Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-04, 18:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Noen kilo for mye

En av mine greske venner vil ta av noen kilo. Så vi har inngått en avtale: Jeg skal dra ham med på heftige gåturer i ulendt terreng (les grusveier), han skal sørge for en mager lunsj etterpå. Unødvendig å si, kanskje, men han har den tøffeste jobben. Nei, ikke gåingen, men å bestille en mager lunsj.

Lunsjen skal spises på tavernaen Propilion, ikke fordi den har Nafplios beste kokk (selv om den har det, mor på kjøkkenet er en mester), men på grunn av beliggenheten. Beliggenheten, i den forstand at Propilion er den tavernaen som ligger nærmest endestasjonen for vår spasertur.

- Vi må jo ha litt vin, sier jeg, - som belønning. Det er ikke så mange kalorier i tørr hvitvin.
- En kilo tørr hvitvin, bestiller han av Katerina.
- Og vann, sier jeg.
- Jeg liker ikke vann, sier han
- Vann er godt for deg, sier jeg.
- En liten flaske vann, da, bestemmer han.

Katerina gir ham menyene og min venn åpner sin. Kikker lenge. Sier til Katerina: - Bare kom med vinen og vannet først.

Og så, til meg:
- Hva er diettmat her?

- Ikke så mye. Ikke frityrstekt blekksprut, ingen av pureene, ikke kjøttgrytene... Kylling er jo ok. Men ikke i rød saus (rød saus er direkte oversatt, den inneholder noen kilo olivenolje og et par teskjeer tomatpuré og er meget god her på Propilion). Vi får bare skrape den av. Og torsk, men ikke hvitløkspureen (skordaliá) som hører til, men den trenger vi jo ikke spise. Og salat, hvis vi ikke spiser oljen.

Vinen kommer, vi bestiller mat. En kilo vin er ikke så mye delt på to, egentlig, vi har jo gått langt (fem kilometer), og en gang på åttitallet var det visst en diett som het hvitvinskuren. Og vi skal jo sove en time eller to etterpå, det er godt med noe å sove på.

- Ah, sier min venn, jeg tror jeg må ha en sigarett.
- Skulle du ikke slutte?
- Jeg sluttet for to timer siden, nå skal jeg bare ha én til vinen.
- Gi meg én også, sier jeg, som aldri har sluttet fordi jeg ikke har begynt. Offisielt.

Salaten, full av saftige tomater, sprø, mild løk, spenstig agurk og fire-fem sorte oliven, kommer på bordet. Den svømmer i grønngul olje.
- Oliven er fett, så det spiser jeg ikke, sier min venn fornøyd.
- Oliven er sunt, sier jeg, - du kan godt spise noen.
- Egentlig liker jeg ikke oliven, sier han, og skraper litt olje av hver tomatbit.
- Neste gang kan vi be om salat uten olje, sier jeg, nølende, for det blir jo litt tamt uten.
- Det blir ikke så mye olje igjen når du skraper den av, og det blir jo fryktelig tørt da, sier han, og jeg sier meg hjertelig enig.

Vi spiser salat og drikker mer vin. Røyker ikke mer. Offisielt.
Katerina kommer med kylling og fisk. Kyllingen svømmer i deilig saus, og serveres med nyhogde, frityrstekte poteter. Torsken er innbakt i en sprø deig, også den frityrstekt. Møysommelig renser vi kyllingen for rød saus – nei, forresten, ikke så veldig møysommelig, og vi fjerner det frityrstekte skallet på torsken.

- Må bare smake litt på den hvitløkspureen, sier jeg. – Wow! Det er den beste hvitløkspureen jeg har smakt.
Det er virkelig det. Ikke bare ville den vunnet prisen for beste hvitløkspuré i hele verden, den ville vunnet prisen for det mest fantastiske, uansett kategori, som er laget av menneskehender noensinne.

- Oh yes, sier min venn etter han har smakt. – Hvitløk er jo sunt.
- Men ikke når den er mikset med loffsmuler og to kilo med olje, sier jeg.
- Vi skrapte jo bort det der fete på fisken, sier han, - så det er ikke så gale da.

Han trenger å ta av noen kilo mer enn meg, så jeg skynder meg å spise masse hvitløkspuré, bare for hans skyld. Til gjengjeld spiser han noen stekte poteter, for de lukter så godt, og potet er jo en grønnsak. Så han tar noen til.

Etter måltidet er vi enige om at vi fortjener en røyk, fordi vi har spist så sunt.
- Det er helt ok å spise diettmat, sier min venn, og drikker én slurk vann.
- Absolutt, sier jeg. – Dette var jo kjempegodt!

Katerina rydder av bordet, og kommer ut med dessert. En gave fra tavernaen.

- Baklavá, stønner min venn, - de prøver å drepe oss.
- Vi bør stå over, sier jeg, - Baklavá er kun fett, hvetemel og to kilo sirup.

Det er lett for meg å si. Jeg synes uansett det er for søtt.

- Bare en bit, nøder han, og jeg tenker, det er jo uhøflig å ikke smake. Bare én bit.

Og verden er urettferdig. For denne baklaváen er minst på høyde med hvitløkspureen. Den er myk og saftig og sprø og så intenst søt at den liksom ikke blir så søt likevel.

- Ah, nå skal det bli godt å sove litt, sukker min venn tilfreds, etter at vi har spist (og drukket) opp. – Du, vi gjør det samme i morgen, hva? Først tur, så slankelunsj.
- Selvsagt, dette har vi virkelig godt av, sier jeg, og skynder meg hjem for å sove. Det er jo bare fire timer til middag.
  #2  
Gammal 2007-07-04, 19:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Noen kilo for mye

En Pyrrus-lunch. En sådan lunch till och jag är förlorad Detta var inte riktigt snällt av dig Admirala. Nu är jag hungrig...

Peter
  #3  
Gammal 2007-07-04, 22:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Noen kilo for mye

Fantastiskt Admirala, det där illustrerade mitt problem alldeles klockrent
  #4  
Gammal 2008-02-07, 10:53
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Noen kilo for mye

Dietlunch!!
  #5  
Gammal 2008-02-07, 11:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Noen kilo for mye

Vilken tur att Du fick MITT motionsprogram, för det fick Du väl Hur har det gått? Promenerar ni fortfarande??
Hade Propilion stängt? Kommer jag ihåg rätt?

Lissi - snart DAX
  #6  
Gammal 2008-02-07, 16:26
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Noen kilo for mye

Så kan det gå... Härligt skrivet, Admirala!

För min egen del så brukar jag faktiskt komma hem ett par kilo lättare efter Greklandsresan. Och då har jag sannerligen inte snålat med godsakerna, mumsiga bakverk och härliga glassportioner har slinkit ner i stort sett dagligen under två veckor. Undrar om det skulle hålla i sig i fall jag skulle flytta till Grekland för gott Vilka erfarenheter har du om detta, Admirala?

Ivi
  #7  
Gammal 2008-02-08, 11:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen kilo for mye

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vilken tur att Du fick MITT motionsprogram, för det fick Du väl Hur har det gått? Promenerar ni fortfarande??
Hade Propilion stängt? Kommer jag ihåg rätt?
Lissi - snart DAX
Bruker ditt mosjonsprogram daglig, Lissi
Joda, Propilion er stengt, dette er en historie jeg skrev for lenge siden. Den jeg vant en premie for, vet du.

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Så kan det gå... Härligt skrivet, Admirala!
För min egen del så brukar jag faktiskt komma hem ett par kilo lättare efter Greklandsresan. Och då har jag sannerligen inte snålat med godsakerna, mumsiga bakverk och härliga glassportioner har slinkit ner i stort sett dagligen under två veckor. Undrar om det skulle hålla i sig i fall jag skulle flytta till Grekland för gott Vilka erfarenheter har du om detta, Admirala?
Ivi
Jeg hadde ikke bodd lenge i Hellas foer jeg tok av noen kilo Helt sant! Jeg gaar mye mer, og spiser generelt sunnere, mye mer salater og saant.
Og er det mulig aa tenke seg en bedre slankekur enn aa flytte til Hellas????
  #8  
Gammal 2008-02-08, 13:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Noen kilo for mye

Jo, jag minns att Du berättat när jag tänker efter...Propilion var ett SÅ mysigt ställe!!
Och att Du använder mitt motionsprogram eller ett lika bra trodde jag nästan för Du ÄR slank!!

Nu ses vi snart!!!!!
Kram
Lissi
  #9  
Gammal 2008-02-08, 19:17
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Noen kilo for mye

He he he
Lät ju toppen de där!!! Hihi
Själv har ja oftast gått upp något på en utlandsemester (forutom två, men de va ett annat land o andra forutsättningar).
Men man ska väl njuta av de goda i livet eller?? E de semester e de...sen e de ju bra att gå o simma under resans gång...så man inte går upp hur mycket som helst. Ja äter oftast tre varma måltider pr dag, aldrig BARA salld (blir ej mett). Vin o öl...ja tur ja inte har semester FÖR ofta hihi

Men de va jätte bra skrivet, ja skrattade en hel del om ja säger så...kanske ja ska säga att ja "kände igen mej" hehe.
  #10  
Gammal 2008-02-08, 19:30
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Noen kilo for mye

Fast för mig är det tvärtom, jag går alltid ner i vikt när jag besöker Sverige.
Jag rör mig mera där, far runt på stan, besöker vänner och släktingar och går väldigt mycket. Dricker inte så mycket vin och öl som jag gör i Grekland. Däremot äter jag sundare i Grekland.

Jaja, allt är relativt

Monica
  #11  
Gammal 2008-02-08, 19:35
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Noen kilo for mye

Inte tvärs emot, Ja går alltid upp något på en utlandsemester. Pga att man lyxar till alla måltider o de e mer öl o vin. Så säger du med, så de e inte tvärs om. Men bor du i grekland o åker på semester i sverige? Då blir de annat förstås?
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT