Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-06-24, 10:33
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Citat:
Ursprungligen postat av raar13 Visa inlägg
maten är tyvärr det sämsta vi har ätit på Santorini.
Visst är det spännade med tycke o smak och hur olika man bedömer restauranger! Kan ju vara tillfälligheter som gör att det varierar från succé till katastrof o därför är det svårt att ge någon råd om matställen. Flera bekanta har sagt att t ex Meteora har den bästa, mest underbara mat dom någonsin fått i Grekland men andra är uppenbarligen INTE lika entusiastiska. Jag har själv några favoriter på Santorni, men tittar jag på TA finns det dom som anser att deras mat är helt oätlig ...
Brukar ofta köra den klassiska metoden att gå ut runt 21-22-tiden o se efter var lokalbefolkningen äter.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-06-24, 16:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Brukar ofta köra den klassiska metoden att gå ut runt 21-22-tiden o se efter var lokalbefolkningen äter.
Den metoden är absolut bäst!

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-06-24, 22:03
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa333 Visa inlägg
Jag var på Santorini (Kamari) för ganska exakt 19 år sedan (1995).
Vi reser den 5/7,
Är nyfiken på vad som hänt på Santorini sedan vi var där senast!
Glömde fråga om det var i Juli som Ni var där för 19 år sedan också??
(Annars kan man bli lite förskräckt över mängden turister/kvadratmeter vid den tiden!)
Min erfarenhet av Santorini i mitten av Juli är att det då är ENORMT tätt med turister o en påtagligt mycket större trängsel än i maj eller september! Efter senaste Julitrippen till Santo beslöt jag mig för att alltid försöka komma dit lite senare på året. Hur mycket jag än ÄLSKAR Santorini var det lite väl drygt att trängas i 43 graders värme... -Men naturligtvis lika spektakulärt vackert som alltid!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-06-26, 21:53
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Jo det är i juli som vi åker, men förra gången var det i början på juni...
Håller helt med dig om att det är bäst att åka i maj/början på juni eller i september när man ska till den grekiska ö-världen! Jag och min sambo har alltid åkt då, med några få undantag... Men nu är det lite speciella omständigheter som gör att vi åker i juli!
Håller även med om att den klassiska metoden när det gäller var man ska äta brukar fungera!

Karin
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-06-30, 14:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Min erfarenhet av Santorini i mitten av Juli är att det då är ENORMT tätt med turister o en påtagligt mycket större trängsel än i maj eller september!
Jag kom precis därifrån och jag tycker att det var ENORMT tätt med folk redan nu.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-06-30, 20:40
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Tack för rapporten Janne!
Vi åker som sagt på lördag, men spenderar första veckan på Naxos.
Det verkar som det är bra att vara förberedd på att det är mycket turister när vi kommer till Santorini! Har de senaste åren ffa varit på Tilos samt Lefkos på Karpathos... Känns som det här kommer att bli ganska annorlunda, men förhoppningsvis mycket bra!

Hälsningar Karin
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-07-01, 08:27
Bett Bett är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Hej,


Håller med Janne, vi var på Santorini 26-28 juni och jag har aldrig sett så mycket folk vid den tiden. På hotellet bekräftade de samma sak. Det var tre år sedan vi var där sist och nu hade det poppat upp bl a ett antal fisk-spa i Fira! Synd tycker jag. Men ön har kvar sin magiska charm och vi trivdes ändå jättebra!


/Bett
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-07-01, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Citat:
Ursprungligen postat av Kajsa333 Visa inlägg
Känns som det här kommer att bli ganska annorlunda, men förhoppningsvis mycket bra!
Självklart blir det bra.

Att det är så mycket folk på dagtid i Fira och Oia beror på den mängd kryssningsbåtar som kommer till Santorini varje dag.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-07-01, 18:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Det är faktiskt fantastiskt enkelt att komma ifrån folkmassorna i Fira och Oia åk till någon annan av de fina byarna som Ingela beskriver i sin fantastiska "Mitt Santorini" här på forumet. Eller så går man bara undan från Calderautsikten och till andra sidan av Fira.
Det som störde mig med Fira var dem av de turister som kom dit och fjantade runt och viftade med alla sedlar och kort. Var in hos en guldsmed och tittade på smycken, framför mig stod det en turist (nationalitet oväsentlig) och viftade med guldkort och sedlar in i det oändliga. Skröt och skroderade.
En riktig tramspelle som verkligen passade mycket illa in i Santorinis layed-back attityd.
För faktum är, trots att jag inte hade sett ön på typ 20 år, så kunde jag fortfarande tydligt känna den, den där speciella avslappnade stämningen som faktiskt finns där bakom alla lyxkryssargubbarna.
Den är väldigt påtaglig bland de öbor jag träffade t.ex. För mig är Santorini jazzpubar, avslappnad stämning, vänliga öbor och vacker caldera. Och jag vägrar helt enkelt att låta den bli något annat för mig trots att jag faktiskt också fick en smärre chock av allt folket då jag kom dit.

Jag tror inte du kommer bli besviken efter 19 år men förbered dig på att det är mkt folk. Ta en stund för dig själv på stranden i Kamari eller uppe vid calderautsikten och titta ut över havet och månen så kommer du att känna den där speciella energin som bara Santorini har. Det ska jag göra i sommar när jag kommer dit igen.


Senast redigerad av Thira den 2014-07-01 klockan 19:17.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-07-01, 19:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Mycket folk och utbyggnader i Fira. Det har blivit större.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-07-02, 20:09
Kajsa333s avatar
Kajsa333 Kajsa333 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Åkersberga
Inlägg: 18
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Thira: Skönt att höra att det går att komma i från de stora folkmassorna!
Ser verkligen fram emot att återse Santorini! 😀
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-07-02, 21:13
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Sambons syster och svågern befinner just nu i Fira på Santorini för första gången, och i Grekland för andra gången. Som riktiga hardcoreturister (de gillar playa de palma, turkiet och las Americas) så trivs de ypperligt och uppdaterar oss med MMS lite då o då. Det är ju kul att de trivs och den gemene charterturisten märker nog inte av att Santorini är "turistigt" hårt exploaterat. Den allmänne turisten som inte är Greklandsfan känner knappt till mer än Rhodos och Kreta? Själv är det -06 sist som vi var till Santo.
Väldigt fint o trevligt men lite för mycket av det goda, det har väl inte hänt mycket sen -06 tills nu?

Själv börjar man få ett uns av den härliga resfebern nu när plockade fram passen och kodade om nya väskorna. På söndag bär det av mot Karpathos för första gången
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-07-02, 21:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

...Och de populäraste resmålen i Grekland enligt Tripadvisor så det baseras säkert på världsbasis.
1. Aten
2. Chania (Är det bevisat nu då att Chania är bättre än Rethymno)
3. Fira
4. Imerovigli
5. Oia
6. Tsivili
7. Chersonisos
8. Rethymnon
9. Parga
10. Naoussa
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-07-02, 21:59
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Men det beror nog också lite på vad med Santorini det var man uppskattade från början Ricky. Visst är både Thira och Oia hårt exploaterat nu för tiden (jag hade ju inte varit där på så länge när jag kom dit igen i somras). Men det går faktiskt utmärkt att hitta det där andra speciella, det som man föll för från början, där också. Bara man kommer ifrån de största massorna av lyxkryssarturister så...
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-07-02, 22:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Sen tycker inte jag man ska uttala sig för starkt om hela ön ifall det är så att det enda man sett är Thira och Oia (och Kamari) och endast använt ön som en transitö. I så fall så skulle jag på ett bräde tvärsåga hela Kreta rakt av, bara för att jag inte gillar Chania. Men man fattar ju så klart att det finns andra ställen på ön som är hur bra som helst. Samma sak med Rhodos f.ö. Det är en stor ö säkerligen m¨åste det finnas fantastiska små byar osv där med.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-07-04, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men det går faktiskt utmärkt att hitta det där andra speciella, det som man föll för från början, där också. Bara man kommer ifrån de största massorna av lyxkryssarturister så...
Visst är det så. Jag var på Santorini nu för kanske 30:e gången, och jag förbluffades lika mycket denna gång över denna fantastiska ö. Det finns stränder och byar som nästan är folktomma. Att gå runt i Castelli är helt fantastiskt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT