Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-03, 14:59
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Vänlighet och generositet på Honeymoon

Vi hade planerat 3 veckor på våra vanliga öar,Santorini,Naxos och Amorgos .Även Koufonissi denna gång.
Den 17.8,skulle vi storstäda och bl.a göra rent köksfläkten ( en sån där gammal lucka högt upp).Dammsugare placerades på köksbänken,IKEA-pallen togs fram,Emilio klev upp och tyckte inte att han nådde riktigt,så han ställde sig på spisen.Spisen tippade,Emilio ramlade och spiskanten slog upp ett jättejack i smalbenet.Blodet sprutade,jag slet fram handdukar,E.satt upp och stirrade i total chock rakt fram.Jag lade honom med en kudde uder huvudet och ringde 112.Ambulans kom omedelbart och direkt till SÖS akut.Där syddes E. och bandagerades.Vi berättade att vi skulle resa till Grekland den 8 september.Läkaren sa att det nog skulle läka tills dess.E.var varje dag på vår vårdcentral för vård och omläggning.Hela tiden sades att allt läkte fint och såg bra ut.Sista kollen var dagen före resan och E. fick OK att åka,med löfte om att lägga om såret på Santorini.
Redan på måndagen fick vi skjuts av sonen Michailis på Honeymoon Beach Hotel till öppenvårdskliniken i Fira.När läkaren och sköterskan tog bort bandaget och fick se skadan,BACKADE dom av förfäran och sa att det här är KALLBRAND!!! Vi blev skickade till en privat klinik i Emporio,där E.genast togs omhand av läkaren och en kirurg.
Det var en riktigt otäck väntan,eftersom det dessutom blev tal om ev. amputering.
Allt gick emellertid väl och Emilio besökte kliniken varje dag i 3 veckor. (Som ni förstår, var vi tvungna att stanna på Santorini).
Läkaren - Achilleas och kirurgen Andreas var alldeles underbara och efter 3 veckors dagliga besök, blev vi vänner.Deras receptionist - Pepi är väldigt duktig och ser ut som en liten älva.Självklart blev det en del kostnader,men den ev. striden med försäkringskassan får vi ta i sinom tid.Jag var med vid varenda operationstillfälle och det var både lite läskigt, men också lärorikt.Huvudsaken är att Emilio nu är på bättringsvägen,fast en del besök på vårdcentralen återstår.

MEN.det jag egentligen vill berätta,är hur underbara och hjälpsamma Julia,Paris och Michailis har varit! Vi bodde i Roulas "lyxsvit" till bra pris,Julia körde oss VARJE dag till kliniken,trots att hon hade fullt upp med allt annat.Alla systrar ,släktingar och trevliga "långliggargäster"kom förbi varje dag och hörde sig för om E:s hälsa. Vi hade en kolsvart huskatt som vi döpte till Souvlaki,vi gjorde piroger en dag och schnitzel en annan dag i Julias kök.Den mesta maten lagade vi själva,men gick förstås upp till hotellet för glad samvaro.

Man kanske kunde tro att 3 veckor på samma ö,skulle bli långtråkigt och att vi skulle längta
ihjäl oss efter Amorgos och Naxos,men vi ställde snabbt om oss och hade trots allt en underbar tid.

TACK FINA HONEYMOON-FAMILJEN!!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-03, 15:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Tråkigt att råka ut för sånt på semestern men skönt att Ni blev väl omhändertagna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-03, 15:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Ja, vilken tur att allt avlöpte väl. Att bli fast på Santorini i tre veckor, tror jag iofs de flesta på det här forumet skulle klara av.
Att dessutom få bo hos Julia & Paris, är ju heller inget som drar ned betyget. Urtevliga och generösa som de är!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-03, 18:10
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Vad bra att att allt avlöpte väl! Jag känner mycket väl till Kirurgen Andreas. Han är välkänd här för sin skicklighet och stora omtänksamhet. Vilken tur att ni fick honom, för tyvärr är inte alla läkare lika bra här...

En annan superdoktor är ortopeden på Central clinic of Santorini (privatklinik). Hon var så underbar och proffsig när min svärmor bröt lårbenet OCH en kompis till oss hälsade på, ramlade och bröt armbågsbenet. Utbildad i Tyskland och bara såå duktig!

Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-04, 06:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Härligt att höra att allt gick bra!

Visst är familjen Honeymoon underbara!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-04, 15:45
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Familjen Honeymoon ÄR sannerligen underbara!
Just nu längtar jag väldigt mycket dit.
Vi talade mycket om att man uppskattar de små sakerna och ögonblicken.Alltså, inte bara soluppoch nergångar, utsikter, spektakulära vandringar och bad osv. Vi pallde fikon,tog promenader utmed havet,klappade hundvalpar,hade fina samtal med fam. Honeymoon och gäster,lagade mat och hade roligt när vi handlade mat också och en massa annat. Apropå att handla mat, kan jag varmt rekommendera supermarketen i Emporio.De har fantastiskt kött!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-05, 23:00
retsina retsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: vårgårda
Inlägg: 33
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Vad skönt att allt gick bra. Vi var ju på Honeymoon samtidigt som er och hamnade mitt i pirogbakandet men förstod aldrig riktigt vidden av vad som hänt angående benskadan. Däremot förstod vi att det var ni som tagit med er en en katt från Amorgos, vilket vi läste om förra sommaren och som gladde oss mycket.
Vi har själva en "egen" katt som kommer till oss varje år på Amorgos även om vi bara erbjuder vatten och en och annan ostbåge Att bli så välkomnad, som vi blir av henne är fantastiskt.

Honeymoon är ett mycket trevligt ställe att bo på även några få dagar och servicen är otroligt bra. Vi hittade inte till en speciell supermarket och frågade julia om vägen och genast blev hennes svar att "min man, Paris, kör er dit" Ett stort plus är att maten är förträfflig och servicen familjär.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-06, 01:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Jag måste bara skriva lite då just Honeymoon diskuteras.
Santorini är ju som alla vet en ganska bra flyplats så vi brukar flyga dit lite nu som då.
Många har skrivit att Honeymoon ligger väldigt off, alltså långt bort om allt välgjort (okey, jag överdriver kanske lite). Nu senast då vi var nere så for vi och sökte upp Honeymoon för att käka lunch där (eller om det var en tidig middag), bara för att se hur det ser ut där. Alla som skriver att det ligger avsides ska sluta med det, vi har alltid bott mera avsides än de är och då har vi alltså undvikit dem för att de just ligger avsides. Jag har inte riktigt kunnat placera ut var de finns tidigare men nu vet jag, troligen kommer vi att bo där nästa gång vi utnyttjar denna flygplats.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-08, 10:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Så ni kom aldrig iväg dit ni skulle... Jag har undrat!

Men vilken historia Malin! Så oerhört skönt att allting gått bra. Men jag förstår inte riktigt hur processen i såret kunde gå så snabbt, från fin läkning till kallbrand på några dagar? Det låter otäckt!

Vad gäller familjen på Honeymoon - jag är nästan inte ens förvånad! De är fantastiska människor, Julia är nog den varmaste person jag träffat i Grekland. Förmodligen hade hon kört er varje dag om det så tagit 2 timmar från hennes dyrbara nattsömn, hur utarbetad hon än är i slutet av säsongen.

När jag var där senast bodde jag en vecka på Honeymoon och en sak slog mig vid middagarna på kvällen. Som på många tavernor sitter man ju precis utanför köket så man hör kommunikationen där inne. Ofta är det rätt hårda och högljudda tongångar, det blir ju lätt så när man är stressad - men på Honeymoon hörde jag kväll efter kväll hur Julia och hennes anställda och systrar skrattade och pratade medan de jobbade som illrar. Hon är en fenomenal chef i köket.

Roligt att du uppmärksammar dem här, de förtjänar det verkligen. Hoppas att Emilios läkning har fortsatt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-08, 13:07
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Själva olyckan var ju den 17.8 - alltså 3 veckor innan vi reste.Alla sa hela tiden att såret läkte fint,så det ÄR svårt att förstå hur det kunde utvecklas till kallbrand. Vi skulle kunna "gå vidare" med hela historien,men allt läkte ju fint på Santorini,tack vare Achilleas och Andreas fina vård,så vi känner oss lugna nu.Återbesöken på vårdcentralen har också gått bra,även om läkaren såg lite skyldig ut.Det kan ju ha varit något som fick snett på SÖS också.Nu har vi skickat in alla papper och otäcka foton till försäkringskassan,så vi får verkligen hoppas att de ersätter oss,eftersom det blev en dyr historia.
Folksam ersätter inte,eftersom skadan ska ha skett"på plats".
Jag har iallafall fått en god inblick i traumasårbehandling.Mycket intressant! På Santorini användes (efter rengörning) en salva med BOTOX,som skyndar på hudbildning och desinficerar.Vi tog med oss salvan till vår vårdcentral och läkaren och sjuksköterskan är intresserade och använder den på Emilio.

Honeymoon är som sagt alldeles underbart! Det blir ju faktiskt som ett hem.Julia är fantastisk och alltid lika välkomnande och ROLIG! En kväll satt vi och pratade om beläggningen.Jag frågade J.om det skulle komma några fler gäster och då sa hon "Yes,tomorrow come two people from Bookingcom". Oh,sa jag "where is that"? Julia stirrade konstigt på mig och DÅ förstod jag att det var en bokningssite hon pratade om.Vad vi skrattade!

Nästa år kommer vi självklart tillbaks till Honeymoon,men också till Amorgos,Naxos och Koufonissi!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-09, 19:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Intressant att höra... Den där salvan kanske är något som borde användas i svensk sjukvård också.

Emilio hade nog en enorm tur där. Så otroligt skönt att det gick bra!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-15, 11:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Nästa år kommer vi självklart tillbaks till Honeymoon
Det ska vi också.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-15, 11:50
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Tack för alla vänliga ord! Emilios sår läker fint. Det är rätt kul att de använder salvan,som fö heter JALPLAST,på vårdcentralen.Man hade kanske trott att Svensk sjukvård skulle vilja göra på sitt sätt,men de är väldigt intresserade av just denna produkt på vår vårdcentral!

Roligt också att fler av er tycker om Honeymoon!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-21, 11:41
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Idag var Emilio på vårdcentralen hos fina sköterskan Sirpa. Såret är äntligen läkt! det har tagit 5 månader!!!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-01-21, 15:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Idag var Emilio på vårdcentralen hos fina sköterskan Sirpa. Såret är äntligen läkt! det har tagit 5 månader!!!!
Jisses vilken lång tid det tog. Men det viktigaste är ju att han nu är frisk. Grattis till honom, och till dig.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-01-21, 15:56
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vänlighet och generositet på Honeymoon

Tack! Det är SÅ skönt! Har varit en pärs,men nu kan E.spela tennis och cykla igen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT