Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-24, 11:41
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Ärliga Naxos

När vi nyligen var på Naxos och bodde vid Agia Anna,hände något fantastiskt!
Vi skulle åka till Mikri Vigla över dagen och stod vid Restaurang Gorgona och väntade på bussen.
Hade med oss ryggsäckar med strandgrejor och separat en liten kameraväska med en filmkamera och en vanlig digitalkamera.
Något hände så att vi klumpigt nog glömde kameraväskan på muren brdevid mannen som säljer snäckor och sånt.
Detta kom vi inte på förrän vi var framme i MV.
Antagligen hade vi fått tillbaks pengar för kamerorna på nån drulleförsäkring, men det är ju bilder och filmer som är det viktiga!
Nåja, väl hemkomna, gick jag-utan större förhoppningar-till Gorgona och frågade om kameraväskan.
Mannen vände sig om,öppnade ett skåp bakom disken och TOG FRAM VÄSKAN!!
Jag tackade ymnigt och sprang hem till Emilio och började faktiskt gråta av tacksamhet!
På kvällen gick vi dit och åt och tackade igen.
Det här är inte första gången jag har fått bevis på Grekers ärlighet.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-24, 11:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ärliga Naxos

Ja, det är faktiskt fantastiskt

För många år sedan hörde jag en historia om en bortglömd kamera som skickades med båt mellan Koufonissi och Naxos av hjälpsamma öbor i båda ändarna.

I kameran fanns, om jag minns rätt, bilder från kamerainnehavarens förlovning i solnedgången på Koufonissi. Snacka om oersättliga bilder - men de kom fram, tack vare att folk var både ärliga och hjälpsamma.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-24, 12:59
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Ärliga Naxos

När jag var på Tilos i maj stoppade jag kameran utanför min rygga när jag gick från stranden. Då jag upptäckte att den inte var i ryggan efter ca 30 min återvände jag - ingen kamera! Frågade på närmaste hotell men icke nån upphittad kamera, på närmaste bar erbjöd sig killen där att ta med en av sina nästa dag så skulle han lägga bilderna på en cd innan jag åkte därifrån!!! Hur schysst kan man vara?! MEN nästa kväll när jag sitter på en taverna kommer ett engelskt par med min kamera i handen! De hade sett att den tillhörde en svensk, frågat på hotell med svenska gäster samt precis innan vi träffades satt upp en lapp på tamarisken där jag gjorde mitt misstag!!! Vilka fantastiska människor! Att mina tårar rann av glädje tyckte de var belöning nog!! Att jag varit rädd om kameran efter det kan jag försäkra!!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-24, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ärliga Naxos

Jag är ju extremt glömsk när det gäller att få med kameran..
2008 på Tinos, första gången vi var där, så glömde jag min handväska med liten digitalkamera i på ett matställe. Den hängde på stolen. Jag kom på detta på vägen hem och vände åter och den fanns på en krok innanför dörren....

På Tilos glömde Claes en tröja på en taverna i Livadi. När vi satt i taxin hem mot Eristos så kom han på det och sa det till chauffören som vi ville skulle vända. Men icke...Han sa att han skulle hämta den när han kom hem igen till Livadi och sen lämna in den till hotellet dan därpå, vilket han också gjorde!!!

Kamera glömde jag även kvar på bordet på en creperia på vår förlovningsresa på SYMI 2005...Jag kom på det efter knappt en minut och vände åter..Spårlöst borta var den och ingen hade sett den....Men paret som precis hade satt sig och tittade i menyn när vi gick var också borta så jag fick ju mina misstankar...De trodde säkert att det var en digitalkamera men blev nog besvikna för det var en gammal APS. Men för mig var ju 2 dagars bilder borta. Tack och lov hade vi även digitalkamera.

Men visst är greker ärliga, generellt sett precis som de flesta av oss är.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-24, 19:36
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Ärliga Naxos

Inte bara greker kan vara ärliga!
Jag glömde en kamera i en taxi i Puerto del Carmen på Lanzarote en gång. Kom på det när vi kom till hotellrummet. Sprang ner till receptionen där de hjälpte mig och ringde till taxifirman. De tog i sin tur kontakt med sina förare och någon timme senare kom vår chaufför och överlämnade min kamera!
Det kallar jag service!

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2010-09-24 klockan 19:43.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-24, 23:11
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Ärliga Naxos

Glömde en gång min väska med hela familjens pass och min plånbok med kort o allt i på en buss på Kreta vid byte i en by. Sprang i sista sekund upp i bussen igen, ja då där satt min väska i stolsryggen framför en tant som satt sig på platsen. Hon bara log mot mig när jag stressad kom o tog min väska framför ögonen på henne. Bless you++
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-26, 12:29
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Ärliga Naxos

Glömde också för ett antal år sedan kameraväskan på en stolsrygg på en taverna. När vi gått därifrån något hundratal meter så hörde vi någon som ropade bakom oss, där kom en kille från tavernan springande efter oss med vår kamera.

Det är ju också helt underbart att man ALLTID kan lägga ifrån sig både pengar och värdesaker på de olika rum man hyr och att det ALDRIG försvinner något.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-26, 21:11
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Ärliga Naxos

Det är inte bara en gång jag glömt saker - men efter en blåsig resa till Milos kommer jag nästa dag på att min solglas anpassade till mina glasögon var glömda på båten. Efter en stunds letande hjälpte hamnpolisen oss att ringa rederiet och på eftermiddagen fick jag gå ner till båten och fick mina solglasögon! Tänk att dom hade tagit tillvara dom och sen ser till att jag får igen dom! Vilken service och hjälpsamhet!
// Ingrid
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT