Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-21, 09:35
uggelbo uggelbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Fagersta
Inlägg: 85
Standard Karya & Syvota

Jag och Gunilla ska åka till Lefkas (Nidri) igen. Vi har varit där många ggr men aldrig varit till bergsbyn Karya. Har nå'n varit där och är det värt ett besök? Samma sak med Syvota.
  #2  
Gammal 2005-08-21, 10:17
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Karya & Syvota



Hej, vi snurrade runt mycket i bergen på Lefkas och tyckte att bergsbyarna var riktigt trivsamma. Vi minns inte Karya mer än de andra men bara utsikten är resan värd.

Sivota är i första hand en fantastisk naturhamn för seglare och det finns ett par bra tavernor men stranden är fem meter lång och stenig. Nära avfarten ner till Sivota ligger en restaurant vid huvudvägen Nidri/Vassiliki, från dess terass har man en fantantisk utsikt över Sivota, havet och bergen. Bra mat dessutom.



Trevlig resa!

//PO
- 11 dagar, 20 timmar, 51 minuter, 13 sekunder... and counting..
  #3  
Gammal 2005-08-31, 11:26
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av uggelbo
Jag och Gunilla ska åka till Lefkas (Nidri) igen. Vi har varit där många ggr men aldrig varit till bergsbyn Karya. Har nå'n varit där och är det värt ett besök? Samma sak med Syvota.
Karia är verkligen värt för ett besök. Har varit där en gång och var ledsen när vi inte hade tid för byn i år. Syvota är ett mycket mindre by, dit har jag inte varit.
  #4  
Gammal 2005-08-31, 11:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil
Karia är verkligen värt för ett besök.
Håller med. Karia anses ju vara en av de mest pittoreska byarna på Lefkas och det är verkligen jättefint under det stora träden på det lilla torget. Där kan man ta en drink eller äta eller bara sitta och njuta (vilket förresten epiros nyss nämnt i en annan tråd). Byn är också känd för de vackra textila hantverk som tillverkas där och det hade verkligen inte varit svårt att köpa hur mycket som helst!
  #5  
Gammal 2005-08-31, 17:21
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Karya & Syvota

Ni som har besökt Karia nyligen har ni träffat en engelsk dam som har ett "affär" vid torget? Hon sitter kanske jämnt på torget och pratar o. pratar! Mer vill jag inte beskriva men hon var där två år sedan i alla fall. Hon bor där året om alltså.
  #6  
Gammal 2005-08-31, 18:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil
Ni som har besökt Karia nyligen har ni träffat en engelsk dam som har ett "affär" vid torget? Hon sitter kanske jämnt på torget och pratar o. pratar! Mer vill jag inte beskriva men hon var där två år sedan i alla fall. Hon bor där året om alltså.
Det är tre år sedan jag var där, men jag antar att det är samma dam som jag träffade. Hon och hennes man drev serveringen vid torget. Jag kan inte tänka mig att hon inte är kvar om hon lever - hon verkade oerhört assimilerad! Hade det inte varit för hennes tydliga engelska accent skulle jag aldrig ha trott att hon inte var grekiska!
  #7  
Gammal 2005-09-01, 13:51
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det är tre år sedan jag var där, men jag antar att det är samma dam som jag träffade. Hon och hennes man drev serveringen vid torget. Jag kan inte tänka mig att hon inte är kvar om hon lever - hon verkade oerhört assimilerad! Hade det inte varit för hennes tydliga engelska accent skulle jag aldrig ha trott att hon inte var grekiska!
Jag tror att det är inte samma dam... vår reseguide sa att hon är engelsk, hon var inte särskilt gammal... svårt att säga något om åldern men hon var inte nykter precis! Jag antar att damen har varit som reseguide en gång i tiden och blivit där... men hon var lite speciell tyckte vi!! Vi köpte våra läskedrycker i kiosken på torget men hon hade en affär mitt emot.
  #8  
Gammal 2005-09-01, 16:04
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det är tre år sedan jag var där, men jag antar att det är samma dam som jag träffade. Hon och hennes man drev serveringen vid torget. Jag kan inte tänka mig att hon inte är kvar om hon lever - hon verkade oerhört assimilerad! Hade det inte varit för hennes tydliga engelska accent skulle jag aldrig ha trott att hon inte var grekiska!

Kan det vara "good old Brenda"
Googla på; Brendas World Famous Toasted Sandwiches
Så kommer det upp lite kul läsning om Karia, serveringen och Brenda.

Tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-09-01 klockan 16:07.
  #9  
Gammal 2005-09-02, 11:39
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Kan det vara "good old Brenda"
Googla på; Brendas World Famous Toasted Sandwiches
Så kommer det upp lite kul läsning om Karia, serveringen och Brenda.

Tommy
Nej, det är inte samma person.
  #10  
Gammal 2005-09-02, 12:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Karya & Syvota

Jag var på Lefkas sommaren -93 och Karia var den by vi åkte igenom dagligen på vespan på väg över till stränderna på västra Lefkas..Karia var så mysigt med alla gubbar sittande på bänken på torget. Vi stannade alltid för en stunds vila där! Sivota är också väldigt mysigt, säkert mer bebyggt där nu än då.... Vi hade så trevliga samtal med besättningarna, dels på fiskebåtarna , dels på segelbåtarna....VÄL VÄRDA BESÖK BÅDA PLATSERNA!
  #11  
Gammal 2005-09-02, 23:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karya & Syvota

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Kan det vara "good old Brenda"
Googla på; Brendas World Famous Toasted Sandwiches
Så kommer det upp lite kul läsning om Karia, serveringen och Brenda.
Citat:
Ursprungligen postat av Soleil
Nej, det är inte samma person.
Nej det tror inte jag heller. Visserligen öppnas inte bilderna på den sidan i min webbläsare (Varför? Har försökt stänga av de program som kan tänkas blockera dem, men de öppnas inte ändå..) så om det är någon bild på henne kan jag ändå inte säga om det är hon. Men historien som berättas stämmer inte alls med hennes. Fritt ur mitt dåliga minne: Den här kvinnan stannade till i Karia en dag när hon var på semester för 30 år sedan eller så - och sen gifte hon sig med mannen i sitt liv som hon hann träffa på den stunden och hon är lika störtförälskad i honom än i dag!
  #12  
Gammal 2006-01-29, 11:42
Grek_ságapo
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Karya & Syvota

Ett tips: Syvota är väldigt litet och trist men ändå fint..Jag skulle säga att Karya är roligt..Men om jag var du så skulle jag dra till Nidri.....
  #13  
Gammal 2006-01-29, 13:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Karya & Syvota

Eftersom tråden är gammal och resan troligen redan gjord låser jag.

inkfish/moderator
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT