Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-05, 15:01
Spättan Spättan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 13
Standard Ikaria

finns det någon buss på söndagar mellan Agios Kirikos och Armenitis?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-05, 17:58
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Finns bara ett säkert svar, nej.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-05, 22:07
Spättan Spättan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 13
Standard Sv: Ikaria

Tack!vi tar en taxi,jag har läst att det är en upplevelse att åka på den vackra vägen till Armenitis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-05, 23:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av Spättan Visa inlägg
Tack!vi tar en taxi,jag har läst att det är en upplevelse att åka på den vackra vägen till Armenitis
Speciellt om man får sitta längst bak i bussen, då kan man i vissa kurvor få färdas så att säga ute i luften.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-06, 16:53
Spättan Spättan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 13
Standard Sv: Ikaria

Hur är det att köra mopedVi har kört moped i hela Armogos för några år sen uppe i bergen och det kommer vi aldrig att glömma så har vi tänkt att Ikaria verkar spännande
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-06, 17:34
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ikaria

Moped rekommenderas inte! .....av mej i alla fall! Kurvorna upp till Christos Rashes är nästan obehagligt tvära fast man sitter i bil. Dessutom är det väldigt stora avstånd över ön.

Ska ni till Fourni också, och det tycker jag att ni ska, så är det en perfekt "moped-ö". Litet med det går att ta sig fram till Chrisomilea nu, så man slipper att bara flänga runt bland stränderna i söder. Kan bli lite långtråkigt.

Trevlig resa!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-06, 20:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Moped/Mc rekomenderas starkt på Ikaria. Vägen till Raches är afalterad, alla tre.
Öns landskap kräver att ni ser omkring och trafiken är lågmäld.
Ni kommer att få se en storlagen ö!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-07, 13:12
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ikaria

Jag tycker också moppe funkar utmärkt på Ikaria. Fast det tycker jag ju att det gör på alla öar jag varit på hitills. Lesbos, t ex, som de flesta verkar avråda att hyra moppe på, tycker jag är en utmärkt moppeö.
Även om avstånden kan bli långa ibland (kortare på Ikaria, förstås), så håller ju vägarna bra klass på de flesta ställen.
För transport mellan AK och Armenistis rekommenderas hyrbil. Det blir klart billigare än taxi och även om man bara hyr en dag kan man ju passa på att se sej runt meddelst bil också, om man nu ändå har hyrt en (och storhandla vatten). Det finns flera uthyrningsfirmor där man kan plocka upp bilen i AK och lämna den i Armenistis.
/Thomas
PS. Det KAN gå buss även på söndagar. Hör med hotellet ni ska bp på. Som borde veta. DS.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-07, 14:19
Spättan Spättan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 13
Standard Sv: Ikaria

Vi diskuterar och planerar en del före resan det är det som är så roligt och tanken att hyra en bil har kommit på tal,vi har vår dotter+pojkvän med oss och har bokat 2 studio ā 35euro/natt hos Sofia.Vi stannar några nätter,ungdomarna får göra som dem vill men köra moppe det har vi bestämt
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-07, 15:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ikaria

Vi var fyra personer som hyrde en bil i AK i juni i år. Kostade 19e/dygnet om man hyrde en vecka. Har för mej att erbjudandet för 3 dygn var 25e/dygnet. Det var visserligen den minsta modellen, så det blev vääääldigt trångt med alla väskor också (utan väskor inga problem). Men det gick. En modell större kostade kanske 5e mer per dygn. Det var hos Ikaros cars vi hyrde. Som har visserligen inte avlämning i Armenistis (dock i Evdilos), men för vår del gjorde det ju mindre, eftersom vi skulle tillbaka till AK för vidare färd mot Fourni. Alltså, för obetydligt högre kostnad än taxiresa upp till Armenistis och sen ner till AK hade vi hyrbil i en hel vecka (bensinkostnaderna blev inte höga, den modellen vi hade drog väl max halvlitern, vi tankade bara en gång nät vi hämtade bilen, sen räckte det hela veckan).
/Thomas
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-08, 10:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Ikaria

Det finns många asfalterade bra vägar på Ikaria, men också många sämre vägar. Moped skulle jag inte rekommendera om ni vill se hela ön. Ska ni hyra bil och ta er runt överallt, så rekommenderar jag en jeepliknande variant. Vi hade en Cheva Matiz och vi upplevde att vissa vägar var alldeles för dåliga och risken för punka var uppenbar.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-08, 12:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Vi hade en Cheva Matiz och vi upplevde att vissa vägar var alldeles för dåliga och risken för punka var uppenbar.
Med precis en sådan körde vi bl.a. ner Manganites, och tillbaka. Jag upplevde att det gick alldeles utmärkt. Även sträckan över Pezi-platån gick som på räls. (OK, det var roligare med MC.)

Ikaria, alltid tillmötesgående och med gott ryckte.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-09-08, 13:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ikaria

En sån hade vi också. Funkade utmärkt, tycker även jag. Även på grusvägarna, uppe runt Raches t.ex.
Men, som sagt, lite för liten för att bekvämt transportera fyra personer med bagage (beror ju förstås på hur mycket bagage man har). Utan bagage inga problem.
/Thomas
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-09-08, 15:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi hade en Cheva Matiz och vi upplevde att vissa vägar var alldeles för dåliga och risken för punka var uppenbar.
Tja, den risken blev verklighet för vår del. Först en trasig växellåda och sen ett trasigt däck. Med en halvtimmes mellanrum!!! Vi hyrde av Glaros Tours och det var inga som helst problem med nytt däck lr ny bil! Allt löstes jätte smidigt.

Och man lär sig ju alltid något nytt... Nästa år ska vi skaffa ett grekiskt kontantkort, så vi alltid kan ringa om problem skulle uppstå... Vi hittade en supermarket precis där vi fått stopp, så vi kunde ringa därifrån. Men på småvägarna öster om Nas skulle jag inte köra med samma bil utan fungerande mobiltelefon...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-09-08, 16:41
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Men på småvägarna öster om Nas skulle jag inte köra med samma bil utan fungerande mobiltelefon...
Väster om Nas kanske...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-09-08, 18:56
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Väster om Nas kanske...
Ja, väster om ska det vara...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-09-08, 19:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Ikaria

Jag gillade Ikaria skarpt, men vägarna var inte bra överallt. Tyvärr såg det ut så här längs en stor del av Ikarias vägnät. Ingen vacker syn!
/Netwolf
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-09-09, 06:49
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Jag gillade Ikaria skarpt, men vägarna var inte bra överallt. Tyvärr såg det ut så här längs en stor del av Ikarias vägnät.
Jag tror vi kom lång väg från ämnet...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-09-09, 07:00
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Ser att du parkerat i det vatten som berget lämnar över vägen i Dvärguvens ravin bortom Nas.

Varje gång jag är på Ikaria brukar jag åka från Armenistis bort till Amalo. Då räknar jag på hur många ställen jag ser vatten rinna över vägen. I somras var de "överrinning" på sju olika ställen. Det var ett gott år i år också.
Dessutom, med den sedvanliga och elaka formuleringen; arbete pågick med att bredda vägen bort mot Amalo, med EU-pengar givetvis! För övrigt en underbar väg, landskapet är sådant.

PS Blev du våt om fötterna?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-09-09, 08:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag tror vi kom lång väg från ämnet...
Kanske det

Meningen är dock inte att väcka ont blod hos någon, men vad jag ville poängtera är att många av vägarna inte håller samma kvalitet som t ex mellan Evdilos och Armenistis. Öster om Nas var det inte småbilsläge anser jag.
Vägen över bergen från Agios Kirikos, var rentav läskig. Jag brukar inte vara rädd, men på den vägen var jag det. Dåligt asfalterad, full med sprickor, smal, kraftig stigning och dessutom med ett brant stup utan räcke. Nej, där vill jag INTE köra igen. Då har jag ändå slingrat mig runt på läskiga bergsserpentinvägar på både Kreta och Mallorca.
Är man ovan vid att köra bil utomlands och på sämre vägar, bör man ha detta i åtanke, om man ska hyra bil på Ikaria.
Trafiken var dock lågmäld, som du säger. Kanske beror på att de flesta bilarna man såg stod parkerade vid vägkanten

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT