Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-11, 14:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Noen kvelder vet man bare at man kommer til å huske for alltid. I går hadde jeg en slik kveld. Jeg var på det store amfiteateret i Epidavros (det finnes et lite også), og satt på steinbenker som ble tatt i bruk for nesten 2500 år siden. Opp til omlag 15.000 mennesker kan teateret romme, ikke så verst alderen tatt i betraktning. Det finnes 45 seterader, og lyden bærer godt helt opp til siste rad, uten mikrofoner eller annen lydteknologi av noe slag.

Fra våre plasser på rad seks hadde vi virkelig nesten nærkontakt med skuespillerne. Og for den saks skyld også med Tom Hanks og hans greskættede frue Rita Wilson, som satt, selvsagt, på første rad. Det lønner seg å være stor i Hollywood, selv i Hellas.

Men dette er bare en brøkdel av poenget. Hovedpoenget var at vi så Helen Mirren spille Fedra, med en intensitet og sensualitet, sorg og styrke jeg sjelden, eller kanskje aldri, har sett fra en annen skuespiller. Stykket er opprinnelig skrevet av Evripides, men det National Theatre of Great Britain satte opp i Epidavros er franskmannen Jean Racines versjon. Når man får skuespill på et slikt høyt nivå, i et slikt historisk teater, innhyllet i gresk nattfløyel, da er det to timer med pur nytelse. Og kall meg gjerne en håpløs romantiker, men å vite at denne tragedien antakelig har blitt spilt og bivånet på dette teateret også i antikken, en nok til at tårekanalene kjemper litt.

Jeg så stykket sammen med en norsk venninne og to greske venner. Jeg og min landskvinne synes det var fantastisk. Da vi gikk fra teateret følte vi oss nærmest amerikanske med våre "Oh my goood, that was great!"-utrop. Mine greske kompiser synes det skulle vært enda mer pathos (lidenskap), de savnet koret og Evripides versjon.
Det ble en heftig diskusjon over pikilia og vin etterpå, i en liten bondelandsby på Peloponnes.


Helen Mirren spilte Fedra (Phaedra), en dronning som forelsker seg i stesønnen sin, Hippolytus.



Kongen blir fortalt at Hippolytus har voldtatt dronningen, og truer ham på livet. Hippo ble for øvrig spilt av Dominic Cooper, han som spilte Sky (den tilkommende brudgommen) i Mamma Mia. Nam.


Stånde applaus til Helen Mirren (med liksminke) og de andre skuespillerne


Rita Wilson og Tom Hanks. Noen som kjenner den staute karen i blå skjorte ?


Før forestillingen reiste Mr Hanks seg og hilste til publikum, før han fotograferte oss med mobilen.
  #2  
Gammal 2009-07-11, 15:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

SO GREAT!!!!!!!!!!!!!!! Admirala och hur avundsjuka vi alla här är nu !
Inte tycker jag så mycket om Tom H men Helen M är en fin skådespelerska och det vore så spännande att följa nån tragedi i Epidavros. Jag har dock besökt stället och känner dess fantastiska akustik. Kanske nån gång i livet ??
Tack för bilderna!
  #3  
Gammal 2009-07-11, 16:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Vilken upplevelse! Där skulle jag hemskt gärna ha varit med!
  #4  
Gammal 2009-07-12, 11:35
Gilla & Berts avatar
Gilla & Bert Gilla & Bert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Den upplevelsen du fick, skulle jag gärna varit med om. Men det är ju bara att drömma om.

Men 1979 fick jag och min dåvarande fästman, nuvarande sambo, vara med om en liknande upplevelse på Kronborgs slott i Helsingör. Man gav Hamlet och i huvudrollen spelade Derek Yakobi. Det är också ett minne för livet.

Men återigen tack för din berättelse och dina fantastiskt fina bilder.

Gilla
  #5  
Gammal 2009-07-12, 13:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Låter som en mycket trevlig upplevelse. Jag har en gång varit på opera i Aten och det var underbart. Skulle gärna se en opera eller spännande teater på någon av dessa fantastiska utearenor som finns.

Eva
  #6  
Gammal 2009-07-12, 14:14
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Att träffa kändisar kan vara kul, men att göra det under dessa omständigheter tar upplevelsen till en helt annan nivå. Utomhusevenemang i Grekland är magiskt med den ljumma luften, dofterna, syrsorna...

Tack för fina bilder Admirala, önskar att jag hade varit med!
  #7  
Gammal 2009-07-13, 01:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, og jeg håper dette kan friste enda flere til å oppleve noen av de fantastiske oppsetningene som finnes på teatrene i Epidavros. Nesten helg skal jeg til det lille teateret og høre/se Alkinoos Ioannidis. Noen som vil være med?
  #8  
Gammal 2009-07-13, 09:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

ÅH en sån upplevelse!!
Epidavros är ju enastående vad gäller akustik..


Det närmsta detta jag själv kommit är en helkväll på Herodes Atticus med Nana Mouskouri bla annat. Då var det någon välgörenhetskonsert för handikappade barn inför OS 2004 (detta var 2001) och bla annat premiärministern var där. Då satt vi på rad 9 så vi såg och hörde väldigt bra. Det är MAGISKT att sitta på en sådan historisk plats på utomhuskonsert med alla greker som kan precis alla sånger och sjunger med och har tända ljus med sig....

Lissi
  #9  
Gammal 2009-08-02, 08:30
jonny jonny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

trevliga bilder du har, är mannen på bilden inte Francis Ford Coppola
  #10  
Gammal 2009-11-13, 17:56
osnolas avatar
osnola osnola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 49
Standard Sv: Tragedie med Tom Hanks, Helen Mirren og meg

Det måste varit en helt fantastisk kväll! Underbara bilder, jag riktigt ryser!

Osnola
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT