Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-08-17, 11:02
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Jag undrar så hur ni upplevt vistelsen rent "coronamässigt". Har restriktionerna påverkat er semester? Är det nåt ni har velat göra men inte kunnat? Har det kännts besvärligt eller omständigt vid nåt tillfälle? Skulle ni åka igen under samma omständigheter?
Jag som alltid upplever Grekland med känslorna utanpå och inte vill att situationen "förstör" semestern och lyckoruset, funderar mycket på detta.
Ifall, ifall vi skulle ta chansen senare i höst.
Har sån himla längtan!!
Friskt vågat hälften vunnet kanske..
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-08-17, 11:26
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Kan bara svara så här efter en månad i Grekland förra sommaren och hittills 3,5 veckor denna sommar:

Restriktionerna har inte påverkat våra vistelser i Grekland mer än att vi har följt dem. Munskydd på där det krävs, hålla avstånd och använda handsprit. Grekerna är väldigt flitiga med det sistnämnda samt att de torkar av bord etc mycket mer än här i Sverige.

Vi har gjort allt vi velat men flänger inte runt på sevärdheter stup i kvarten eller hänger på barer/musikklubbar. Våra resor är för återhämtning p g a ett stressigt yrke här hemma, d v s vi solar, badar, äter gott och tar det lugnt samt byter ö lite då och då. Senaste resan blev Tinos, Paros, Syros och Ikaria.

Det har inte känts besvärligt någon gång. Omständigheterna är inget som har stört oss och vi åker igen om ett par dagar .

Kort sagt: ÅK!

Celbe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-08-17, 12:13
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

ÅK!!!!
Grekland behöver turister, du blir välkomnad. Billigt resa nu

Det som skiljer från resorna före 2020 är att man skall ha munskydd på flyget, flygplatsen, bussar, taxi ,inne på hotellet samt i affärer. Fanns ingen buffe till frukost utan servering över disk

Åker du till lock down ställen gäller ju utegångsförbud nattetid och ingen musik

Vi undvek trängsel inne i Rethymnon.

Bra avsänd på stränder, och handsprit överallt

Varit 2 v på Kreta och åker till Lefkas i september

Mer trängsel hemma på tunnelbanan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-08-17, 17:07
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

I princip allt var som det brukar på Skiathos. Inget med Coronan gjorde att vistelsen blev annorlunda. Allt var öppet osv.
Vi undvek (åkte bara en gång) bussarna som trafikerar stränderna, och hyrde bil i stället. Hade vi bara varit 2 hade vi hyrt vespa el.dyl.

//Conny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-08-18, 23:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Tack ni som svarade
Jag har läst era rapporter när ni var iväg och nu har jag ju fått lite mer av just den infon jag eftersökte. Min tvekan just nu är om det skulle bli en rejäl lockdown när man är där. Inget kul alls!! Helst hade jag velat boka ikväll..och ja det var illröda Kreta som var destinationen.
Fortsättning följer..
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-08-19, 06:37
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Jag läste att premiärministern har sagt i ett tal att det kommer inte bli någon nationell lockdown i Grekland. De vaccinerade ska inte behöva lida för de som är ovaccinerade, vägen ur pandemin är inte lockdown, utan det är vaccination ska han ha sagt.

Jag hoppas och vill tro på det.

Maria
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-08-19, 19:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Jag läste att premiärministern har sagt i ett tal att det kommer inte bli någon nationell lockdown i Grekland. De vaccinerade ska inte behöva lida för de som är ovaccinerade, vägen ur pandemin är inte lockdown, utan det är vaccination ska han ha sagt.

Jag hoppas och vill tro på det.
Jag tror det, för de har inte råd med en lockdown igen. Troligen blir det fler så kallade "mini-lockdown".
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-08-19, 20:23
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tror det, för de har inte råd med en lockdown igen. Troligen blir det fler så kallade "mini-lockdown".
Ja precis, så tror jag också. Även att de som är ovaccinerade kommer att få hårdare restriktioner för att besöka ställen inomhus t ex.

Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-08-19, 20:47
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Hårdare restriktioner för "ovaxade" skulle ju jag önska att det blev i hela världen. Även här i Sverige! Hur ska det annars kunna bli stopp på spridningen när vi hela tiden ger viruset möjlighet att få fäste o mutera vidare!?

//Faestis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-08-20, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Hårdare restriktioner för "ovaxade" skulle ju jag önska att det blev i hela världen.
Tennisspelaren Stefanos Tsitsipas är en av Greklands kändaste idrottsmän. Han är rankad trea i världen och är en stor förebild och påverkar många människor. Han sa så här i ett uttalande i förrgår:

"Jag är inte emot vaccinering, men jag ser ingen anledning för någon i min ålder att vaccinera sig - vaccinet har inte testats tillräckligt och det har biverkningar - så länge det inte är obligatoriskt kan alla bestämma själva".

Uttalandet har skapat en stor debatt i Grekland eftersom det kan få unga människor att inte vilja vaccinera sig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-08-20, 19:50
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tennisspelaren Stefanos Tsitsipas är en av Greklands kändaste idrottsmän. Han är rankad trea i världen och är en stor förebild och påverkar många människor. Han sa så här i ett uttalande i förrgår:

"Jag är inte emot vaccinering, men jag ser ingen anledning för någon i min ålder att vaccinera sig - vaccinet har inte testats tillräckligt och det har biverkningar - så länge det inte är obligatoriskt kan alla bestämma själva".

Uttalandet har skapat en stor debatt i Grekland eftersom det kan få unga människor att inte vilja vaccinera sig.
Men sååå galet! Den sista idioten är ännu inte född......

/Faestis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-08-22, 11:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Nyss hemkommen från en fantastisk resa. Det kändes precis som vanligt. Enda "fördelen" var ju att det inte var packat på stränder och restauranger, då de hade mindre turister än vanligt. Det vara bar nåt enstaka etablissemang som inte var öppet.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-08-22, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nyss hemkommen från en fantastisk resa. Det kändes precis som vanligt.
Det är lite konstigt. Jag har hört samma sak från andra. Men jag tror att mycket är som vanligt på just Karpathos.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-08-22, 16:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är lite konstigt. Jag har hört samma sak från andra. Men jag tror att mycket är som vanligt på just Karpathos.
Ja, det mesta är nog som vanligt, men det betyder inte att man kan slappna av och strunta i restriktionerna. Munskydd inomhus och i trängsel är det som gäller. Jag såg ett inlägg från Karpathos Astynomia, polisen, att de hade bötfällt ett antal personer som inte hade burit munskydd. Så jag kommer inte att riskera något.

Karin
med 12 dagar kvar - förhoppningsvis!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-08-22, 18:20
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Ja, själva Greklandskänslan är precis som vanligt, det kunde vi konstatera redan när vi var här en månad sammanlagt förra sommaren. Det behöver ingen oroa sig för. Men att följa restriktionerna, d v s munskydd på där det ska vara på, håll avstånd och använd handspriten som finns överallt är absolut inget som förstör, tro mig. Jag är hellre här med restriktioner än inga alls.

Celbe
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-08-26, 19:23
Femman Femman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Jag måste bara fråga; hur har testandet sett ut på ankomst-flygplatsen. Jag har hört av vissa att man har testat 1 person i varje sällskap. Hur har det varit för er som åkt nu i sommar.
/Femman som åker till Parga på lördag.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-08-26, 21:05
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

När vi kom till Preveza i lördags fick alla visa sina vaccinpass eller test. Såg inte om de gjorde några stickprov.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-08-28, 10:09
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Härlig tråd, allt pekar mer o mer på att vi åker till Grekland om 3 veckor vi är båda vacinnerade nu så äntligen vågar vi oss på att sätta oss på ett flyg (roadtrippade till Italien i somras med 1a dosen och där var det ganska lika restriktioner som jag förstår dem i Grekland, munskydd o så känns inte som det förstör)

Måste säga de nya reglerna som kommer nu gör det känns tryggare resa, veta att de man ev är på ett museum med eller på restaurang också är vaccinerade eller testade .

Debatten om vacinnpass tycker jag överlag är felvinklad, ser det snarare så att såklart måste det vara frivilligt att ta vacinn och alla har fritt val, men att om man väljer att inte vacinnera sig tycker jag man får finna sig i mer restriktioner under tiden vi har en pandemi, och samtidigt att restriktioner kan lättas för de som är skyddade iom de inte bidrar till spridning av pandemin på samma sätt, sen kanske man inte ska stänga av / säga upp folk som inte vill vacinnera sig, men att kräva dem på test till egen kost är klart rimligt.

Här tycker jag man missar man lite i Sverige; läste bla en helt vansinig artikel i GP här om dagen där resebolag vill ha fria PCR med certifikat, att staten ska stå för det, de är ju totalt vansinne, varför ska vi skattebetalare stå för tillfälliga intyg när vi redan betalat för vacinn till alla som ger ett intyg som gäller framöver?

Och med vacinnpass hade ju tex Göteborgsvarvet kunnat genomföras, eller varför inte mer publik på matcher? Det handlar om frihet men som allt annat har frihet sitt pris, och just nu betalar vi vacinnerade, ta tex Danmark som gått på hårdare, nu kan de släppa alla restriktioner från den 10e, och i Tyskland går det också åt rätt håll medan vi i Sverige pratar om förlängda restriktioner med samtliga scenarion uppåtpekandes.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-08-29, 12:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Här tycker jag man missar man lite i Sverige; läste bla en helt vansinig artikel i GP här om dagen där resebolag vill ha fria PCR med certifikat, att staten ska stå för det, de är ju totalt vansinne, varför ska vi skattebetalare stå för tillfälliga intyg när vi redan betalat för vacinn till alla som ger ett intyg som gäller framöver?
Läste också det och jag tappade hakan! Det kan vara det dummaste jag läst under hela pandemin.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-09-07, 20:15
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Ni som är i/varit nyss i Grekland!

Varit några dagar i Grekland. Hade laddat upp med covidpass, PLF både på papper och mobil. Lite nervöst att allt var ifyllt rätt. Dock fick jag inte visa upp nåt av det varken på Kastrup eller i Grekland, inte ens vanligt pass!! Har aldrig varit med om det trots många resor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT