Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur > Djurbilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-29, 21:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Kattgalleriet

Citat:
Ursprungligen postat av liten_smurf
Denna stackaren hade ena frambenet vridet i 90 grader utåt. Hemst att se den halta runt. Hoppas den inte lider. Läst om den här på forumet i Karpathos delen och den verkar varit skadad länge.
Ja, benet har läkt ihop i den här ställningen, och nu har hon nog inte ont längre, det här är en tuffing till katt som talar om för alla andra vem som bestämmer. Har sett henne halta omkring i ett par år, och förra sommaren hade hon en unge med sig, som hoppade upp på borden och tog för sig av resterna...

Karin
som alltid längtar ner...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-30, 08:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kattgalleriet

Jag fyller på i kattgalleriet. På Fourni blev jag god vän med ett par härliga kattungar. De voro ständigt hungriga!!

Jag fann på råd och tog för vana att å närmaste taverna inhandla en påse med "Small Fishes" de där friterade firrarna vilka stundtals av grekerna brukas som mezes. Kattorna uppskattade verkligen denna delikatess.

Bild http://www.sendpix.com/albums/080629...44/?a=view&i=0

Arne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-30, 20:55
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Kattgalleriet

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag fyller på i kattgalleriet. På Fourni blev jag god vän med ett par härliga kattungar. De voro ständigt hungriga!!

Arne

Ojojoj, vilka söta kissar! Jag skulle haft svårt att åka hem... utan dessa sötnosar!

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-01, 12:42
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Kattgalleriet



En till Karpathos katt

Mia
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-01, 20:27
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Kattgalleriet

Det gäller ju att variera sig. Så jag bytte nu ut blomkrukskatten mot denna som ser ut att hoppa rakt ur skärmen när som helst! (alltså den som MIAS just lade upp)
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-01, 21:44
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 286
Standard Sv: Kattgalleriet


Her kommer et bilde av en helnorsk katt. Han heter Simen og er 10 år. Han vil gjerne smake på alt vi spiser.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-07-01, 22:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kattgalleriet

Det finns en tok-sida om katter-Lolcats, man får skrattparoxysmer ibland. Men man måste ha en barnslig humor annars fattar man inget.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-07-02, 09:59
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Kattgalleriet

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Det gäller ju att variera sig. Så jag bytte nu ut blomkrukskatten mot denna som ser ut att hoppa rakt ur skärmen när som helst! (alltså den som MIAS just lade upp)
Tackar! Det var skoj! Har också den på skrivbordet! Åker till Karpathos imorgon. Ska försöka leta upp katten igen och ta fler bilder. Den var så söt!

Mia
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-07-15, 13:28
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Kattgalleriet

Jag älskar katter och det kanske kunde vara ett ämne för nästa års fototävling? (nu får jag väl hundälskarna på mig) Däremot missade jag Arnes foton som var inlagda i i april. Dem hade jag velat se. (snälla Arne, en gång till?)
/Annika
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-07-15, 14:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kattgalleriet

Jag blir osäker!!! Men, jag tror det var detta kattgalleri jag lyfte in
i våras.

Arne

http://www.sendpix.com/albums/080715...4x/?a=view&i=0

Korrigering: Det slank med en hund också!!! Mittåt!!!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-15, 14:47
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Kattgalleriet

Tack Arne! De såg precis ut som "våra" katter på Kos. Det brukar komma ett gäng hungriga katter som vi göder så länge vi är där.
Vilken söt liten hund det var på bilden. Jag tycker om hundar också, men mest katter, eftersom vi har 2 matvrak hemma så vet vi att katter skall matas med mycket mat. Annars kommer de och talar om att: "faktiskt matte, så börjar matskålen närma sig tom". (om det så är en halv skål med mat kvar) Underbara djur. Intelligenta dessutom.
Tack Arne, igen!
/Annika
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-15, 16:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kattgalleriet

Jag missade tvenne kattor i galleriet!!! Kanhända förträngde??

Det var två kattbarn på Fourni. Ständigt hungriga!!! Jag tog från första dagens ankomst försorg om de stackars kattorna, och inhandlade var eftermiddag tvenne portioner "Small Fishes" å Nikos Taverna. Det är visst förrätter vilka av Grekerna älskas såsom tilltugg till Ouzo.

Alltnog. Tvenne portioner small fishes hälldes ned i en platpåse och så
gav jag kattbarnen denna portion var eftermiddag!!! Men, gud så gott.

Det handlar om små firrar vilka orensade friteras. Ser enligt mitt förmenande tämligen oaptitliga ut. Men kattbarnen älskade firrarna.

Är det någon här på forumet som finna dessa firrar delikata, då vill jag gärna veta detta!!

Arne


Kattlänk: http://www.sendpix.com/albums/080715...w8/?a=view&i=0
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-15, 19:29
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Kattgalleriet

Hej Arne!
Det var den första rätten jag beställde i år i Grekland. Inmundigade det i Mastehari hamn på Kos. Gudagott med rikligt med salt och pressad citron. Delade portionen systerligt med tvenne kattor. Junior smakade pliktskyldigast, ingen höjdare enligt honom. Senior höll sig till Mythos. Testa "småfirrarna" vid tillfälle!!!!

Soliga hälsningar!
Kyy
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-05-19, 08:28
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 48
Standard Sv: Kattgalleriet

Åh så fina bilder. Uppdaterar med lite nya härliga kattbilder från vår resa Augusti 2008 till Kefalonia,Skala. Utanför vårt hotell sprang det ett par kattungar som tydligen inte hade någon hem.

Den här lilla söta kattungen fanns utanför vårt hotell varje kväll. På dagarna låg den omslingad tillsammans med kattkompisarna och sov vid någon skuggig plats. Den hade en trasig och blodig svanstipp. Men lika glad var han för det.


Utanför Tavernan gick den här söta katten omkring och tiggde mat varje kväll.



Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-05-19, 09:32
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Kattgalleriet

Jag tycker så synd om de där kattkrakarna. Dom lever ett tufft liv. Under turistsäsongen kan de säkert tigga till sig lite mat på olika ställen. Men sen då...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-05-19, 14:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kattgalleriet

Jag tycker nog inte att det är så synd om katterna ! De skulle inte vara så många om de inte hade sitt sätt att försörja sig på, och de har hur mycket frihet som helst. Det finns tidvis steriliseringsprogram med utländska frivilliga veterinärer, men vad hjälper det...

Jag intervjuade mina glada katter i morse, om de skulle föredra att vara innekatter i Sverige eller halvvilda utekatter i Grekland, och svaret var 98-%igt: Grekland. Den som sabbade statistiken var min bortskämda Bobbis som lyfte ett ögonlock och sa Sverige, om jag får samma mat som här...
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-05-19, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Kattgalleriet

Här är en bild på en riktig tuffing som jag träffade på Amorgos i april.

Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-05-19, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Kattgalleriet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
som jag träffade på Amorgos i april.
Här kommer tre katter till från Amorgos i april, inte lika tuffa som den innan, men ganska söta.

Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-05-20, 19:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kattgalleriet

Sista kvällen på Amorgos i fjol så blev en katt överkörd precis framför Tavernan där jag satt... Det ljudet ska jag inte beskriva här. Det lämpar sig inte. Den överlevde i ca 10 min, och det var de värsta 10 min i mitt liv när den låg och skrek. Grekerna brydde sig inte utan uppmanade mig att gå och stampa på den om det nu var så viktigt...

Även om det kanske hade varit det mest humana skulle jag aldrig kunna göra det... De kunde lika gärna bett mig flyga till månen genom att vifta på öronen.

Jag ska inte säga att det förstörde hela semestern, men den upplevelsen dämpade min glädje rätt mycket under resten av resan... Av hela resan när jag kom hem...

Jag har katter, har haft hund, hållt på med hästar och tycker generellt om alla djur. OK. Ormar, skorpioner och spindlar är inte så kul men de fyller en funktion i naturen... Och jag försöker värna om djuren när jag kan.

En huskatt i Sverige blir uppåt 12 - 15 år om den får god omvårdnad. De flesta katter i Grekland blir oftast inte äldre än 3 - 4 - 5 år... Om de inte har en människa som hjälper dem med mat och kanske avmaskning då och då.

De har sin frihet ja. Och förhoppningsvis njuter de av den på sitt sätt. Men de gör det inte så länge...

I fjol hade jag med mig ett Kg Whiskas i resväskan från Sverige (inga kommentarer tack...) och jag vet inte hur många Kg kattmat jag köpte där nere. Och jag vet (läst) att det är många andra här som bryr sig om katterna där. Arne tex. Det gläder mig.

Vi här uppe har en lite annorlunda syn på djurs värde och rätt till rättvis behandling. Fortsätt gärna visa Grekerna att det finns ett annat sätt att bete sig mot djuren. Det är en enorm kulturskillnad, men om de ser vad vi gör kanske det kan påverka dem i positiv riktning.

Det har faktiskt varit vissa framsteg på den fronten de senaste åren. Men det är fortfarande en lång väg att vandra...
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-05-21, 11:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kattgalleriet

Det har du naturligtvis rätt i, Peter, vi bör påverka folk att se djuren med humana ögon. Om man har sina sympatier på Gröna Ekologers sida, kan man lära att de har på sitt program just bättre behandling av djuren. Det ger kanske inga parlamentsplatser men det är vad jag vet de första som överhuvudtager verkat för saken.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT