Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-02, 15:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Charter till Ikaria 2012

Jo, ni läste rätt! Fritidsresor börjar med charterresor till Armenistis på Ikaria till sommaren.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-02, 19:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Låter smått osannolikt...
Det blir alltså tredje försöket. Först ut var Royal Tours, 1991 åkte vi med de, en kombination med Samos.
Sedam försökte Ving några år senare, det blev också kortvarigt.
Ska bli intressant att följa.
Och, undrar om de har en båttidtabell redan nu?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-02, 20:45
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Vi har också åkt charter till Ikaria (Armenistis) via Samos. För en massa år sen, Tema-resor tror vi det var. Endast en vecka, då det dessutom blåste så himla mycket så vi inte kom iväg direkt. Blev kvar nån natt innan vi äntligen fick komma till Erofili, som vi ser "lever" än. Då var hotellet nybyggt.
Vi gillade Ikaria, och förstår att det rekommenderas en kombinationsresa till Samos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-02, 22:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Ikaria kan bara bokas i kombination med Samos. På Ikaria har man två hotell att erbjuda, inget har dock lägenheter utan "dubbelrum inkl. frukost". Förefaller helt ointressant vid första anblick. Att ha lägenhet där man skapar sin egen frukost är mer än halva nöjet av en resa.


Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2012-01-02 klockan 22:55.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-03, 10:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ikaria kan bara bokas i kombination med Samos. På Ikaria har man två hotell att erbjuda, inget har dock lägenheter utan "dubbelrum inkl. frukost". Förefaller helt ointressant vid första anblick. Att ha lägenhet där man skapar sin egen frukost är mer än halva nöjet av en resa.

Hasse
Kanske kan man hitta "bara " flygstol? Då kan man ju kombinera som man vill....

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-06, 20:30
DANLOVE DANLOVE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Hallå där!
Reguljärflygets lågpriserbjudanden är något Inger och jag har utnyttjat i flera år.
Den snabbaste vägen = flyg till Athe´n (ev via Köpenhamn) och därifrån med Olympic Air eller Aegean Air till Samos (tar en timme). I Pythagorion finns de alltid rums-uthyrare på plats både vid flyplatsen och i hamnen. Från "Pytten" kan Du ta båt alternativt lokalflyg.
Vill Du komma billigare till Samos, finns det kombinationsflyg mellan flera olika flygbolag, d v s flera byten och längre restid med ev övernattningskostnader.
Låt Din dators sökmotor jobba åt Dig.
Lycka till!
/ Den Gamble Danlove
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-01-06, 20:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Citat:
Från "Pytten" kan Du ta båt alternativt lokalflyg.
Hallå dår. Inget gullande med Pythagorio. Smeknamnet på staden är "Tigani", stekpannan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-06, 21:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Har svårt att förstå någon som helst kritik mot Pythagorion då staden i sig kanske ibland framstår som kommersiell och "kosmopolitisk". Jag trivs som fisken i vattnet och handen i handsken i Pythagorion, kritiker mot staden må möjligen protestera mot eventuell kommersialism men den är som tidigare diskuterad koncentrarad till en allmänt uttjatad hamnpromenad som faktiskt är väldigt trevlig......OM man vidgar sina vyer lite.

Xenos - PRECISERA DIG angående dina åsikter, vad har Pythagorion de facto gjort som fått dig att må dåligt ?


/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2012-01-06 klockan 22:15.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-07, 08:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Citat:
Xenos - PRECISERA DIG angående dina åsikter, vad har Pythagorion de facto gjort som fått dig att må dåligt ?
Ursäkta eventuell stavel och annat: har åkt på en ögoninflammation. Dock inget hjärnsläpp.)

Precisering:
Det där var ett riktigt övertramp, en optimal feltolkningav vad jag skrev. Snacka om att läsa bibeln som...
Jag skrev, halvt på allvar halvt på skämt att Pythagorions smeknamn är "Tigani",, det tillhör den lokala folkloren i Pythagorion - fråga vem som helst som bor där.'
Jag har inget emot Pythagorio, jag befinner mig där varje år.Jag anser inte att den "överkomersialiserad", eller något ånt. Jag har grävt i litteraturen och läst en hel del om Samos och Pytaghorions historia, (S. Linner!). Jag har besökt, om och om igen alla historiskka platser i och utanför Pytaghorion. Beundrar det arkeologiska museet, varit där? Också det moderna Pythasgorio tycker jag om. Denna älskade håla är en av mina ingångar till mitt andra hem, Grekland.

Jag har också svårt att förstå kritik mot Pythagorio - vem har förresten kritiserat en av antikens viktigaste samhällsbyggen under en period?
Jag har också riktigt svårt at förstå varför du tror att jag skrivit det jag inte skrivit.
Förklara!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-01-15, 13:11
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

När jag var på Samos 1990 (har bestämt för mig att jag åkte med Atlasresor) var det några tappra själar som skulle åka vidare till en ö som hägrade i fjärran - Ikaria. Jag måste erkänna att då hade jag inte den koll som jag idag har på den grekiska ö-kartan, men namnet på ön blev kvar i minnet i alla fall. Nåja, 2002 var det äntligen dags för ett preminärbesök och sedan dess är det vår "måste-ö" .

Letade även fram Vings lilla resekatalog från 1996 när de hade Ikaria som resmål i sitt koncept Small World. (Mmm, den som spar han har .) Då gick färjan tydligen endast till Agios Kirikos för det står att transfern skulle ta 1½ timme. Man hade tre boenden i Armenistis att välja på, Messakti Village, Armena Inn och Cavos Bay.

För den som väljer Ikaria som charterresmål denna sommar kan det ju kanske vara bra att veta att senaste årens färjetur till Samos med "livlinan" Nissos Mykonos har inneburit tidig uppstigning då färjan går vid typ 03.30 på morgonkvisten. Det nämner inte Fritidsresor så mycket om.

Celbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-01-15, 18:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charter till Ikaria 2012

Det kan tilläggas att de senaste tre åren har Missos Mykonos inte gått från Samos västerut,till Ikaria, den dag Fritidsresor landar på Samos... tisdagar.Nästa tur, de senaste tre åren, har N. Mykonos gått från Samos/vathy på onsdagar, 09:00.
Alltså övernattning på Samos första natten pch troligast at andra hållet också.
Talade med en säljare på Fritidsresor, frågade om de hade kontakt ed rederiet, Nel Lines. Och hur det kom sig att de kände till en tidtabell som förmodligente finns ännu, och att de dessutom vt att de angör Evdilos. Han blev förbryllad. Skulle kolla uppp saken och återkomma i ärendet. Det har har han ännu inte gjort.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT