Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-06, 19:18
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Mitt Folegandros!

Färjan skulle gå klockan 15.05. Toppen! Vi hade hela dagen på oss! Tog en buss ned till Hamnen för att leta efter ett ställe att göra av bagaget. Vi gick fram till en hamnpolis och frågade, men det fanns tydligen inget. Vi satte oss på första tavernan vid hamnstranden istället. Där åt jag resans bästa Grekiska sallad. Underbara tomater, och söta goda oliver. På toppen en alldelles underbar lokal fetaost. Den smuliga sorten, inte den fyrkantiga danska. Jössas så gott det var! På Folegandros var maten mycket bra. Tycker man om riktigt god grekiskt mat ska man åka hit!



Efter ett par timmars slöande på tavernan gick vi bort mot Vardia. Ett dopp skulle sitta skönt tänkte vi. Efter 4 minuter blickade vi ned mot den vackra stranden, som senare utsågs till resans bästa. Oj vilket vatten! Fantastiska färger, och mycket fisk i vattnet. Bra snorkling!



Efter 2 timmar började vi packa ihop våra saker. Dags att åka. Vi gick med tunga kliv mot båten som naturligtvis var försenad. Efter en halvtimmes väntan bar det av mot Milos. Det kändes jätte fel att lämna fina Folegandros, fast vi kände oss redo för nya äventyr. Under båtresan fick jag tid att fundera och efter ett tag fann jag svaret. Jag hade fått en ny favoritö!

Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-06, 19:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Under båtresan fick jag tid att fundera och efter ett tag fann jag svaret. Jag hade fått en ny favoritö!
Visst är det underbart när man känner så!
Jag har också fått en ny favorit!! TINOS

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-06, 20:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Underbart att du gillade Folegandros. Håller med dig maten är mycket bra där. Ska bli jättsespännnande att höra mer om din resa. Fotot väcker minnen till liv.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-06, 21:09
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Vi gillade också Folegandros! Vi bodde i underbara Chora på pension Irene för 25 euro per natt. Vi åt fantastiskt god mat, bl a Matsata; hemgjord pasta med get, kanin eller tupp. Vi testade alla tre varianterna.

Hamnstranden var härlig att bada på. Vi besökte även flera andra stränder, vissa lite mer svåråtkomliga, när vi hyrde vespa under en dag. Ambeli var en härlig liten badvik med kristallklart vatten och bra snorkling.

Carina - väldigt nöjd med årets resa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-06, 21:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Takk for fine bilder og "lengteinfo"
- jeg håper vi får fergene til å passe slik at vi kommer tilbake til Folegandros i slutten av september - det er 12 år siden sist Kari
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-07, 08:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk for fine bilder og "lengteinfo"
- jeg håper vi får fergene til å passe slik at vi kommer tilbake til Folegandros i slutten av september - det er 12 år siden sist Kari
Ni kommer inte att bli besvikna även om det hänt en del på tolv år. Jag hade 7-8 år mellan mina resor men mycket kändes som då.

Siri den mjuka fetaosten åt jag i många dagar helt underbart god men även den fasta som serverades på de ställen jag åt var grekisk. Tror inte att det serveras mycket dansk ost på Folegandros.

Tavernan ovanför Agios Nikolaos strandens serverade en jätteportion av den mjuka, krämiga fetaosten på sin sallad och till det åt jag en portion gröna bönor med en fräsch citronsmak. Tänk att vissa matminnen etsar sig fast kanske för alltid. Oftast de enkla rätterna tillagade på bra råvaror och kanske med viss kärlek till den goda maten utöver bra kokkonst.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-07, 09:45
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tavernan ovanför Agios Nikolaos strandens serverade en jätteportion av den mjuka, krämiga fetaosten på sin sallad och till det åt jag en portion gröna bönor med en fräsch citronsmak. Tänk att vissa matminnen etsar sig fast kanske för alltid. Oftast de enkla rätterna tillagade på bra råvaror och kanske med viss kärlek till den goda maten utöver bra kokkonst.
En tråkig nyhet: Tavernan ovenför Ag. Nikolaus har stängt. "För gott" sa badbåtskapten. Vi tog badbåten dit från Angali och hade tänkt äta lunch där. Istället fick vi ta en tidigare badbåt tillbaka till Angali för lunch. Man lämnar inte så gärna denna fina strand men måste man, så... F.ö. hade tavernan ett väldigt fint läge, så det hade varit trevligt med en matbit där.

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN
Vi bodde i underbara Chora på pension Irene för 25 euro per natt.
Vi gick förbi där när vi letade rum. Tyvärr var det ingen hemma, fast vi gick förbi och knackade på flera gånger. Vi flyttade istället in på Hotel Meltemi efter 1 ½ timmes letande. Vi fick ett stort och fräscht 3-bäddsrum, med "begränsad" havsutsikt och fin solnedgång. Pris; 45 €.

Citat:
Vi åt fantastiskt god mat, bl a Matsata; hemgjord pasta med get, kanin eller tupp.
Åh, det åt vi också en kväll. Den absolut godaste pasta jag har ätit. Vi åt varken med get, kanin eller ungtupp, utan med svamp, bacon och grädde. MUMS!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-07, 11:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Oj vad synd. Det var så gott med deras mat efter vandring och bad. Hoppas ni hittade stigen mellan stränderna fast det är ju ok med badbåt. Den gick inte när jag var där juni 2007. Det var kanske för tidigt på säsongen.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-07, 12:12
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mitt Folegandros!

Vi hittade stigen, men det var för varmt att gå. Minsta lilla steg var ansträngande. Då var dte skönt att babåten fanns. Det kostade 2 €/pers. enkel väg till Agios Nikolaus. Dyrt, men dom måste ju också leva. 4 €/pers. enkel väg till Livadaki. Båtarna ligger vid piren höger om Angali, och väntar in bussarna.

Fö. kanske jag ska nämna att det inte finns någon taverna överhuvudtaget vid Ag. Nikolaus som är öppen längre, så ska man vara där en längre stund måste man ha med egen matsäck.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT