Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-06, 18:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Er greske venner vanskelige?

Fordi jeg har fått endel kommentarer angående dette med vennskap osv i Hellas, skriver jeg like godt et eget innlegg om det.
Jeg kjenner en god del folk her i Nafplio etter hvert. Folk jeg tar en kaffe eller med eller drikker vin med en kveld. Hyggelige, interessante mennesker det er lett å forholde seg til. Men jeg har to bestevenner her, Dimitra og Kostas, og det er en grunn for at det er nettopp dem. Dimitra er langt i fra en typisk gresk jente, hennes mål er ikke å bruke livet sitt på mann, barn og kjøkkentjeneste. Hun er interessert i kultur og språk og mat slik som meg. Kostas har et rockeband, han skriver all musikken selv og ser definitivt ikke ut som de andre her i Nafplio, verken i klesstil eller frisyre. De er individualister.

Det sies at alle grekere er individualister, i det at de selv vil bestemme hvordan de skal leve livet sitt, men det virker for en utenforstående som om de fleste vil leve livet på samme måte. Jo visst, jeg ser at det er en nærmest rasistisk bemerkning, men tro meg, jeg mener det ikke vondt. Jeg synes gresk livsstil, med sin avslappede holdning til myndighetene, sin dyrking av det å møtes rundt bordet for samtale og samvær, er herlig. ”Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag”, sier vi i Norge. ”Det du ikke trenger gjøre i dag, trenger du sannsynligvis ikke å gjøre i det hele tatt”, sier grekerne.

Men i et land hvor alle helst vil gjøre det som passer dem, virker det som om det er vanskelig å være den som skiller seg ut. Jeg er annerledes fordi jeg er norsk og ser skandinavisk ut, mine to bestevenner er annerledes ikke bare fordi det er naturlig for dem, men også fordi de har valgt det. Det er ikke noe enkelt valg (fra deres side), det krever styrke, enten man bor i Hellas eller de fleste andre steder i verden. Og kanskje, sannsynligvis, er det deres åpnere holdninger, deres erfaring med å være annerledes, som gjør at vi er blitt så gode, nære venner. Ikke for det, Kostas og Dimitra er ikke venner. Hva de sier om hverandre kan ikke gjengis på trykk, men snilt er det ikke.

Mange skandinaver som er fastboende i Hellas skriver på Kalimera om sladder, uvennskap og sterke familiebånd. Kanskje fordi jeg er forholdsvis fersk her, kanskje fordi jeg ikke har familiebånd her, ikke engang en gresk kjæreste, opplever jeg det å omgås grekere som en hovedsakelig positiv affære. Annerledes enn det jeg er vant til, men hyggelig, givende og lærerikt. Jeg liker heller ikke sladder, men om noen vil fortelle sladder til meg, hører jeg på – jeg forteller det bare ikke videre. Om noen vil sladre om meg (som de sikkert gjør), lar jeg være å bry meg om det. Når mine to bestevenner er uvenner, passer jeg på at de ikke møtes. Verre er det ikke. Å dypdykke ned i en kultur betyr at man finner både gode og mindre gode sider ved den, mye man ikke forstår, mye man skulle vært foruten – men slik er det jo med den norske kulturen også, for en som kommer utenfra.

Jeg har hatt noen skrikende krangler, både med Dimitra og Kostas. Etterpå, bare timer etterpå, eller senest dagen etter, har jeg alltid ringt dem, og vi har alltid skværet opp. Men, sier de til meg, en greker ville ikke gjort det. En greker ville ikke tatt kontakt så raskt igjen, kanskje ventet en uke med å ringe, kanskje aldri ringt, og sannsynligvis baksnakket dem til sine andre venner. De setter stor pris på at jeg viser umiddelbar vilje til å ordne opp i flokene, forteller de. Kanskje det er en av grunnene til at vi har så gode vennskap: Jeg er ikke gresk.
  #2  
Gammal 2007-04-06, 21:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

Det där var intressant, Admirala. Du har alltså gjort något "ogrekiskt" genom att ringa upp och vilja reda ut.

Det får mig att tänka på något jag sett några gånger: grekiska familjer där några blir ovänner inom familjen och det är så definitivt. Så totalt. De låtsas som den andra inte finns längre - trots att det är en familjemedlem!

Och som utomstående har man fått lära sig att inte fråga efter den "utstötta" personen - vilket har känts både tråkigt och obehagligt.
  #3  
Gammal 2007-04-07, 11:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

Admirala, du är en jätteklok person.
  #4  
Gammal 2008-02-15, 19:14
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

”Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag”, sier vi i Norge. ”Det du ikke trenger gjøre i dag, trenger du sannsynligvis ikke å gjøre i det hele tatt”, sier grekerne.

:-) Klokt folk, de där grekerna... ;-)
  #5  
Gammal 2008-03-24, 05:26
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

Admirala, du skriver lettfattelig og med en egen snert, med en innsikt i den moderne greske hverdagen og kulturen som vi turister med våre korte ferier ikke får ordentlig fatt i. Så fortolker vi kanskje ut fra fragmentert kunnskap og enkeltopplevelser.

Jeg ser frem til å høre mer fra din greske hverdag. Og til å lese boken din.
  #6  
Gammal 2008-06-03, 12:40
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

Du skriver så levende, Admirala! Nå holder jeg på med å lese boken din og jeg storkoser meg.
Takk!
Astri
  #7  
Gammal 2008-06-03, 21:41
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

Heldige Astri! Som er i gang med å lese. Dette vil også jeg ta fatt på.
Admirala, det forrige innlegget - om rasisme - det traff så midt i at det ble vanskelig å svare og finne ord. Ikke mange er så åpne og redelige. Vondt og sårt å bli konfrontert med egne erfaringer og handlinger.

Skriv mer, du har en egen stemme.

Senast redigerad av malou den 2008-06-03 klockan 21:46.
  #8  
Gammal 2008-06-04, 09:54
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Er greske venner vanskelige?

Tusen takk, Astri og Malou
Og med en slik oppfordring skal jeg love aa skrive mer.

Det er godt aa hoere at du koser deg med boken min, Astri! Det er nifst aa gi ut bok, saa det er saa herlig aa hoere at den blir satt pris paa. Takk!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT