Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-10-03, 18:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: ... men maten var ikke god

Tja. Vad ska man säga? Smaken är ju delad och alla kan ju inte älska Grekisk mat. Jag måste erkänna att det tog mig många år att hitta saker jag tycker om. Salladen gick ju fort. Likaså Saganaki och Red Snapper... Men sedan tog det rätt många år innan jag hittade "rätt". Alla dessa ugnsrätter som lagas långsamt.... Mmmm...

Men Björn "Kleen om huvudet" borde kanske tillbringa lite mer tid i Grekland, och äta Grekisk mat på plats, i stället för att bedömma den på en krog i Stockholm.... Det blir liksom en bedömning av maten på den krogen. Inte av Grekisk mat.

Men han ser rätt ung ut. Låt oss se vad han skriver om 20 år...? När han förhoppningsvis varit lite mer i Grekland och kan göra en mer nyanserad bedömning av Grekisk mat...

Säger han som fortfarande vägrar äta bläckfisk.....
  #22  
Gammal 2009-10-03, 19:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ... men maten var ikke god

Det ÄR ju en recension på krogen han har gjort. Inte ett reportage om grekisk mat.
  #23  
Gammal 2009-10-03, 21:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ... men maten var ikke god

För att en krogrecension ska vara läsvärd krävs en personlig uppfattning om maten på krogen och en förmåga att skriva så att läsaren läser till sista punkten, och det har han ju uppenbarligen lyckats med.

Hans kunskaper om grekisk mat säger recensionen ingenting om. Däremot tycks han ha en annan uppfattning om grekisk mat än några av dem som skriver här i forumet. Och så är det ju uppenbart att han inte tyckte att maten på krogen var särskilt bra.
  #24  
Gammal 2009-10-04, 09:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ... men maten var ikke god

Hans poäng är ju att han menar att svenskens kärlek till grekisk mat är påstådd och villkorad. Det är inget annat han egentligen vill säga, förutom huvudsyftet med recensionen, att han tyckte maten på krogen var medioker. Jag tycker han har lyckats skriva en ovanligt trevlig krogrecension, de är ju annars vanligen inte speciellt värda att läsa.

Grejen med skörbjugg är ju en kritik mot de ensidiga menyer som ju faktiskt finns på många tavernor i Grekland. Men att man skulle få vitaminbrist av att bara äta den maten är ju svammel, de är ju ofta rika på grönsaker. Det skrev han förmodligen mest för att spetsa till det lite och hålla läsarens intresse uppe. Att en skribent gör så må man tycka vad man vill om, men det är ett vanligt drag, ibland nödvändigt för att behålla läsaren till sista punkten (inte minst i krogrecensioner som ju annars i sig är rätt tråkiga).

Efter två veckor i Grekland kan man ju också tycka att han borde ha upptäckt att det finns annan mat än den som står på menyerna – och andra tavernor som har andra menyer. Fast här är vi ju tillbaka på det som sagts tidigare, att grekerna inte är särskilt bra på att berätta att de har annat att erbjuda, och hur ska man då veta det om man är en ovan greklandsresenär?

Å andra sidan, att han skrev så här betyder inte nödvändigtvis att han inte vet att det finns annan mat i Grekland. Ibland går syftet att få till en utstickande recension före behovet att läsaren får veta vad skribenten faktiskt vet och inte vet. Så funkar det i den världen, och det är därför jag menar att recensionen egentligen inte säger någonting om hans kunskaper om grekisk mat.
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT