Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-19, 19:09
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Tinos here we come!

Har tänkt så länge att åka till Tinos. Har tänkt som första ö i år. Sedan Naxos dounossa, och sedan... får se. Har någon något mysigt ställe att rekomendera på Tinos tro? Havsutsikt nära havet, studios, enkelt.Funderar på Golden beach vid Agios Fokas stranden. Priser studios?

Senast redigerad av findus den 2011-03-19 klockan 19:24.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-20, 12:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos here we come!

Tinos och Golden Beach är ett utmärkt val att bo. Nära till Chora också (20 min promenad).
Marianne på forumet har bott där med terass mot havet och således VÄLDIGT nära till morgondopp. Hon har skrivit om boendet i en tråd här på Kalimera, men jag minns ej i vilken. Vill Du veta priser så kan Du säkert fråga henne med privat pm.

Tinos är en bra start på semestern....risken är bara att ni blir längre än ni tänkt!

Lissi - 23 dagar från årets första resa till Tinos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-20, 15:36
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Tinos here we come!

Tack Lissi. Hittade bilderna därifrån. Såg jättemysigt ut.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-23, 09:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos here we come!

När vi bodde på Golden Beach juni 2008 betalade vi 60 euro för en jättemysig 1-rums studio i annexet till höger om hotellet (20-30 m från havet), studio nr. 12 till 2 pers.
När vi bodde där i september 2009 betalade vi 75 euro för en lika mysig 2-rummare med 2 badrum (vi var 3 vuxna då).
Den tredje studion är också en 2-rummare men med 1 badrum.
Googla efter tel.nr. och ring och fråga om priset i år - och beställ plats i ganska god tid om du kommer till en helg. Det är oftast avgörande för om man behöver förhandsboka om man kommer en helg eller först på veckan.
Vi gillar de här tre studios i annexet (nr. 11, 12 och 13), som ligger lite bredvid själva hotellet, som jag tror har många olika alternativ, både dubbelrum och studios.
Det är bara några få steg ner til havet och vi gillade att gå ner och ta ett morgondopp - vi hade stranden helt för oss själva, men även ett kvällsdopp kan vara skönt och lätt när man bor så nära. Själva utsikten från terrasserna är över hotellets lilla gräsmatta och genom några träd kan man se havet och någon färja ibland, men det är inte så att man har en stor och öppen havsutsikt där man bara ser en massa hav även om det ligger så nära som 20-30 m, det ligger ju i markplan.
En annan fördel med att bo på Golden Beach, det är närheten till Taverna Marathia, som vi tycker har den bästa maten vi fick på Tinos. 10-15 steg dit.

Nackdelen är ju att det är cirka 1,5-2 km från stan (beroende varifrån man räknar, centrum eller utkanten), men ofta har vi hyrt bil i alla fall eftersom vi vill se ön. Det bästa på Tinos ligger ute runt ön, alla de små byarna och de vackra vyerna, det får man inte missa. Vill man ta ett glas vin eller två i stan på kvällen kan man ju välja att promenera in och ta en taxi hem - kostar några få euro. Vi väljer Golden Beach igen även om vi ska ofra några få euro på en taxi för att komma hem från stan på kvällen. Flera kvällar valde vi att äta på Marathia där det var lugnt och mysigt. Fredag- och lördagkvällar tycker jag att det kan vara för mycket folk på stan!

Hoppas ni får fina dagar på Tinos!

Senast redigerad av Marianne den 2011-03-23 klockan 09:55.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-23, 20:15
finduss avatar
findus findus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kungälv./ kode, Vitsten
Inlägg: 38
Standard Sv: Tinos here we come!

oj oj ! Tack Marianne) Men det lät dyrt med 75 euro? Är van att betala runt 30 euro för en studio med toalett kökspentry, dush med 2-4 sängplatser. åker i juni kanske är billigare då. Lät väldigt mysigt annars. ska försöka ringa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-23, 20:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos here we come!

75 euro var för 3 vuxna (25 pr. pers.) och en 2-rummare med 2 härliga badrum.
För studio nr. 12, som bara är till 2 pers. ligger priset nog lite lägre.
Jag tycker Golden Beach är värt sitt pris eftersom kvalitéen är så bra som den är, men OK, visst finns det flera billigare alternativ.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-25, 01:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tinos here we come!

Stranden nedanför Golden Beach är normalt sett där Agois Fokas är som bäst. Boendet på G B kan jag inte kommentera eftersom jag aldrig bott där. Men Taverna Marathia är snäppet över det mesta... Jag har ätit där många gånger. Underbar miljö och de som har stället är väldigt trevliga och maten är superb. Sonen i familjen, han som har håret i en hästsvans pratar bra Engelska eftersom han gått i skola utomlands.

Sedan vill jag påstå att det bara är ca 1 Km in till Tinos stad från G B. Marianne, du får ursäkt... Jag har gått den vägen många gånger. Det tar ca 10 - 15 min att gå beroende på takten. Utmed en strand där månen lyser över havet på kvällen... Man har inte bråttom in mot Chora vill jag säga...

Findus. Du hittar även massa info under rubriken Tinos på Forumet. Ligger under Kykladerna. Du har väl kollat där? Hoppas du fick mitt mail?

Peter
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-27, 11:18
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos here we come!

Findus, jag kom att tänka på, att Taverna Marathia också hyr ut några rum, pensionatet heter Blue Bay Teresa. Jag tror de har 8-10 rum eller så. Då får du samma nära läge till havet och stranden Agios Fokas som man har på Golden Beach men en enklare standard och därmed ett annat pris.

Vi bodde där en natt i juni 2008 och betalade 45 euro, ganska visst tyckte vi att sängen var för mjuk, men många vill ju ha mjukare sängar än de vi normalt får i Grekland – och jag vet ju inte om alla rummen har lika mjuka sängar. Värt en förfrågan kanske. Du kan Googla på Blue Bay Teresa Tinos så hittar du tel.nr.

Sängarna på Golden Beach är fastare och underbart sköna om man gillar fasta madrasser.

Peter, vi får väl mäta efter någon gång, GB skriver visst 2 km på deras site. Tror det beror lite på varifrån man mäter.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-27, 12:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos here we come!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Peter, vi får väl mäta efter någon gång, GB skriver visst 2 km på deras site. Tror det beror lite på varifrån man mäter.
Jag bor ju alltid hos Nikoleta, precis där vägen ut mot Ag.Fokias börjar och promenerar ofta ut till stranden nedanför Marathia. Nu går jag/vi ju rätt raskt men inte tar det mer än högst 15 min och då går jag ofta i vattenbrynet där det ju tar längre tid. På kvällen in eller från "stan" är det en fin väg att gå. Då kanske man inte går lika fort.
Ett annat alternativ kanske är detta. Ligger precis där vägen till AG.Fokias börjar och morgondopp kan tas nedanför. Där badar ofta grekerna själva. Det kanske är svårt att se på bilden men hotellet har havsutsikt. För längre badstunder går ni då ut till den finaste delen av Ag. Fokias.Då bor ni i Tinos stad och har nära på kvällarna.








Lissi - 16 dagar från Tinos!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-27, 12:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos here we come!

Precis vid Aeolos Bay Hotel, som hotellet heter, börjar "strandvägen" som går ut till Golden Beach, Marathia och Agios Fokas-stranden. Jag såg en skylt till Marathia där en gång och där stod 1300 meter (det är utkanten av staden).

Man kan Googla på Aeolos Bay Hotel Tinos, ser fint ut men det är ett riktigt hotell, alltså utan kokvrå/kök om jag förstår rätt, vilket vi är vana vid i studios. På Golden Beach gillar vi att göra frukosten själva även om man också kan välja den trevliga restaurangen någon gång ibland.

Priserna vet jag ingenting om på Aeolos Bay, men läget är ju inte så dumt precis mitt emellan centrum av staden och den fina stranden.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-27, 13:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos here we come!

Vill man ha havsutsikt och strandläge till BRA strand är Marathia eller Golden Beach de absolut bästa alternativen NÄRA Tinos stad.

Är havsläget viktigast men amn vill kanske bo för runt 35-40 euro natten,så finns ju boenden i Kionia, men då är det buss eller taxi, eller ev service med körning från privata boenden som gäller på kvällarna om man vill in till Tinos stad.

Om inte direkt närhet till strand eller havsutsikt är avgörande finns massor med andra boende billigt i och kring Tinos stad, t ex Nikoleta som är mycket prisvärt och med härlig mysfaktor i den vindskyddade inbyggda trädgården. Men OBS det finns många fina boenden inne i Tinos stad och många med havsutsikt så kommer ni inte i absolut högsäsong så är det bara att följa med roomsare i hamnen.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-29, 03:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tinos here we come!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Peter, vi får väl mäta efter någon gång, GB skriver visst 2 km på deras site. Tror det beror lite på varifrån man mäter.
Med skammens rodnad på mina kinder måste jag erkänna att det är omkring 1,5 Km in till Chora från G B och Marathia! Jag tillbringade halva Söndagseftermiddagen att leta efter någon gammal karta jag hade kvar. (Jag har gett bort de flesta...) Men du har rätt Marianne! Det ÄR ca 1,5 Km!

Fast jag har aldrig uppfattat den sträckan så lång! Det måste ha att göra med att det är så härligt att gå den vägen... Sanden, stranden, lugnet... Vågorna som kluckar...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Precis vid Aeolos Bay Hotel, som hotellet heter, börjar "strandvägen" som går ut till Golden Beach, Marathia och Agios Fokas-stranden.
Det tycker jag är ett av Tinos mest intressanta hotell! Det byggdes i början av 80-talet ungefär samtidigt med Alonia, där jag fastnade. Det har pool, ser välskött ut och jag tror inte det är för dyrt. Men det är ett hotell med rum utan pentry som Marianne säger. Jag har bara varit inne i Receptionen men det såg välskött ut.

Hotellet ligger perfekt nära staden och bara en kort promenad bort till Golden Beach.

Citat:
Man kan Googla på Aeolos Bay Hotel Tinos, ser fint ut men det är ett riktigt hotell, alltså utan kokvrå/kök...
Det är ingen dum idé att Googla det. Och kommer man utanför sista veckan i Juli och första veckan i September kan man nog hitta rum där. MEN OBS!!! De två första HELGERNA i Sept är allt boende bokat! Det kommer mängder med folk från Fastlandet dessa helger. Så vill man ha rum de helgerna gäller det att boka hemifrån. Tidigt!

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-03-29, 15:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos here we come!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Med skammens rodnad på mina kinder...
Fast jag har aldrig uppfattat den sträckan så lång!

De två första HELGERNA i Sept är allt boende bokat! Det kommer mängder med folk från Fastlandet dessa helger.
Ingen anledning att rodna för det, Peter. En halv km till eller från, en halv timme mer eller mindre..., man har väl semester och sådana bagateller betyder mindre.

Men varför kommer det så mycket folk till Tinos just de två första helgerna i september, tror du?
Jag tror det gäller de flesta helgerna, är det inte så?
Vi hade verkliga "problem" med att förlänga vistelsen i Tinos stad över helgen i slutet på juni, på Voreades där vi bodde, skulle vi vara tvungna att byta rum, på Golden Beach hade de först rum från måndagen, på Blue Bay Teresa (som Marathias rum kallas) kunde vi få en enkel natt, sedan valde vi att sova i Panormos om söndagen.
Läste ett resebrev där man var tvungen att flytta ut från boendet på Tinos till helgen mitt i juni om inte jag minns fel (tror det var Abis resebrev 2006).
Vi har upplevt mängden av folk på stan mycket annorlunda i helgerna, både i juni och i slutet på september.

Jag kommer alltid att boka boende på förhand om jag ska till Tinos i förbindelse med en helg!

Senast redigerad av Marianne den 2011-03-29 klockan 15:15.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-29, 17:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos here we come!

Jag var ju 1-8 september förra året och det VAR mycket folk. Nikoleta hade ALLT uppbokat pga bröllop. MÅNGA bröllop var det i Tinos stad när jag var där. Men om det var något särskilt kyrkligt annars så missade jag det

Lissi - som alltid bokar
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-03-29, 18:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tinos here we come!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men varför kommer det så mycket folk till Tinos just de två första helgerna i september, tror du?

Om forklaringen vi fikk stemmer, så er det fordi ikke alle som ønsker det k a n være på Tinos 15 august, da er det viktig for de troende (aller flest kvinner) å komme til Tinos ved f ø r s t e anledning de har e t t e r 15 august
-derfor er det mengder av pilgrimmer i slutten av august og utover i september, ikke bare i helgene, men flest har vel anledning da
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-03-29, 21:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tinos here we come!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men varför kommer det så mycket folk till Tinos just de två första helgerna i september, tror du?
Mr S förklarade det på detta sätt: Dels är det de vanliga kyrkobesökarna som kommer i stora skaror på helgerna hela den varma säsongen. Precis som Kari skrev. Men sedan ett antal år kommer även "vanliga" besökare från fastlandet för att njuta av ölivet en sista sväng innan skolan börjar! Lite "nu är det slutet på säsong, och snart börjar hundlivet igen..." Man firar ut sommaren på Tinos eller någon annan ö i närheten av fastlandet. Så var det inte förr utan det har uppstått på senare år. Senare i September är det kanske en större apparat att släpa runt på familj med skolbarn? Och man har jobb och skola att ta hänsyn till. Det tyder ju också på att Grekerna har det lite bättre ställt nu än tidigare och har råd att göra lite mer utflykter.

Och som du säger. Ska man vara säker på rum på Tinos under helgerna även in i September bör man boka i tid...

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-29, 21:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos here we come!

... och i juni! Det var flera barndop i kyrkan när jag besökte den om lördagen (den 21/6) och väldigt många besökare i lång kö utanför kyrkan!
Kyrkan drar folk och Tinos är populär till familjearrangemang, det har vi upplevt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-04-02, 17:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tinos here we come!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
... och i juni!
Och Juli... Hela varma säsongen faktiskt numera. Så var det inte förr! Då var allt boende på Tinos fullbokat under Augusti. Övrig tid var det inga större problem att hitta boende även under helgerna. Men det började ändra sig för ca 10 år sedan.

Men numera har ju även Grekerna börjat sprida ut sina semestrar något, och jag har en känsla av att de har större möjligheter att resa till öarna lite mer nu än tidigare. Och Tinos är ju otroligt välbesökt tack vare kyrkan. På sätt och vis är det säkert bra för Tinos att besökarna sprids ut över en längre tid. Men det gör ju att det har blivit svårare att hitta boende om man inte beställt innan man kommer.

För var det ca 25 - 30.000 (!) besökare på Tinos dagarna kring 15:e Augusti. (Det är en upplevelse...) I fjol var det "bara" kring 15.000. Det berodde säkert till viss del på det ekonomiska läget, men även till viss del på att man sprider ut sina besök där på ett annat sätt numera.

Citat:
Kyrkan drar folk och Tinos är populär till familjearrangemang, det har vi upplevt.
Väldigt många "kändisar" i Grekland håller dop eller gifter sig i den kyrkan. Det ska ge lycka och framgång... Men det är även "status" för andra att hålla högtider där. Det är nämligen väldigt dyrt...

Peter
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-04, 22:26
LenavandenBrink LenavandenBrink är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 4
Standard Sv: Tinos here we come!

Vi var på Tinos 5 dagar i mitten av juni. Bodde i Panormos på norra kusten nära den idylliska byn Pirgos. Fantastiska ständer och vandringar. Hotellet hette Elena. Vi betalde 35 Euro per natt för dubbelrum med badrum, kyl och lite köksutrustning. Bra tavernor längs kajen.

Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT