekte) mener det er umoralsk å ha det trivelig mens andre lider, så får de gjerne mene det.
Det vitner heller om at de ikke ser lengre enn sin egen nese eller skuer utover sin egen navle.
Så lenge det har vært liv på jorden har det vært lidelse og elendighet, men det har som oftest vært langt der borte.
Den store forskjellen denne gangen er at det er i relativ nærhet, og folk som ser ut som oss, men å drive med selvpisking er en øvelse jeg uansett ikke vil være med på.
Da er det bedre å reise, oppleve og omgås mennesker i andre land og kulturer.
Å bringe mennesker sammen er det verden trenger mest når den er merkelig.
Omgås man på tvers av nasjonalitet, kultur og livssyn, bringer det mennesker sammen mye mer enn selvpisking, som i bunn og grunn er en egoistisk øvelse.
Da mener jeg det er mye bedre at man reiser og opplever, og heller støtter det ukrainske folk på de måter man har mulighet til.

Om man velger å ikke reise fordi man ganske enkelt ikke orker pga. all elendigheten er det en annen sak.
Ikke særlig trivelig å reise om man ikke kan ha det trivelig...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2022-03-14, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag håller med dig, men jag har svårt att se mig själv sitta på en taverna vid havet och njuta av livet när bomberna faller över Ukraina.
Jag tycker att du skall resa! Det är inte fel att njuta av resan även om det kanske blir en resa när allt känns annorlunda.

/ Anne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2022-03-14, 13:46
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Vi väljer också att resa Först nu nästa vecka till Frankrike för att hälsa på min syster och svåger Har inte setts sedan nov 2019 pga pandemin
På påskdagen reser vi till Aten för att dagen efter ta båten till Folegandros Vi längtar såå till det lilla huset som vi hyr där och som vi inte besökt sedan våren 2019
Jag instämmer med dig El Gringo Det pågår krig varje dag året runt i världen och det är för mig lika fasansfullt var hän det sker
Att resa och träffa människor i andra länder och kanske speciellt i Europa känns för mig bra nu Tror att det kan vara förbrödrande
Men givetvis får man inte vara dumdristig och man får noga följa med i händelseutvecklingen så man inte hamnar i ett läge där man är mer en börda i det land man besöker
Givetvis är vi olika och man måste själv känna efter vad som är bra för en

//maji
Svara med citat
  #36  
Gammal 2022-03-15, 14:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Måste bara förtydliga att jag inte tycker att någon som reser till Grekland (eller någon annanstans) är ”dum” som gör det, självklart inte. Men jag har fortfarande mina dubier vad det gäller mitt eget resande. Jag vet mycket väl att det alltid pågår krig någonstans, men aldrig så nära, och aldrig har tidigare det hotats med kärnvapen.

Nåja, det är bara att avvakta och följa vad som händer och hoppas på det bästa.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2022-03-21, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har fram till den 18/3 att bestämma mig.
Jag är ju nyfiken förstås. Hur gick det med biljetterna?

/ Anne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2022-03-22, 11:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag är ju nyfiken förstås. Hur gick det med biljetterna?
Jag avbokade redan innan den 18 mars, och det berodde mestadels på annat är kriget. Hoppas kunna resa senare.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2022-03-22, 13:27
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

I blant må man velge noe bort. Enten man har lyst eller ikke. Livet har det med å ta en uventet sving. - Håper selv at høsten kan bli mer positiv. Ikke bare for reising; helst på flere av livets arenaer.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2022-03-23, 05:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Hoppas du kan resa senare, Janne.

För övrigt så känns det ju tröstlöst att Putin har bestämt sig för att hamra sönder städer och inte bryr sig om människors lidanden. Men han har visat sitt rätta jag och det kommer vi aldrig att glömma. Tyvärr är det för många ryssar som fortfarande tror på hans propaganda.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT