Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-10, 16:36
yuzu yuzu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 14
Standard lefkas utan bil?

Jag har läst att många tycker att bil är ett måste om man ska besöka Lefkas. Stämmer det? Går det bussar på ön - ofta?
  #2  
Gammal 2005-06-13, 09:56
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: lefkas utan bil?

Hej!

Det går bussar på ostsidan av ön, åtminstone dagtid. Alltså kan man ta sig från till exempel Nidri till Lefkas stad. Däremot finns det inga bussförbindelser till/på västkusten där de mest spektakulära stränderna finns.

Jag var på Lefkas med min mamma september 2003, och ingen av oss har körkort. I utflyktsväg var vi inne i Lefkas Stad en kväll med en buss som charterbolaget ordnade, säkert klart dyrare än lokalbussen dock. Dessutom tog vi en heldag till sjöss med stopp för bad vid Agiofili, lunch i Fiskardo på Kefalonia och fika i Syvota på tillbakavägen. Det finns flera utflyktsbåtar i hamnen i Nidri, ordnas förstås även via charterbolagen. En kväll tog vi taxi till en liten by (eller knappt ens det) upp i bergen nära Nidri för middag på en taverna, det kostade några euro förstås men jämnade ut sig eller till och med betalade sig eftersom det var klart billigare att äta där jämfört med nere i staden.

Sammantaget kan jag säga att vi hade en härlig vecka och kunde alltså göra en del småturer. Men sett i backspegeln så känns det förstås som att man "missade" lite av ön genom att inte ha möjlighet att hyra eget transportmedel...
  #3  
Gammal 2006-02-14, 20:32
Grek_ságapo
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: lefkas utan bil?

bil är bra om man vill se västkusten!
  #4  
Gammal 2006-02-14, 21:42
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: lefkas utan bil?

Det går även båtar från Nidri till de mest berömda stränderna på västkusten samt till några som inte går att nå med bil.
Men hyr moppe och åk upp i bergen åtminstone en dag, det är synd att missa den miljön.

//PO

  #5  
Gammal 2006-02-14, 22:07
Grek_ságapo
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: lefkas utan bil?

ja ...för man vill inte missa Karya ! Så härligt ställe...hehe
  #6  
Gammal 2006-02-14, 22:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: lefkas utan bil?

Eftersom tråden är gammal låser jag den. Nya frågor om Lefkas får ställas i nya trådar.

inkfish/moderator
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT