Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-06, 21:00
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Luffning

Hej!
Tänkte mig en ny luffning i sommar. Om vi flyger till Santorini så ska vi kunna ta oss tlil Mykonos, Syros och Naxos utan några större problem vad jag förstått, verkar som om bårförbindelserna brukar vara bra här. Har jag rätt? Eller är det någon mer kunnig människa som kan tipsa om nått bättre?
Tack på förhand Lottie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-09, 10:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Tänkte mig en ny luffning i sommar. Om vi flyger till Santorini så ska vi kunna ta oss tlil Mykonos, Syros och Naxos utan några större problem vad jag förstått, verkar som om bårförbindelserna brukar vara bra här.
Mellan Naxos och Santorini går det flera båtar varje dag, till Syros går det båtar, men inte lika ofta. Om det går båtar till Mykonos vet jag inte.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-09, 10:31
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Luffning

Om du ska börja på Syros eller Mykonos, eller överhuvudtaget ölufffa däromkring, så tror jag att det är bästa att flyga till Aten och ta båt från Rafina. Båtar mellan Naxox och Rafina är jag lite osäker på hur de går men annars går det flera dagline till och från Pireus.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-09, 18:12
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Luffning

Tack låter bra. Jag har en annan fråga.
Varför finns här ingen information om Mykonos på Kalimera?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-09, 18:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Tack låter bra. Jag har en annan fråga.
Varför finns här ingen information om Mykonos på Kalimera?
Det finns en resmålssida om Mykonos, bara att välja i "Snabbval resmål" uppe på sidan. Mykonos har inget eget forum då det diskuteras för lite för att få det. Diskussioner om Mykonos finns därför direkt under forumet "Kykladerna" precis som andra öar som inte har ett eget forum.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-10, 21:14
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Luffning

Jag tycker det är mycket konstigt att det är så få diskussioner om Mykonos för det är en fantastisk fin ö med de allra bästa stränderna.
Städad ö med god, fin mat och mysiga gränder.
Jag minns att jag inte såg något skräp någonstans!

Jag har i år bokat med SAS hela vägen Arlanda-Aten-Mykonos. Flyger tidig morgon och sitter sedan och äter lunch på Mykonos. Inte illa!
Inte alls dyrt heller även om SAS 650 kronorsbiljetter sällan går att få tag i som förr om åren.
Jag vill verkligen uppmana er att besöka Mykonos! En av mina favoritöar.

http://www.reseguiden.se/forum/resor/823/3#blog7093

Vi avslutar på Santorini och flyger hem med Norwegian därifrån.
Många öar däremellan finns att välja på. Enda planerade är att stanna på Ios som vi enbart åkt förbi tidigare.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-11, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Luffning

Kan det vara så att ni som varit på Mykonos skriver mindre än oss andra eller är det färre av de som är aktiva på Kalimera som besökt ön. Jag skulle gärna höra mer om era upplevelser från en ö som jag själv aldrig besökt. Det är ju ni som varit där som kan berätta.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-11, 09:38
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Luffning

Passerade Mykonos när vi åkte Naxos-Syros för något år sen. I hamnen låg flera kryssningsfartyg modell gigantiska. Gjorde i alla fall att ev. sug att kliva av totalt försvann. Genom åren har jag nog passerat de flesta hamnar som finns i Kykladerna. I alla hamnar jag passerat har jag alltid tänkt "Här ser det fint ut, här skulle man stanna". Detta gäller med ett enda undantag.
Kanske det är svaret varför det skrivs rätt lite om ön här. Kan vara hur fin som helst men vänder sig till andra typer av resenärer än de som brukar skriva i Kalimeras forum.
En teori i alla fall.
/Jonas

Senast redigerad av jonasw den 2011-02-11 klockan 09:45.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-11, 11:40
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Passerade Mykonos när vi åkte Naxos-Syros för något år sen. I hamnen låg flera kryssningsfartyg modell gigantiska. Gjorde i alla fall att ev. sug att kliva av totalt försvann. Genom åren har jag nog passerat de flesta hamnar som finns i Kykladerna. I alla hamnar jag passerat har jag alltid tänkt "Här ser det fint ut, här skulle man stanna". Detta gäller med ett enda undantag.
Kanske det är svaret varför det skrivs rätt lite om ön här. Kan vara hur fin som helst men vänder sig till andra typer av resenärer än de som brukar skriva i Kalimeras forum.
En teori i alla fall.
/Jonas
Det är samma kryssningsfartyg som går vidare till Santorini, bland annat, så jag drar den slutsatsen att det beror på att det är en sevärd ö.
Det ÄR det också med "lilla venedig", gränderna, stränderna mm
Din vy från båten kanske gav dig en lite skev bild?
Den nya hamnen ligger en bit bortanför så ....
Jag råder dig att kliva av nästa gång och uppleva ön och göra en bedömning efter det.

Vad gäller din teori om vilka typer av resenärer som brukar skriva i detta forum så gör det mig nyfiken. Finns det en typisk kalemerian?
Tror du dig veta hur de fungerar?
Nu hoppas jag att dessa medlemmar frågar, diskuterar, delar med sig av Mykonos så att vi kan få en egen underkategori - och framförallt få svar på frågan om resetypen på en generell kalemerian
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-11, 12:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Luffning

Inte tror jag att en egen underavdelning ger fler inlägg om ön. Det går ju bra att skriva ändå. Gerd berätta gärna för oss andra det du vill lyfta fram om Mykonos.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-11, 13:06
jonasw jonasw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Knivsta
Inlägg: 65
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av Gerd Visa inlägg
Finns det en typisk kalemerian?
Som sagt bara en teori. Kalimera är nog precis som Grekland, det finns pärlor för alla oavsett hur man vill resa eller vad man vill göra.
Typisk kalemerian? Nån slags medel-kalemerian skulle kanske gå att hitta.
Att Amorgos, Skiathos och Naxos är topp 3 bland guiderna, säger kanske något. Det är knappast de vanligaste Grekiska resmålen.
/Jonas
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-11, 16:57
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Inte tror jag att en egen underavdelning ger fler inlägg om ön. Det går ju bra att skriva ändå. Gerd berätta gärna för oss andra det du vill lyfta fram om Mykonos.

Eva
Jag menade att jag genom mitt inlägg skulle öppna upp för diskussion inte att jag ville att man först skulle skapa en underavdelning.
Roligt att du Eva är nyfiken på Mykonos.

Jag vill gärna framhålla:
Dess läge. Bra att luffa till närliggande öar som Tinos, Syros mfl.
Lätt att ta sig till från Rafina men även med sin flygplats lätt att ta sig till.

Ön som sådan har underbara sandstränder. En del mer välbesökta än andra. Bara att välja. Jag väljer de lugnare oavsett ö och här hittar man lätt till dessa då avstånden är korta och vägarna på ön är i mycket bra skick.

De som vill ha party kan nog få det också. Detta vet jag lite om då jag brukar slockna i sängen vid midnatt. Mykonos verkar var känt för sitt vilda nöjesliv men under vårt junibesök var det allt annat än vilt.

Toppenfina restauranger både vid stränder och inne i Chora.
Inte på någon ö har jag ätit så många hemgjorda pajer till lunch, typ zucchini, spenat mfl. Allt annat än de små friterade sakerna man kan bli erbjuden.

Som jag skrev tidigare upplever jag Mykonos som en mycket städad ö.
Jag tror aldrig jag sett en så ren och fräsch ö.

Gillar man att fotografera finner man hur mycket fina motiv som helst här. De typiska vita husen och de smala gränderna gillar jag och det är lätt att gå vilse. Här finns flera pelikaner som vandrar tama runt i gränderna.

Väderkvarnarna ovanför lilla venedig....dessutom är där kvällsol. Det är så annorlunda än allt annat. Sååå mysigt.
Den hänförande utsikten vid Santorini's caldera slår det väl men annars så....

Mängder med shopping finns och det är inte enbart krims-krams för turisterna men heller inte enbart guldsmeder som på Santorini.

Här finns restaurangen där man spelade in filmen "Shirley Valentine" från 80-talet. Ingenting sig likt förstås då det var många år sedan filmen spelades in och mycket nytt byggts upp i området.

Söker du kultur kan du ta en båttur till ön Delos. Mykonos har även ett museum inne i staden med en hel del föremål därifrån.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-11, 17:44
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Luffning

Mig har du i alla fall övertygat nu, nästa ö-luff går till Mykonos kombinerat med Tinos och Andros!

Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-11, 17:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av Gerd Visa inlägg
Dess läge. Bra att luffa till närliggande öar som Tinos, Syros mfl.
Lätt att ta sig till från Rafina men även med sin flygplats lätt att ta sig till.
Jag har svarat i Din blogg på reseguiden men svarar även här....
Jag är ju på Tinos flera ggr om året och har gjort dagsbesök på Mykonos. Väldigt trevligt och Mykonos stad är väldigt grekiskt vykortsvacker med sina slingrande gränder, som Paros med Naoussa/Parikia ungefär.... Mer än Mykonos stad känner jag alltså inte till.

När jag förra året åkte flying cat till Tinos i SEPTEMBER så hade jag sällskap med en jättetrevlig tjej som för tredje gången på 2 år skulle till Mykonos(hon var från USA), men när vi jämförde boende, mat och vad man får för sina pengar så var det en JÄTTESKILLNAD i pris och inte till Mykonos fördel om man jämför med vad vi fått för pengarna på t ex Syros och Tinos, som ju är grannöar. Ni som varit på Tinos mfl öar också hur upplever NI skillnaden? De flesta av oss här bor ju oftast för 30-50 euro /per natt på öarna och får för det oftast ett väldigt bra boende. Kan man få det på Mykonos för det priset? Det vore jättekul att höra.
Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-12, 11:13
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Luffning

Vad gäller boende på Mykonos så är det lite dyrare, jämförelsevis som vid calderan på Santorini. När man ser att kryssningsfartygen går till dessa öar med köpstinna amerikaner mfl så förstår man att det finns lite mer utrymme att ta lite mer betalt.

Samtidigt brukar jag tänka att för dessa amerikaner som ju knappt har någon historia alls måste vara alldeles överväldigade över vad de möter på dessa öar, eller hur?

Nåväl, jag letade på nätet och hittade till Pension Stelios via en lokal resebyrå som för några år sedan kostade 38 EUR men till i sommar kostar 50 EUR. Ett vanligt dubbelrum med dusch/toa/kylskåp/AC/TV och en balkong med vidunderlig utsikt så är min lycka gjord och tycker inte det svider i plånboken så mycket.

Jag vet inte om detta är en lagom prisutveckling men jag tycker det är ok för 5 nätter.
Senaste luffen så åkte vi vidare till Tinos och upplevde skillnaden på matpriser.
Logi lyckades vi inte hitta så billigt då vi naturligtvis prickade in en helg då många pilgrimer besökte ön. Vi bodde faktiskt dyrare på Tinos än på Mykonos.
Maten på Tinos var mycket billigare och där fick vi även uppleva vår bästa grekiska sallad någonsin. Sedan besöket på Tinos tycker jag att kapris i salladen är ett måste.

Jag råder er att besöka Mykonos med öppna ögon. Väl medveten om prisbilden och att besöka restauranger med urval. Ett tips är att ta en gyros en kväll och välja en finare restaurang en annan kväll.

Vill man variera sig från den grekiska maten så kan man besöka Blue Ginger som ligger en bit uppe i backen mittemot the Medical center, www.blueginger.gr som serverar thai och chinese. När jag luffar under 3 veckors tid så kan jag vilja variera mig.

Ni som luffar runt på öarna. Unna er några nätter på Mykonos. Det är en fantastisk fin ö.
Tills sist. Vad kul att några svarade och att det skapade en diskussion i frågan. Till Lotti, som startade tråden: Lycka till med luffen oavsett öar du väljer.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-12, 11:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Luffning

Jag och min dotter har då och då pratat om Mykonos då en av hennes bästa vänner från åren i Aten driver en framgångsrik affärsrörelse på ön.

Jätteroligt att läsa det du skriver om ön och åker jag dit blir det definitivt i låg eller mellansäsong så då lär väl prisbilden vara bättre än i högsäsong.

Maten är ganska viktigt för mig under mina Greklandsresor så jag åker gärna till öar med omtalat god mat men ibland kan ju en ö få besök av andra orsaker.

Jag åker till Samos i höst trots att jag tycket det var svårt att hitta riktigt, traditionell god grekisk husmanskost i Pythagorion. Ön är vacker, jag gillar verkligen mitt boende där och biljetterna var billiga så då var valet enkelt.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-12, 11:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Luffning

Citat:
Ursprungligen postat av Gerd Visa inlägg
Nåväl, jag letade på nätet och hittade till Pension Stelios via en lokal resebyrå som för några år sedan kostade 38 EUR men till i sommar kostar 50 EUR. Ett vanligt dubbelrum med dusch/toa/kylskåp/AC/TV och en balkong med vidunderlig utsikt så är min lycka gjord och tycker inte det svider i plånboken så mycket.

Jag vet inte om detta är en lagom prisutveckling men jag tycker det är ok för 5 nätter.
Låter helt ok!!! Mykonos ska definitivt få ett besök över dagen både i april och septemer.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-02-13, 13:19
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Luffning

Mykonos är ön jag åkt förbi massor av gånger och verkligen aktivt undvikit. Senaste året har jag dock blivit mer och mer intresserad av ön. Efter det fina reportaget av Mr Kalimera från Andros och Tinos i somras vill jag dit genast och Mykonos ligger bra till då. 50 E för magnifik utsikt är inte jättedyrt tycker jag om boendet i övrigt är OK. Jag hyser en slags hatkärlek till Santorini och där kryllar det av kryssningsturister, souvenirer, dyra turistifierade matställen och annat krims-krams men där finns också många av ö-världens verkliga pärlor. Där har jag bott för >100 E vid calderan så några nätter på Mykonos ska jag väl ha råd med! Det är charmen med ö-luffning, ena dagen öde stränder och halvtomma tavernor och nästa dag en helt annan ö med massor av sevärdheter och kultur och nästa dag en tredje ö, helt annorlunda än de andra!!!

Mia, som ö-luffat nästan varje år sedan 1978!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-02-16, 20:46
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Luffning

Tack tack tack till alla som svarat här! Äntligen fick jag information om Mykonos! Och visst det känns ju kul att jag startade en diskussion och det blir Mykonos för oss absolut. Jag har också tänkt Syros, jag vill besöka 2 nya öar och någon favvis som Naxos och Santorini. Att prisbilden på Mykonos är dyrare har jag hört från andra som varit där men 2 nätter kan man väl unna sig. Min Nikon kamera ska jag absolut ha med är ju ett måste när man är lite fotofreak som jag. Det där med kryssningsfartygen har ju inte nått att göra med hur mysig ön är, utanför Santorini låg det kryssare hela tiden vi var där sist men vi gillar Santorini helt fantastisk ö.
Jag önskar alla som ska till Grekland en härlig resa vi ses kanske i vimlet på någon ö.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-02-16, 23:07
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Luffning

Vi har flugit till Mykonos flera gånger och startat o avslutat luffen där,det har fungerat jättebra.Vissa gränder är så smala att går man två i bredd så är det en för mycke.Otroligt spetakulär solnedgångtill pampig musik på ett ställe kommer dock inte ihåg ställets namn.Angående kryssningsfartygen så kommer de oxå till en av våra favoritöar Patmos.Kul att sitta i hamnen och se på allt folk.Vissa fartyg är ju så stora att de får ankra upp ganska långt ut medan andra kan ligga vid kaj.Haft trevliga samtal med passagerare från båtarna och alla blir så intresserade av att höra om vårt sätt att resa.
Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT