Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-28, 18:32
Ingalena Ingalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 6
Standard Lefkas i mitt hjärta

Kan inte låta bli att skriva här när jag läst alla trådar om Lefkas. Jag hade förmånen att få bo i Nidri under två år och kommer aldrig att glömma platsen eller människorna jag mötte där. Lefkas är annorlunda när turistsäsongen är över och öborna vilar ut och hämtar nya krafter. Så många omtänksamma människor har jag nog aldrig mött förrut! Jag bodde mesta tiden i ett litet hus som jag fick låna i Perigiali utanför Nidri och byborna där tog väl hand om mig.
Förutom Lefkas skulle jag råda alla att ta en tur till Ithaka och Fiscardo på Kefalonia. Två pärlor enligt mitt tycke. Vid inseglingen till Vahti på Ithaka hälsas vi av meddelandet: " All travellers are citicents of Ithaka" en hälsning från Odyssevs. Så kanns det på de Joniskt öarna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-28, 19:51
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Lefkas i mitt hjärta

Ingalena, vad gjorde du under dessa två år, alltså; hur försörjde du dig? Bodde du helt själv där?

/Nyfiken Janet
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-29, 10:02
Ingalena Ingalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Lefkas i mitt hjärta

Jag hade under en del av tiden sk efterlevandepension vilken räckte gott på den tiden. Jag köpte en folkabuss och åkte runt i Grekland innan vi så småningom hamnade i hamnen Nidri en kall februarinatt. Jag hade med mig min yngsta dotter då 18 år.
Vi drygade ut kassan med att hyra ut solstolar och städa sunsail-båtar. Eftersom vi fick låna bostad mot att vi betalade vatten och el kunde vi leva billigt. Det var inget lyxliv precis men ändå en speciell tid i livet!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-29, 10:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Lefkas i mitt hjärta

Citat:
Ursprungligen postat av Ingalena
Det var inget lyxliv precis men ändå en speciell tid i livet!
Det låter verkligen som ett MYCKET häftigt och härligt val!!

I Nidri i början av juni 2002 träffade jag och pratade en stund med en kvinna som skulle kunna vara du! Hon hjälpte just då till i en souvenirbutik. Pension och lånad bostad utanför staden mot visst arbete stämmer, men någon dotter nämnde hon inte. Är det möjligt att det var du?

Senast redigerad av Elisabet den 2005-06-29 klockan 10:37.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-29, 11:56
Ingalena Ingalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Lefkas i mitt hjärta

Nej, det var inte jag, var där tidigare, i mitten på 90-talet. Men om du åker ner igen, om ett år eller så, så finns jag nog där igen. Men det var kul att höra att jag fått "efterföljare". Jag tror att Nidri är en bra plats att bo på eftersom den internationella kolonin där är stor. Det är lätt att klara sig utan att tala grekiska.
Dessutom kan man få vara "husvakt" när dessa engelska och tyska bosättare reser hem. Bra och billigt boende. Mina bästa vänner där är en fransyska, gift med en grek. Du har säkert stött på dem i hamnen. De har en stor "vikingabåt" som de gör utflykter med.

Senast redigerad av Ingalena den 2005-06-29 klockan 12:17.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-17, 20:38
albo albo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 16
Standard Sv: Lefkas i mitt hjärta

Lefkas finns i mitt hjärta också.

Åker snart dit igen för 12:te året i rad.
Mina döttrar har bott och jobbet där, jag hoppas att jag också ska kunna göra det en dag i mitt liv.
Det är verkligen lätt att få kontakt med ortsborna, det kan man ha stor nytta av.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-31, 11:29
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Lefkas i mitt hjärta

Citat:
Ursprungligen postat av Ingalena
Kan inte låta bli att skriva här när jag läst alla trådar om Lefkas. Jag hade förmånen att få bo i Nidri under två år och kommer aldrig att glömma platsen eller människorna jag mötte där. Lefkas är annorlunda när turistsäsongen är över och öborna vilar ut och hämtar nya krafter. Så många omtänksamma människor har jag nog aldrig mött förrut! Jag bodde mesta tiden i ett litet hus som jag fick låna i Perigiali utanför Nidri och byborna där tog väl hand om mig.
Förutom Lefkas skulle jag råda alla att ta en tur till Ithaka och Fiscardo på Kefalonia. Två pärlor enligt mitt tycke. Vid inseglingen till Vahti på Ithaka hälsas vi av meddelandet: " All travellers are citicents of Ithaka" en hälsning från Odyssevs. Så kanns det på de Joniskt öarna
Det stämmer vad Ingalena skriver. Människorna i Nirdi och Lefkas är mycket omtänksamma och vänliga. Hälsar alltid den främmande vilket är inte så vanligt på många "turistiska" stotra öar tex.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT