Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-02-26, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Invasionen av Ukraina

Jag försöker alltid att låta bli att skriva om ”politik”, men just nu har jag inget val på grund av det som händer i Ukraina. Det finns en stark koppling mellan Grekland och Ukraina. Jag återkommer till det.

När jag vaknade i förrgår och läste om invasionen av Ukraina blev jag alldeles matt inombords. Luften gick ur mig totalt och från att känna en glädje om att pandemin ”äntligen var över” kom det här. Helt plötsligt kändes allt som handlar om resor till Grekland som futtigt. Och allt detta på grund av en enda ”människa”, vars namn jag inte vill nämna.

Nu till den grekiska kopplingen.

Grekiska minoritetsgrupper (diaspora) finns på många platser i världen. Bland annat bor det många greker i de delar av Ukraina som har varit ockuperade sedan 2014. De flesta bor i, och i närheten av, staden Mariupol, som sedan igår attackeras å det förfärligaste av ”den onämnbara”. De kallas för Mariupolitan Greek eller Crimean Greek och de talar en speciell grekisk dialekt som påminner om pontiska (som talas av grekiska Pontier som förvisades från Turkiet 1920-1923).

Grekerna som bor i Mariupol, och i andra delar av det ockuperade Donbass i Ukraina, har kvar många av de grekiska traditionerna. Den grekiska presidenten Katerina Sakellaropoulou höll ett tårgripande tal i ämnet efter att den ”den onämnbara” attackerade Ukraina i onsdags.

Läs om grekerna i Mariupol här.

Ikväll klär vi oss i de ukrainska färgerna och tänker på alla i Ukraina, och alla andra som drabbas av detta helvete. Låt detta vansinne ta slut! För er som vill skänka pengar är Röda korset och Rädda barnen två seriösa alternativ.



Bilden är från Kamari beach på Santorini. Jag tog bilden eftersom jag tyckte det var kul att se de grekiska färgerna tillsammans med de svenska. Men jag hade fel, parasollen bär de grekiska och de ukrainska färgerna.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-02-26, 12:11
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Det är så outhärdligt sorgligt och helt galet, detta som den "onämnbara" gör. En stor SKAM för det land som angriper ett fredligt och demokratiskt grannland! Helt enkelt megalomani!

Gråter för Ukrainas stackars folk
Catlady, med tårar i ögonen, ber en bön till högre makter om hjälp för Ukraina...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-02-26, 23:14
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Tio civila personer med ”grekiskt ursprung” dödades vid en rysk flygattack mot Mariupol i sydöstra Ukraina, berättar den grekiska premiärministern Kyriakos Mitsotakis på Twitter.

/Thoper

Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-02-27, 00:55
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Tack för att du uttrycker vad du känner här, Janne! Det är lätt att bli mållös. Och tack för att du berättade om Mariupol. Jag hade ingen aning om detta. Och tack Thoper!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-02-27, 07:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

För mig betyder färgerna på parasollerna Finland och Ukraina. I dagens läge. Annars kan de betyda Finland och Sverige, visserligen även Grekland och Sverige. men blåvitt är först och främst Finlands färger för mig och naturligtvis det att både Finlands och Greklands flagga är blå och vit, även om nyanserna inte är de samma.

Men, Putin, han har nu visat hela världen vad han är. Jag säger hans namn, han är en skitstövel och ja, det finns ju inga ord för vad han är. Han själv är orsaken till denna situation. Han tycker att han kan attackera ett självständigt land och dess folk och försöker berättiga det för sitt eget folk genom lögner och genom att avskaffa dem möjligheten till kunskap om vad som egentligen händer. Jag hoppas att folket i Ryssland vänder sig emot honom, men är nog tyvärr lite pessimistisk. Det behövs att något speciellt skall hända till det.

Kan förstå att man i Ukraina skyller övriga världen för att de har lämnats ensamma. Nu har man vaknat lite, hoppas det inte är för sent.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-02-27, 10:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Tack Janne, för ett bra inlägg. Det som händer nu är en mardröm. Vi själva är ännu lyckligt förskonade från krigets fasor, men stackars satar i Ukraina.

Det som dock är positivt är att Ukraina försvarar sig mycket bra och håller ut, vilket galningen nog inte hade räknat med. Likt sin idol Stalin, så upprepar han samma misstag när han tror på en lätt promenadseger och underskattar vikten av underhållslinjer.

Men, vem är förvånad? Dom han omger sig med är ju vettskrämda ja-sägare, som inte vågar säga att Ukraina nog inte blir så lätt att besegra.

Ju längre kriget pågår, desto mer svänger dessutom opinionen till galningens nackdel.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-02-28, 14:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Jag är fortfarande i något av ett chocktillstånd. Följer nyheterna hela tiden.

Läste nu att TUI ägs till till 34 % av en rysk oligark som heter Alexei Mordashov. Huruvida han står den onämnbara nära vet jag inte.

TUI är världens största resebolag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-03-01, 01:08
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Ja, man baxnar oavbrutet och förfasar sig...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-03-01, 18:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Jag antar att ni precis som jag ständigt följer rapporterna om det förfärliga kriget i Ukraina. Jag har inga ord för det som nu händer. Men jag har en undran: hur tänker ni inför sommarens resor till Grekland. Det låter kanske som en bagatellartad fråga, och det är det också i jämförelse med hur alla Ukrainarna lider just nu, men jag vill ändå ställa några frågor.

Hur går era funderingar? Vill ni åka till Grekland som läget är nu? Kan ni tänka er att ligga på en solstol medan bomberna faller över Ukraina? Tror ni att det ens kommer gå att åka till Grekland i år? Hur många av er kan tänka er att bojkotta TUI vars huvudägare är en rysk oligark med starka band till den ryska regeringen, och som finns med på EU:s sanktionslista.

När jag frågade ungefär samma sak när pandemin började var det många som svarade: pandemin har snart blåst över, så visst ska jag resa. Andra svarade: självklart ska jag åka till Grekland såvida inte UD avråder från resor. Men pandemin blåste inte över och den finns fortfarande bland oss.

Om kriget mot Ukraina ska ”blåsa över” är det förstås ingen som vet, men en sak är säker: världen kommer aldrig mer bli den samma, och hur påverkar det oss, och hur påverkar det dig? Hur tänker du?

Jag har en resa bokat till Grekland om sex veckor och jag har mycket svårt att se att den resan blir av. Antingen ställs den in eller så väljer jag att stanna hemma. Tyvärr ser jag inga andra alternativ. Även detta år upplever jag som ett annus horribilis.

Som sagt hur tänker ni?



Bilden är från Achata beach på Karpathos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-03-02, 07:24
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Detta är så ofattbart förfärligt att det är svårt att ta in. Vi hade dagen innan detta hände, till slut, precis bestämt hur vi skulle lägga upp vår efterlängtade resa. vi hade kollat färjetider, vi hade pratat med våra vänner på ön och bestämt datum för när vi skulle bo hos dom...och vi hade precis tryckt på bokaknappen för flyg. Då hände det. Jag fick total ångest och på kvällen bokade vi av flyget....Det kan ju hända att vi bokar igen, men just nu känns allt väldigt olustigt och tanken på att ut och flyga, hur mycket vi än längtar och vill, känns tyvärr avlägsen. Det är med sorg och förtvivlan jag tänker på allt detta. citerar Jimi Hendrix;

"when the power of love overcomes the love of power, the world will know peace"

Ta hand om er/ emma
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-03-02, 10:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Som du säger Janne, så är det svårt att finna ord för det som händer nu. Inget vet vart vi är på väg. Hur mycket värre kan det bli, hur många oskyldiga måste lida? Vad är tillräckligt för Ryssland?

Det är ju rätt så många som har bokat redan, många som ivrigt väntat på att äntligen kanske kunna resa som förr. I synnerhet nu när pandemin tycks ha lugnat ner sig. Men sen kom det något mycket värre.

Vi har inte bokat och har hela tiden tänkt att kanske, en snabb bokning om det är möjligt. Men om jag skulle ha bokat skulle jag inte avboka. I alla fall om läget överlag inte blir värre, men då tror jag att flyget/resan skulle bli avbokad ändå. Man hjälper inte Ukraina genom att tänka att jag kan inte ligga på stranden, även om jag förstår att det inte känns bra. Inget känns ju bra nu. Men vi måste kämpa tillsammans med Ukraina och då är det viktigt att stöda vår egen och övriga Europas ekonomi. Och det gör vi ju bäst genom att leva som vanligt och hjälpa kan vi genom att stöda olika organisationer osv.

Men TUI säger jag nej till och skulle avboka om jag hade en resa bokad hos dem. Detta betyder att deras många anställda som förstås är oskyldiga lider, men ibland måste man välja.

Så tänker jag just nu.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-03-02, 11:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Ja, jag har knappt funderat på resan. Nyhetsrapporteringen tar all tid och man har ångest varje morgon, när man slår på iPhonen och möts av värre och värre krigsrubriker...

Jag vet inte hur vi gör. Precis som du säger, känns det osmakligt att åka på solsemester, medans bomberna faller bara "några mil bort". Ja, det är faktiskt närmare till Ukraina än Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-03-02, 11:39
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag är fortfarande i något av ett chocktillstånd. Följer nyheterna hela tiden.

Läste nu att TUI ägs till till 34 % av en rysk oligark som heter Alexei Mordashov. Huruvida han står den onämnbara nära vet jag inte.

TUI är världens största resebolag.
Fant en detaljert oversikt over shareholders.
Norges Bank er (var?) også der, med andel på 1,4 %.

Generelt med tanke på boikott/ikke boikott - uavhengig av dagens krigssituasjon og Tui - hvor mye vet vi egentlig om andre charter- og flyselskaper . Det er jo vanlig med hovedaktører med diverse datterselskaper. Er de registrert i hjemlandet eller utland? Hvor skatter de, på hvilke betingelser er personell ansatt Er de fagforeningsknusere..osv osv. Jeg kan ikke si jeg boikotter Ryan, men reiser absolutt ikke med den typen selskap. Bare noen refleksjoner...

Krigen i Ukraina truer oss alle. Føler med befolkningen og alle soldater. Men orker ikke å ta inn alle nyheter og bilder i medier.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-03-03, 10:47
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Vad skriver man här?
Det är så fruktansvärt,stackars människor
som måste uppleva detta helvete.
Resa?kanske känns inte så just nu.
Det är tudelat,vill träffa mina vänner
nere på Samos också,men jag får se…….

Pia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-03-03, 16:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Ett åttiotal grekiska medborgare har evakuerats genom eldstriderna i Mariupol, där målet är Moldavien.

I Mariupol finns ca 120 000 människor med grekisk anknytning och redan har ett tiotal mött döden.

Ukraina är i sanning, helvetet på jorden just nu! 😢

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-03-04, 00:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Du ställer mycket tänkvärda frågor, Janne! Betar av dem i tur och ordning:
1. Pandemin har gått in i en ny fas, vi får nu vara beredda att leva med corona och nu finns vaccinet. De flesta länder trappar efterhand ner alla restriktioner och livet återgår till något slags normalitet. Detta förutsätter förstårs att ingen ny elakare mutation dyker upp!

2. TUI bojkottade vi redan för 8 år sedan efter en "boskaps"transport till och från Sardinien. Sämre har vi aldrig flugit eller för den delen blivit bemötta av charter- och flygpersonal

3. Det helt galna kriget i Ukraina kan få även den mest hårdhjärtade att gråta (som alla krig för den delen)! Att resa på semester och "softa" när människor så nära lider känns verkligen inte varken bra eller rätt! Nu ska vi inte åka förrän i slutet av augusti så vi hoppas "prutten" (om det är ok att jag lånar ditt utmärkta tillmäle, Jannis) har pipit tillbaka dit han hör hemma!
Hoppet lever både om resa och, framförallt, om FRED I UKRAINA!!!
Catlady, som längtar så efter Grekland.......

Senast redigerad av Catlady den 2022-03-04 klockan 00:31.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-03-04, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Livet är satt på paus. Känslorna far upp och ner, mest ner. Hela jag är ett stort tomrum och hjärnan hänger inte med längre. Vimsighet och tröstlöshet far omkring.

Igår hovrade två helikoptrar när oss ett flertal JAS-plan flög ovanför oss delar av kvällen. F 17 i Kallinge ligger bara tre mil bort och jag antar att det är väldigt spänt där. Vi har till och med börjat googla efter närmaste skyddsrum.

Jag saknar ord.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-03-05, 00:40
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Livet är satt på paus. Känslorna far upp och ner, mest ner. Hela jag är ett stort tomrum och hjärnan hänger inte med längre. Vimsighet och tröstlöshet far omkring.

Igår hovrade två helikoptrar när oss ett flertal JAS-plan flög ovanför oss delar av kvällen. F 17 i Kallinge ligger bara tre mil bort och jag antar att det är väldigt spänt där. Vi har till och med börjat googla efter närmaste skyddsrum.

Jag saknar ord.
Som deg, ubehagelig med uventede fly og helikopter over boligområder. Her særlig etter attentatet mot regjeringsbygget for en del år siden, ligger farlig nær egen bolig. Men dette er verre og annerledes. I går var det aktivitet. - Er normalt ikke ‘skyggeredd’. Men har som dere sjekket hvor tilfluktsrom/ bomberom. D e t har jeg aldri gjort før. Hysterisk? Nei.

Trist og lei av at livet nok en gang settes på pause. Vil jo egentlig bare gi efffen, kanskje blir det så. Murphy..har i flere år herjet med livet mitt, kan han vennligst forsvinne

Senast redigerad av malou den 2022-03-05 klockan 00:49.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-03-05, 10:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Man saknar ord, så är det. Ukraina kämpar heroiskt emot rena rama ondskan. Ryssen skall man inte vara rädd för, men ondskan är en helt annan sak. Undrar hur många krigsbrott redan har gjorts, det finns ju regler i krig också. Men vi har en galen man som är förblindad av sin makt emot oss. Han och hans följeslagare måste stoppas. Hur detta skall sluta vet vi inte. Man längtar efter nyheter som skulle kunna kallas för positiva. Finland och Sverige närmar sig NATO, det är på tiden.

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-03-06, 07:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Invasionen av Ukraina

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men vi har en galen man som är förblindad av sin makt emot oss.
I boken “First Person: An Astonishingly Frank Self-Portrait”, från 2000, om Putins fattiga uppväxt, säger Putin: “Det fanns horder av råttor i entrén. Mina vänner och jag brukade jaga dem med pinnar" och fortsätter:

"En gång såg jag en stor råtta som jag jagade ner för korridoren och in i ett hörn. Plötsligt kastade den sig på mig. Jag blev överraskad och rädd. Nu jagade råttan mig.”

Råttan gav Putin en lärdom.
"Alla borde förstå detta: Det lönar sig aldrig att jaga in någon i ett hörn."

Nu vet man ju hur han kommer reagera om han blir trängd. Gud bevare oss alla!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT