Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-16, 15:43
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Filmen "300"/sammanslagen tråd

300



Inspirerad av Frank Millers grafiska roman med samma namn blåser Zack Snyder (”Dawn of the Dead”) nytt liv i den 2487 år gamla historien om slaget vid Thermopylae. Slaget räknas till ett av historiens mest kända, då Kung Xerxes persiska armé på hundratusentals soldater utmanades av ett fåtal dödsföraktande muskelberg från Sparta. Kung Leonidas agerar på bästa spartanska sätt och vägrar underkasta sig de anfallande perserna. Han samlar ihop 300 modiga män för att försvara staden mot invasionen i ett smalt bergspass, som senare fått namnet ”helvetets portar”.

Biopremiär i Sverige:
4 april 2007

I Grekland var biopremiären den 8 march.
Från 8 till 12 march har 325.000 greker sett filmen!!!

dimitris


Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-16, 19:16
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Filmen "300"

I den gångna söndagens "To Vima" fanns ett stort reportage i en av bilagorna men givetvis glömdes tidningen kvar när vi reste hem.

Dimitris: Har du sett filmen? Bra? etc

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-16, 20:34
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Filmen "300"

Jag ser filmen imorgon.

Jag har bokat i "Mall" i VIP Gold Class:

Är det inte vackert?


Senast redigerad av inkfish den 2007-03-16 klockan 21:57. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-16, 23:26
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Filmen "300"

Jisses! VEM ska sitta bredvid dig?

ICAKuriren här i Sverige har gett filmen 3+ av 5 möjliga i alla fall. Recensenten har tydligen fått se filmen långt före den svenska premiären...

Ivi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-17, 00:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Filmen "300"

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris Visa inlägg
Jag har bokat i "Mall" i VIP Gold Class:
Det såg läckert ut. Det tycker jag man ska börja med i Sverige också! Sköna fåtöljer och lite Meze och dricka under tiden man tittar Kan man pausa filmen när man behöver....?

Men allvarligt. Var det inte den här filmen Turkarna protesterade emot? Något som framställdes fel? Jag har för mig att jag läste något om det i förra veckan i Athens News eller Ekathimerini. Vem bryr sig? Jag ska nog försöka släpa mig in till sta´n och se den i alla fall.

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-17, 14:00
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Filmen "300"

Jag var med mina grabbar ( 14 och 15 år) och såg filmen dagen efter premiären , ingen gold class plats yngsta sonen som är väldigt historie intresserad tyckte att filmen var bra men hade sina "glapp" en aning "Hollywodiserad" som han sa... men helt klart en sevärd film!

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-17, 14:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Filmen "300"

Jag har inte sett filmen men har läst recensioner och vad jag förstår ska man inte förvänta sig en historielektion utan en helt vanlig actionfilm iklädd historiskt scenografi.

På Bloggywood skriver till exempel alias Lillebror:

"...varje ruta vibrerar av energi och en stark vilja om att hänföra. Hela filmen, bortsett från någon kort sekvens här och där, är dregelframkallande snygg. Och visst, det händer inte så mycket under den fantastiskt välpolerade ytan, men allvarligt talat, ingen går väl och ser den här filmen för den djuplodande och mångbottnade storyn, eller?

De individer som förväntar sig en korrekt och realistisk återberättelse av en historisk händelse kan bespara sig besväret med att ge sig av till biografen (...) Vi andra slänger ut historieboken genom fönstret och låter oss förföras av de homoerotiskt hårda männen och de vackraste och brutalaste fightscener på mycket, mycket länge. Och det sparas inte på blodet, (...) det är gott om flygande ben, armar och huvuden. Det finns ingen kroppsdel som inte får smaka på kallt stål på ett eller annat sätt. (...)
300 är på intet sätt en perfekt film eller ens i närheten av att vara ett mästerverk (...) Men som testosteronstint, stenhårt, brutalt, blodsprutande, macho och överdrivet stiliserat hacka-och-huggande, svärd-och-sandalepos av mytologiska proportioner gör den sitt jobb och mer därtill."

Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-17 klockan 14:29.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-17, 14:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Filmen "300"

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men som testosteronstint, stenhårt, brutalt, blodsprutande, macho och överdrivet stiliserat hacka-och-huggande, svärd-och-sandalepos av mytologiska proportioner gör den sitt jobb och mer därtill."
Äntligen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-17, 16:21
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Filmen "300"

Här kommer trailer från filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=wDiUG...related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=uhi5x...related&search=

The battle of Thermopylae:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Thermopylae


Sparta (nygrekiska Σπάρτη, Spartā) är en grekisk stad belägen på södra Peloponnesos. Under antiken var Sparta före Aten en självständig stadsstat, och en betydelsefull krigsmakt och ett viktigt kulturcentrum.
Sparta styrdes - till skillnad från grannen Athen - auktoritärt och var en av det antika Greklands mest strikta och militärt uppbyggda stadsstater, vilket hjälpte dem att erövra bland annat Thebe på 370-talet f.Kr. Den som skapade Spartas samhällsordning och konstitution, var Lykurgos, som, om han är en historisk person och inte myt, levde omkring 700-talet f.Kr. Han skall enligt traditionen fått inspiration därtill från Kreta och oraklet i Delfi. Mest framträdande bland de spartanska levnadsreglerna var ett förbud att äga något alls förutom det allra nödvändigaste (jämför uttrycket spartansk), och dess stränga disciplin. Spartanerna var det övre skiktet i samhället. Det lägsta, de livegna bönderna, kallades heloter.
Enligt geografen Pausanias Beskrivning av Grekland var staden uppkallad efter dottern till Eurotas, Sparta, som var gift med Lakedaimon, Zeus son. Sparta och Lakedaimon fick sönerna Amyklas och Hyakinthos, och från den förra skulle Spartas kungaätt räkna sina anor (3.1).
Sparta befann sig långt ifrån Atens stilbildande hellenistiska kultur, med yttrandefrihet och medborgerliga rättigheter. Sparta var en ur geografisk synvinkel sätt grannstat till Aten men samtidigt en kulturell främling. Där Aten prisade talets gåva och intellektet, gjorde spartanerna sak av att vara de bästa krigarna och levde oerhört enkelt. Det var Lykurgos riktlinjer som dirigerade Sparta in på den enkla banan. Lykurgos konstitution innehöll nämligen en sorts avskalad äganderätt, där enbart det nödvändigaste fick ägas (jämför med kommunismens planekonomiska system). Ett antikapitalistiskt ägandesystem som av många dagens västerlänningar skulle ha kallats frihetsberövande. Samtidigt skulle det ha hyllats av marxister och samhällsmedborgare sållade till den politiska vänsterskaran. Lykurgos lyckades med sin konstitution inte bara inspirera Karl Marx till att skriva det kommunistiska manifestet, utan även mynta uttrycket ”spartansk” (= avskalat från överflöd).
Det sägs att Sparta var antikens mest jämställda samhälle. Med det här menar man att värdet av kvinnor och män hölls på en balanserad nivå. Männen såg kvinnorna som jämbördiga, då det var de som födde upp och fostrade de unga männen till krigare. Även om det här säkert är en fantastiskt glorifierad version av en tidig slags kvasifeminism, är det beundransvärt att de i den samtiden annars så patriarkiska samhällen höll kvinnorna så pass högt för hushållssysslor. Det här är ju något som dagens människor inte klarar av att ens göra idag. Jämställdheten stannar dock så fort man lämnar genusperspektivet. Spartanerna hade nämligen den med sannolikhet största slavbefolkningen, procentuellt sätt, sedan Egyptens storhetstid några tusen år tidigare. Alla ickespartaner kallades Heloter. De var samhällets relativa slavar och utgjorde en överväldigande majoritet av Spartas invånare. De hölls i schack med hjälp av de överlägsna spartanska krigarna som, ironiskt nog, gjordes möjliga tack vare heloternas arbete som, under vapenhot, livegna (omtvistat) bönder. Likheter kan dras till feodalismen under medeltiden, där klasspyramidens topp, landets försvarare, kunde försvara landet tack vare att den lägsta klassen höll uppe pyramiden.
I Platons litterära verk ”Staten” dras det många paralleller mellan Sparta och idealsamhället. Platon menade på att en utveckling av det system som Sparta använde sig av var den optimala statliga lösningen. Platon framhävde framförallt statens uppfostran av samhällets döttrar och söner. I antikens Sparta behöll nämligen föräldrarna barnet tills det uppnått sju års ålder. Svaga spädbarn dödades tidigt, för att försäkra sig om att enbart det starkaste genetiska materialet skulle komma att föra sina gener vidare. Därefter tog staten hand om utbildningen och resterande uppfostran i föräldrarnas frånvaro. Målet var naturligtvis att frambringa en elitistisk ”ras” av krigare som bestod av det bästa genetiska material, med de bästa föräldrarna och de bästa förutsättningarna. I dagens samhälle skulle det här systemet vara högst onaturligt och omoraliskt, men för spartanerna var det lika självklart som livet självt. Skolorna som staten placerade de unga pojkarna i var inte skolor av den Atenska modellen. Aten som hyllade skickliga retoriker, beundrade ciceroner och var djupt stolta över sin egen kultur med dess relativa överflöd, var Spartas raka motsats. Skolorna speglade det här på ett tydligt vis. Där Atens skolungdomar formades till att bli lärda talare och filosofer, var Spartas utbildningar strikt soldatinriktade. Produkten av den här sortens utbildning, uppfostran och samhällssystem blev samtidens skickligaste militär.
När Persiska riket gick till attack mot Grekland från väst var tiden knapp. För att den grekiska armen skulle hinna mobilisera sig för motangrepp fick ca 300 spartaner uppgiften att hålla kvar perserna så länge som möjligt. Tur i oturen var att perserna (minst 300 000 man) var tvungna att ta sig igenom ett bergspass. Detta gav spartanerna ett strategiskt försprång. De byggde en mur längs passet och försvarade det till siste man. Den persiske konungen försökte vid tre tillfällen ta sig igenom men fick retirera samtliga gånger. Kungen hade nästan gett upp då han fick veta att det fanns en väg runt muren vilket gav perserna möjlighet att omringa de spartanska soldaterna. De var då de förlorade grepp om passet och perserna kunde vandra vidare in i Grekland.
Det var vid det här slaget som den persiske konungen lite lättroad bad om att få passera genom passet utan strid med tanke på de stora skillnaderna i armestorleken. När svaret blev "nej" förklarade han att de hade så många bågskyttar att de skulle täcka solen när de sköt.
Spartanska soldaternas svar löd: Då slåss vi i skuggan.
Flera moderna idrottsklubbar använder tillnamnet Sparta - till exempel Sparta Prag.

dimitris
Aten
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-24, 15:21
BuBukis avatar
BuBuki BuBuki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 4
Standard Sv: Filmen "300"

När jag är i Aten i påsk ska jag passa på att se filmen! Tack Dimitri för all info
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-24, 18:30
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Filmen "300"

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men som testosteronstint, stenhårt, brutalt, blodsprutande, macho och överdrivet stiliserat hacka-och-huggande, svärd-och-sandalepos av mytologiska proportioner gör den sitt jobb och mer därtill."
Ja, filmen var så där.

Jag visste på förhand vad jag skulle se och jag var inte full av förväntan.

"Gold Class" var toppen ändå!

dimitris
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-24, 21:01
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 11
Standard Sv: Filmen "300"

Men allvarligt. Var det inte den här filmen Turkarna protesterade emot? Något som framställdes fel? Jag har för mig att jag läste något om det i förra veckan i Athens News eller Ekathimerini. Vem bryr sig? Jag ska nog försöka släpa mig in till sta´n och se den i alla fall.

Peter[/quote]
Hej Peter
Är det kanske "Vargarnas dal" du tänker på? Fast den kritiseras av amerikaner eftersom hjälten i filmen är muslim och turk, och skurken är amerikan och kristen. Den har visst tagits bort från repertoaren av många länder just p g a det. Själv lägger jag mina pengar på "The Fountain", den verkar härligt galen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-25, 12:36
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Filmen "300"

Ett snabbt inlägg i ämnet VIP-biosalonger: en sådan finns i Göteborg i nya biokomplexet Bergakungen.

Hmm, hur i hela friden ska jag nu få detta att anknyta till *grekisk* film och litteratur eller Grekland överhuvudtaget... Jo, nu vet jag: det är inte alls långt från Turmässan (som pågår just nu och där några av er säkert är) till Bergakungen!

Så, dagens söndagstips alltså: gå på TURmässan, bli trötta i benen och fulla av nya reseintryck, kasta er därefter ner i VIP-salongen och se en bra film!

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-25 klockan 12:38. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-25, 14:42
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Filmen "300"

Citat:
Ursprungligen postat av odyne Visa inlägg
Men allvarligt. Var det inte den här filmen Turkarna protesterade emot?
Nej, det var Iran som protesterade. Turkarna var i Mongolien då.

dimitris
Aten
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-30, 20:55
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard 300

Har just sett den omtalade filmen "300". Förvisso en bra actionfilm, men har väl aldrig sett make till en sådan total orgie i blod och frossand av våld, avhuggna armar, ben och huvuden. En bra och spännande berättelse
förvisso, men ändå............är inte speciellt "blödig" av mig, men detta var ändå gränsfall.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-31, 02:15
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Filmen "300"/sammanslagen tråd

Ska förmodligen se filmen nästa vecka då en kompis hade laddat hem den.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-05, 00:39
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Filmen "300"/sammanslagen tråd

Såg filmen igår och tyckte inte alls den var bra dessvärre.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT