Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-05, 23:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Undervattensväxt breder ut sig.....

Hej!
Apropå fisk i Grekland, så är det tyvärr så att en undervattensväxt, Caulerpa Taxifolia, har de senaste 20 åren brett ut sig ganska drastiskt i Medelhavet och förändrat bottenfaunan....och som i sin tur sannolikt kommer att påverka fiskarna, deras lekområden. Kolla < http://www.pbs.org/wgbh/nova/algae/chronology.html > och/eller sök på "killeralgae"........
Mvh,
Mikke
KfK)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-05, 23:51
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Undervattensväxt breder ut sig.....

Ja och den jäkla plantan har jag odlat!! Hade saltvattensburk för 20 år sen, då var detta den enda växt/alg med blad som fungerade i akvarium, dyr var den också. Jag lovar dock att mina vattenbyten inte landade i medelhavet. Det pinsamma är att Monacos akvarium tog nytt och pumpade ut gammalt orenat vatten i medelhavet, jag tror till och med att den gamle undervattenshjälten Jaques Costeau var inblandad på ett hörn.

//PO
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-06, 00:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Undervattensväxt breder ut sig.....

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Ja och den jäkla plantan har jag odlat!! Hade saltvattensburk för 20 år sen, då var detta den enda växt/alg med blad som fungerade i akvarium, dyr var den också. Jag lovar dock att mina vattenbyten inte landade i medelhavet. Det pinsamma är att Monacos akvarium tog nytt och pumpade ut gammalt orenat vatten i medelhavet, jag tror till och med att den gamle undervattenshjälten Jaques Costeau var inblandad på ett hörn.

//PO
Hej!
Det var nedanför Jaques Costeau´s marina institut som han marinbiologen hittade den astroturf-liknande växten för första gången....
Den verkar ha spritt sig utom kontroll i Medelhavet,men i USA är det böter på att använda den i akvarier......Ett svagt hopp finns: en snäcka som visst käkar Caulerpa.......
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-06, 00:30
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Undervattensväxt breder ut sig.....

Citat:
Ett svagt hopp finns: en snäcka som visst käkar Caulerpa.......
Fast det där med att sätta in en art för att knäcka en annan har en viss förmåga att sk-ta sig, se på Australien. Engelska gentlemen skulle ju bara ha några kaniner att jaga när aboriginerna inte längre var lovliga och när kaninerna förökade sig (no shit?) tog man dit rävar, fast dom käkade hellre andra djur och då släppte man ut några hundar..

//PO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT