Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-13, 01:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Ok, har fire spørsmål til dere:

1. Jeg har tatt metro og buss i Athen-feriene mine i årevis, og aldri har noen kontrollører stoppet meg for å sjekke billetten min. Kan jeg bare la være å kjøpe en billett? (Pris, ca 2 euro)

2. Jeg er veldig glad i grillet fisk, men fisk er ekstremt dyrt i Hellas. Er det noen som har prøvd å ta med seg en død kakkerlakk, putte den i fiskeskroget etter mesteparten er spist, og si til kelneren at ”Se hva jeg fant i fisken min, jeg skal lage et sant h%lvete for dere hvis jeg ikke får måltidet gratis”. (Pris, ca 70 euro)

3. Jeg booket en reise til Hellas 1. – 8. september, men så er jeg invitert i bryllupet til en svensk venninne 6. september. Hvis jeg halter til legen min 30. august og klager over ekstreme ryggsmerter, får jeg en legeerklæring slik at jeg kan avbestille turen og få pengene igjen på avbestillingsforsikringen min? (Pris ca 350 euro)

4. Kameraet mitt ødelegger minnekortene, så jeg kan ikke bruke det mer. Garantiperioden er utløpt, men kameraet er forsikret. Hvis jeg melder til forsikringsselskapet at det er stjålet på ferieturen min, hvilken dokumentasjon trenger jeg å framskaffe? (Pris ca 1300 euro)

Nei.

Ingenting av dette er sant. Men jeg reagerte på et innlegg av en person som lurte på om det gikk an å lyve på alderen til barna når de kjøpte fergebilletter, slik at billettene ble rimeligere. Foreløpig er det bare jeg som har skrevet noe negativt om denne forespørselen.

Så jeg vil bare oppfordre til at kalimera ikke skal bli et forum hvor vi kan stille spørsmål om hvordan vi skal oppføre oss for å snike til oss penger, eller hvordan vi kan bryte lover og regler for å betale mindre for en vare. For hvor går grensen? Ved metrobilletten, fergebilletten eller kameraet? Svar (støttende eller ikke) fra ethvert medlem settes pris på, men særlig fra Kalimera-Janne.
  #2  
Gammal 2009-07-13, 08:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

O, så bra skrivet, Admirala!
Jag har också livslångt reagerat på alla (smarta?) människor som med olika metoder fixar fördelar åt sig, rimligen på bekostnad av oss icke så smarta.
  #3  
Gammal 2009-07-13, 08:19
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Flott at du tar dette opp, Admirala!
Det er jo utrolig hva mennesker prøver å lure til seg.
Jeg mener at har man ikke råd til å betale hva det koster når man er på ferie, ja da får man holde seg hjemme!
Det du skriver om å få refundert biletten ved å få et skriv fra legen, gjør jo at det i det lange løp er vi andre som må betale for det ved at bilettene blir dyrere.
Her mener jeg at det er nulltoleranse for lurerier.
Astri
  #4  
Gammal 2009-07-13, 09:21
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Hej!
Jag håller med dig, ärlighet varar längst.

nicka
  #5  
Gammal 2009-07-13, 09:23
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Instämmer också i allt som skrivs. Har varit med om folk som t.o.m. vill pruta på maten på restauranger!! Alltså innan de ens sätter sig vid bordet. De tar en titt på menyn och frågar om de kan få salladen gratis eller om de kan dra av ett par euro på souvlakin... Eller de som knycker mat från frukostbuffén och stoppar i väskan för att ha med sig på stranden.

Är det djur eller människor som beter sig så?
  #6  
Gammal 2009-07-13, 09:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Jättebra skrivet Admirala!

Visst har man undrat över att ingen nånsin kollar på Metron i Aten och också undrat över hur många som på så sätt åker gratis, men inte har väl tanken ens snuddat vid en att man därför inte skulle betala för sig. Så enormt billigt som det är att åka kommunalt i Grekland för oss som kommer som turister i alla fall.

Vi har aldrig nånsin under alla återfarter från Kastrup till Sverige behövt visa upp vår biljett från Kastrup till Malmö/Lund på tåget och har ofta skojat om att det kunde räckt med köp i Malmö, men därifrån till att INTE köpa biljett är steget helt omöjligt att ta. Förhoppningsvis för de allra flesta av oss!!
Det är förskräckligt med alla som försöker fuska till sig pengar på andras bekostnad, för det blir ju vi betalande som får betala då ju biljettpriserna kommer att höjas...
Allt samhällsfusk drabbar de redan betalande.
BRA rutet Admirala...

Lissi
  #7  
Gammal 2009-07-13, 10:46
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Eftersom jag ibland kan känna grekernas trötthet mot oss turister, så vill jag, när jag kan, visa att vi turister också är olika och att vissa av oss bryr oss och är verkligen intresserade av greker, Grekland, kultur och seder och att vi förstår att de lever på turism, men vi har inte rätt att utnyttja det. Om inte vi reser och betalar för oss, så kan de inte leva på oss turister, och vad har vi då att åka till? (Men jag prutar lite när jag köper keramik, smycken, läder etc, det hör till)

Jag vet att om jag är reko, så blir jag bemött med respekt. Och det är kul att ibland rucka på grekers bild av "en turist" - de blir glatt överraskade när man visar att man kan lite om kulturen och att man har ärliga avsikter. Plötsligt är man inte en turist i mängden, utan det blir ett möte.

Hu - för att försöka lura någon, någons pengar, det passar inte i min bild.
  #8  
Gammal 2009-07-13, 10:58
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Et lite sekund, før innlegget ditt var ferdiglest, trodde jeg du faktisk var i tvil vedrørende de fire problemstillingene dine. Så var det tvert om. Bra, Admirala. Nå har jeg ikke lest det bestemte innlegget som forårsaket din reaksjon, men det finnes mange som fusker og tusker til seg både det ene og andre. Enten det er sniking på buss, forsikrings-svindel og mere. Min erfaring er at det ofte gjelder bemidlede mennesker; og da mennesker som har mer enn nok av 'gods og gull'. Men moralen som ellers forfektes er uklanderlig.

Det har i mange sammenhenger forundret hva noen kan få seg til å gjøre for å skaffe seg fordeler. Lissi og flere andre her har et poeng, de som fusker lar i realiteten andre betale for seg. Sier man dette høyt, blir man gjerne sett på som besværlig eller mindre smart.
  #9  
Gammal 2009-07-13, 15:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Min dotter blev stoppad av en kontrollant precis när hon flyttat till Aten. Hon hade biljett men hade av misstag inte stämplat den på rätt sätt. En tant på bussen med kassen full av bröd viftade argt till kontrollanterna och sa att de skulle sluta trakassera studenterna och de unga. När kontrollanterna såg att min dotter blev ledsen försökte de bjuda henne på cigaretter och förklarade snällt hur det fungerade på bussarna vilket hon inte riktigt hade förstått då.

Jag tyckte också att det var ett lite underligt system då när jag besökte henne. På biljetten stod det att det var övergång men det gällde inte i verkligheten på den tiden. Typisk grekisk ineffektivitet sa en av mina grekiska vänner.

Eva
  #10  
Gammal 2009-07-13, 15:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Vi har vid ett tillfälle sett när en busskontrollant kollade alla resenärernas färdbiljetter på X-96-an från Flygplatsen och ned till Pireus. Tvenne danska tjejer hade sina prydligt inhandlade biljetter i näven, men de hade missat att stämpla sagda biljetter i den orange maskinen ombord på bussen.

Inga böner hjälpte. Tjejerna fick vardera böta 50€ för ogiltiga färdbevis.
Och betänk, detta var för fem år sedan. Säkerligen har bötesbeloppet höjts till det dubbla minst nu år 2009!

Arne
  #11  
Gammal 2009-07-13, 17:55
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

jag vet att min fråga var korkad och förstår att du reagerar,,vet ohså att jag väl på plats aldrig hade kunnat med att uppge fel ålder på barnen
men det var för oss en prischock att kolla båtpriser då förra året båda barnen gick som barn,,jag är ärlig människa och ångrar att jag ställde denna dumma fråga
  #12  
Gammal 2009-07-13, 18:38
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Det finns en del som uppger de har med sig en baby, fast babyn är fyllda 2 år, som är baby-gränsen på flyg. Ibland får de med sig det på incheck, ibland inte. Där kan man verkligen snacka om att det blir skillnad i pris.
  #13  
Gammal 2009-07-13, 21:02
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Mycket bra talat Admirala! Nej till fusk och mygel både här hemma och i Grekland!

Clarafina, du är inte ensam om att ha tänkt tanken att göra barnen lite "yngre" . Några månader dit och det dyra liftkortet kunde ha blivit flera hundra kr billigare. Jag, som betraktar mig, som en ärlig person tänkte faktiskt tanken , långt ifrån mina värderingar. Men nej, steget mellan tanke och gärning var stort för mig, som tur var!

Dessutom så totalt grundläggande fel när det gäller hur man vill uppfostra sina barn, att lära dem att ljuga och fuska .

Senast redigerad av Vilma den 2009-07-13 klockan 21:43.
  #14  
Gammal 2009-07-13, 21:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Har varit med om folk som t.o.m. vill pruta på maten på restauranger!!

För ett par veckor sedan på Patmos kunde vi höra ett sällskap med svenskar vid bordet intill oss på en taverna. Döm om vår förvåning när de snåla j******a inte ville betala för korgen med bröd som väl kostade 0,50 € och som alltid står på notan vare sig man vill eller inte

Nu är vi människor som inte bryr oss i att protestera när vi själva har en trevlig kväll, vi hade inte lust att veckla in oss i andras privata angelägenheter men det är PINSAMT att höra landsmän bete sig så !!!

Några kvällar senare blev vi förånade när en servitör faktiskt frågade om vi ville ha bröd och då tackade vi faktiskt nej. Det var inte samma taverna, det var t.o.m på Samos veckan efteråt.


Hasse
  #15  
Gammal 2009-07-13, 22:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Mange underlige berettelser her, så mange rare folk dere forteller om! Men jeg føler meg svært så trygg på at Kalimeras medlemmer har høy moral. Iallfall når det gjelder dette temaet

Citat:
Ursprungligen postat av clarafina Visa inlägg
jag vet att min fråga var korkad och förstår att du reagerar,,vet ohså att jag väl på plats aldrig hade kunnat med att uppge fel ålder på barnen
men det var för oss en prischock att kolla båtpriser då förra året båda barnen gick som barn,,jag är ärlig människa och ångrar att jag ställde denna dumma fråga
Håper du ikke føler jeg hang deg ut, jeg ble bare så opprørt da jeg leste innlegget ditt. Jeg er sikker på at når du er i Hellas så oppgir du barnas egentlige alder, og jeg skjønner godt at det er bittert å betale full pris når det bare er noen måneder siden barnets fødselsdag. Men igjen: Unnskyld hvis jeg gjorde det ubehagelig for deg!
  #16  
Gammal 2009-07-14, 12:09
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: Er det virkelig ingen som reagerer på dette?

Ingen fara fortsatt trevlig sommar
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT