Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-17, 23:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS, del 1

Efter många resor med förhinder närde Birgit o jag gott hopp om att komma iväg på en tvåveckorsresa i september. Planen var följande:

Tänkbar utresa mellan 7 - 12 september.
Tänkbara resmål: Karpathos, Tilos, Leros, Skopelos
Flygstol från Malmö, Köpenhamn eller Göteborg.

Tankarna kring resmålen var att Karpathos var det längst sedan vi var på, Tilos nästan lika länge sedan. Skopelos och Egina gillar vi men var vi på i fjol. Så var det då det här med Leros.

Blev lite nyfiken på Leros för ett par år sedan. Läste på Kalimera. Köpte e-guiden och läste mera. Gillade vad jag läste och blev mera sugen. Men kära Birgit som är en förståndig och praktisk kvinna hade invändningar. "Vår Återvändarlista är redan tillräckligt lång. Vi behöver inte ännu en ö som vi längtar efter att åka tillbaka till."

Förvisso helt förnuftigt resonerat. Så är det. Vi kan inte resa tillbaka till våra favoritöar så ofta som vi skulle önska. Men jag var lik förbaskat sugen på Leros och klurade därför ut ett motargument.

"Hörrdu Birgit! Med det sättet att resonera så skulle vi ju fortfarande bara resa till Poros som var den första grekiska ö vi besökte för många år sedan. Då skulle du ju aldrig fått uppleva Egina, Karpathos, Tilos och Skopelos som du nu så gärna vill åka tillbaka till."

Det där lilla tankefröet fick ligga och gro ett tag medan vi inväntade ett optimalt tillfälle att boka så nära önskad avresa som möjligt, dels för att jag skulle återhämta mig efter cykelvurpan och dels för att få så bra pris som möjligt. Under tiden höll jag koll på tänkbara flighter. En vecka före önskad avresedag hade så det lilla fröet grott färdigt och Birgit sa, "Du det här med Leros verkar ju vara något som skulle passa oss. Vi kör på det!".

Sagt och gjort. Minuterna efter det satt vi vid datorn och bokade flygstolar Landvetter - Samos, 12 nätter på Nikis Studios på Leros och en natt på Samos vid vardera utresa och hemresa. När jag dagen efter var inne och kollade på de tänkbara flighterna så var samtliga slutsålda. Vilken tur vi hade!

Några dagar senare kunde vi glada i hågen packa våra väskor och lasta dem i bilen för avfärd kl 00.30 mot Landvetter.

Fortsättning följer .......

Masse
Från terassen på Nikis Studios, Leros,
en vindstilla och ljummen natt
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-18, 03:21
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Härligt!! Hoppas allt väl och underbart
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-18, 06:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Ser fram emot fortsättning....Härligt att ni kom iväg.

Sitter nu på Hellenic Highspeed som snart ska avgå till Tinos från Rafina. Underbar morgon och här ska åkas snabbt till Tinos..1tim 55 min för 39 €. WiFi ingår...Straxt efte 9 är jag framme....Inget Lissiväder ännu!....

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-18, 06:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Bra gjort Masse, fint att du lyckades övertala Birgit! Det verkar som om ni skulle trivas på Leros så jag väntar med STORT intresse på fortsättningen.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-18, 07:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Va kul att ni kom er iväg till Leros. En ö som gjorde stort intryck på mig, trots sin litenhet. Det ska bli spännande att följa era förehavanden på ön!

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-18, 10:09
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Hoppas ni får en härlig resa!

Katitzi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-18, 16:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Fortsättning följer .......
Jag blir så glad att ni kom iväg, och att ni valde Leros!

Gissa om jag ser fram emot fortsättningen!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-18, 17:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 2

Inför avfärden till Landvetter var det också läge att ta en funderare på det här med parkering. Vi har rest en hel del därifrån utan att bry oss så mycket. Har helt enkelt parkerat på flygplatsens långtidsparkering och sen fått en promenad på c:a 5-10 minuter till avgångshallen.

Det har i och för sig inte varit några problem. Dock lagom kul om det skulle råka komma en regnskur just då. Priset för två veckor var strax över 900 kronor. Kollade på nätet och fann två privata parkeringsföretag c:a 2 km från flygplatsen. Valet föll på Landvetter Flygplats Parkering, Dansereds Gård. 725 kr för två veckor inkl transfer till och från flygplatsen.

Man skulle för transferens skull anmäla beräknad ankomsttid, vilket vår GPS var kl 03.30, vilket jag anmälde. Klockan 03.28 rullade vår bil in på parkeringen och där väntade en man och en kvinna. Vårt bagage lastades över i en minibuss. Mannen tog hand om bilnyckeln och bilen mot kvitto. Kvinnan körde oss till flygplatsen och ett par minuter senare klev vi av alldeles utanför avresehallen. De håller sedan koll på vårt flightnummer och ankomsttid och möter upp utanför terminalen när vi kommer hem. Fungerar det lika bra då så är det ju suveränt bra!

Flygresan gick enligt bra och enligt tidtabell. Flygmaten brukar ju vara ett populärt gnällobjekt, vilket vi sällan eller aldrig instämmer i. Så ej heller denna gång. SAS tillhandahöll en kall, välsmakande måltid med charkuterier och ost.

Vi checkade så in redan före lunch på hotell Polyxeni vid hamnpromenaden i Pythagorio. Sedan sedvanlig promenad för att plundra närmsta bankautomat på lämplig mängd euro. Ett ämne som avhandlats ingående här på Kalimera. Vår modell är att vid hemresa ha kvar sådan mängd att det räcker till första dagen på nästa resa, och sedan ta ut på plats.

Två enkelbiljetter för färd med Dodekanisos Pride till Leros nästa dag inhandlades för 36 euro styck. Resten av dagen fördrevs med intagande av god grekisk lunch och middag och avrundades med lite dricka hos Gregorios Bar medan vi beskådade de pampiga båtarna längs kajen.

Efter en god natts sömn satt vi så ombord på katamaranen när hon 08.30 avseglade för att efter stopp vid fyra andra öar sedan lade till i Agia Marina på Leros strax före 12.00.

En snabb taxitur tog oss på några minuter genom smala gator från Agia Marina, uppför brant backe till Platanos och nedför brant backe till Panteli och Mikis Studios. Där mötte oss vår glada och vänliga värdinna Maria som basar över det familjedrivna boendet. En rymlig studio med terass med utsikt mot havet fick vi.

Här ska vi bo i knappt två veckor i en mysig by med c:a 200 m promenad ner till den mysiga bystranden. Vi kände snabbt att det här nog skulle passa oss perfekt.

Fortsättning följer .......

Masse
Från terassen i ljum solnedgång
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-09-18, 18:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Åååå vad härligt det låter...2 veckor!
Ha en mysig greklandskväll!!
/Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-09-18, 18:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Åh så spännande.

Har just blivit rekommenderad Leros av Kari. Blev jätteintresserad och har nu läst på lite om ön. Jag gillade ju Lesvos väldigt väldigt mycket. Men tyckte den ön var lite för stor att få "grepp om" efter bara två veckor. (Det blir säkerligen fler resor dit också förvisso.) I värmeböljan kunde man inte heller göra några längre utflykter med lokalbussen (har ju inget körkort). Tror därför Leros kan passa mig som hand i handsken

Hoppas du forsätter uppdatera lite här.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-09-18, 23:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 3

Ok, så är vi då på plats på Leros. Ska försöka delge er lite av våra intryck här. Vi har nu varit här i en dryg vecka. Mina fortsatta rapporter blir nu mera av blandade spontana intryck och inte alltid helt kronologiskt. Hoppas att ni orkar läsa trots att det blir lite långt, men så blir det lätt med det man gillar.

De första dagarna här på ön präglades av att "bo in oss" och lära känna stället. Och det väckte mycket varma känslor. Jag har alltid tyckt illa om ordet LAGOM som enligt uppgift bara finns i svenska språket. Lite irriterat har jag tyckt att antingen är något si eller så, inte något mitt emellan. Men kanske passar ordet in här.

Vi trivs inte på öar som är riktigt riktigt små, med bara ett hundratal invånare och lite fina stränder. Vi behöver lite folk omkring oss för att trivas. Men vi gillar INTE när det blir mycket tingeltangel, hamnpromenadsbarer, shoppingbutiker, hotell mm.

Här har vi hittat en ö med ett antal små byar. Den bofasta befolkningen är en dominerande del. Bland besökarna är många inhemska. Därutöver en hel del seglare, en del "på egen hand resenärer" och mycket lite charterresenärer. Inget fel alls på de sistnämnda, men den lilla mängden gör att man inte ser några stora hotell, och tavernorna är ganska mycket inriktade på lokala gäster. Dessutom är det i princip inga avstånd alls mellan en del av byarna vilket vi upptäckt är mycket trivsamt för våra promenader.

Byn Panteli som vi bor i består av en liten dalgång som är fylld med små boningshus och som slutar i en liten bystrand som är kantad av ett knappt tiotal tavernor direkt på stranden. Från vårt boende vandrar vi på fem minuter genom små vägar c:a 200 m förbi små privathus med trädgårdar med bougainvilla och hibiskus som är en av mina favoritblommor. Tuppar gal och hundar skäller. Självklart ser vi också en del tomma hus, öde tomter och allmän skräpighet som är ett naturligt inslag i miljön om man inte vistas i stylade turistområden. Men det är just sådan grekisk vardag som vi trivs så fantastiskt bra i.

Så har vi då kommit ner till ett mycket viktigt inslag i våra resmål, STRANDEN! Stranden i Panteli är helt i vår smak. Vi har besökt ett 20-tal öar och upplevt fantastiskt vackra och fina stränder. Men jag måste säga att jag har aldrig trivts så bra på någon av dem som jag gör här. Den är liten, ett par hundra meter lång. Det finns framför tavernorna solsängar på stranden som får användas utan avgift mot att man med normal hyfs gör en motprestation genom att inköpa lite förplägnad.

Stranden består av mycket mycket små stenar (nästan som grus, fast skönare) som inte gör ont att gå på, men som inte heller fastnar överallt. Vattnet är kristallklart och just nu behagligt varmt, 26 grader. Tror inte att jag någonsin upplevt så behagliga bad någon annanstans. Eftersom det råder "Masseväder" så har vi 32-34 grader i luften. Från stranden är det således krypavstånd till tavernorna. Där möts vi av ovanligt trevlig personal och gott att äta och dricka till behagliga priser. En ouzo och ett fat blandade Meze (oliver, marinerad småfisk, tomat mm) för 2 eller 2,5 euro är inte ovanligt.

Allt detta fick till följd att vi som är sol/bad/strand-älskare ägnade mycket av våra första dagar här till att njuta av detta paradis. Efter några härliga dagar här kunde vi också förbereda en liten överraskning med ett glas bubbel för Sjöborren med make Blåtrast vid deras ankomst till samma boende som vi har. Det har sedan blivit flera trevliga måltider mm tillsammans. Men det och annat får jag återkomma till.

Fortsättning följer ........

Masse
Strax efter midnatt på behagligt ljummen terass
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-09-19, 08:25
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Himla bra beskrivning av ert resmål, Masse!
Låter underbart!!
/Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-09-19, 08:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tack för rapporter! Leros finns ju på min lista över öar att besöka första gångjen...på den finns även Lesvos, Skyros ,Kythera och Samotrake.....Ingen bra båtluffsrutt precis.

Lissi - från balkongen på Tinos
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-09-19, 09:24
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi trivs inte på öar som är riktigt riktigt små, med bara ett hundratal invånare och lite fina stränder. Vi behöver lite folk omkring oss för att trivas. Men vi gillar INTE när det blir mycket tingeltangel, hamnpromenadsbarer, shoppingbutiker, hotell mm.

Här har vi hittat en ö med ett antal små byar. Den bofasta befolkningen är en dominerande del. Bland besökarna är många inhemska. Därutöver en hel del seglare, en del "på egen hand resenärer" och mycket lite charterresenärer. Inget fel alls på de sistnämnda, men den lilla mängden gör att man inte ser några stora hotell, och tavernorna är ganska mycket inriktade på lokala gäster. Dessutom är det i princip inga avstånd alls mellan en del av byarna vilket vi upptäckt är mycket trivsamt för våra promenader.

Byn Panteli som vi bor i består av en liten dalgång som är fylld med små boningshus och som slutar i en liten bystrand som är kantad av ett knappt tiotal tavernor direkt på stranden. Från vårt boende vandrar vi på fem minuter genom små vägar c:a 200 m förbi små privathus med trädgårdar med bougainvilla och hibiskus som är en av mina favoritblommor. Tuppar gal och hundar skäller. Självklart ser vi också en del tomma hus, öde tomter och allmän skräpighet som är ett naturligt inslag i miljön om man inte vistas i stylade turistområden. Men det är just sådan grekisk vardag som vi trivs så fantastiskt bra i.
En perfekt beskrivning av Leros, ha en fortsatt trevlig vistelse på denna härliga ö Masse !

Lars - som iofs även trivs på små öar med 100-talet invånare
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-09-19, 09:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är uppkopplad nu
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
En perfekt beskrivning av Leros.
Håller helt med!

Tack igen Masse!

Så här skriver jag om Panteli på sidan om Leros här på Kalimera:

"Panteli är så idealiskt att man inte behöver åka någon annanstans. I alla fall behöver inte vi göra det. Dagarna i Paanteli brukar för oss se ungefär likadana ut. Först äter vi en lång och stillsam frukost. Sedan tar vi ett dopp i havet. Det är så nära dit att vi inte behöver ta med ombyte. Efteråt brukar vi sitta på balkongen och läsa en bok. När det är dags för lunch lunkar vi ner till stranden och sätter oss på någon av tavernorna. Vilken spelar inte så stor roll eftersom alla är bra. Efter siestan kanske vi tar ett dopp till, eller läser lite till. På kvällen går vi till småbåtshamnen och tittar på fiskebåtarna. Sedan följer vi kajkanten tillbaka till stranden, där vi sätter oss och tar en ouzo innan middagen. Om du tycker att det låter trevligt så kommer du också att älska Panteli."
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-09-19, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Jag tror att jag skulle äta frukost (helst hotellfrukost, inte på rummet alltså), sen ta en promenad åt något håll, komma tillbaka och ta den där doppen och sen ta mig till närmaste taverna och bli kvar där....

Nu har Leros fått så mycket beröm så det är ingen risk att den inte blir kvar som number one på min ölista (jag har en annan fastlandslista).

Tack så mycket Masse!

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-09-19, 17:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 4

Jag måste få börja dagens inlägg så här:

"Måtte detta aldrig ta slut!". Men det gör det naturligtvis och då kommer vi säkert att vara jättenöjda med vår resa och glada att komma hem och träffa nära och kära. Men vad jag försöker säga är bara, för att använda Arnes ord, "Vi trivas något så alldeles förträffligt här!"

Jo Janne, det du citerar ovan var ett av flera saker som tilltalade oss i beskrivningen av ön. Det skulle också kunna stämma för sköna dagar på Tilos som vi också gillar. Skillnaden är ändå påtaglig. Vi älskade våra dagar på Tilos och kan absolut tänka oss att återvända. Men vi vet också att för lång vistelse där skulle vara förenat med risk för lappsjuka för oss.

Här lever vi också i underbar småskalighet som kan vara precis så som du beskriver den. Den liknar i stora delar våra dagar. Men vi vill då och då göra lite mera. Framför allt jag, men ibland också Birgit. Och just därför passar Leros så väldigt bra för oss.

Efter någon dag här tog vi tillsammans en promenad från vårt boende i Panteli, c:a 1-2 km med lite uppförsbacke till Platanos. Det är en riktig vardagsby där några gator på toppen av en backe strålar samman i en liten rondell som kantas av ett "rådhus?", en bankomat och två "gubbafik". I gatan upp från Panteli finns också närmsta bageri och riktiga supermarket. På förmiddagen sitter gubbarna på det ena fiket, som har skugga då, och på eftermiddagen på det andra som då ligger i skugga. Det är i princip hela byn. Nja inte riktigt kanske. Det finns så klart en del bostadshus i gatorna som strålar samman i rondellen. Och en av gatorna sluttar också kraftigt nedåt.

Den vägen travade vi vidare på. Passerade en skola där ungarna (i alla åldrar!!!) spelade boll och hade kul. Backen slutade i en T-korsning vid vattnet i Agia Marina där vi landade med båten när vi kom. Vi valde att ta vänster och promenera ytterligare c:a 2 km till Alinda.

Våra förväntningar på Alinda som turistort med ganska fin och lång strand och med, såvitt vi vet, öns enda charterboenden kom lite på skam. Att för oss överväga att bo där istället för i Panteli finns inte på kartan. Vi gick längs stranden fram till Alinda Hotel, och så långt kändes stranden ganska risig och tråkig. Men det hindrade inte att vi efter c:a 4 km promenad slog oss ner i Hotel Alindas strandbar och avnjöt en vin/ouzo-Meze och njöt av utsikten över bukten innan vi anträdde promenaden tillbaka till Panteli.

Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här. Nämligen en ö med liten yta som är ganska tättbefolkad. Det ger möjlighet för oss, ibland tillsammans och ibland för mig ensam när Birgit njuter ensam på stranden, att med de korta avstånden ströva mellan och i byarna medan det grekiska vardagslivet hela tiden pågår runt omkring oss. Härligt!!!!

Fortsättning följer ......

Masse
Från något mulen men behagligt varm "After Beach" på terassen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-09-19, 17:54
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Så fina rapporter, förstår att ni trivs.
Vi gillar också Leros och speciellt stranden i Panteli.
Njut vidare!
//
KR
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-09-19, 17:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Här lever vi också i underbar småskalighet som kan vara precis så som du beskriver den. Den liknar i stora delar våra dagar. Men vi vill då och då göra lite mera. Framför allt jag, men ibland också Birgit. Och just därför passar Leros så väldigt bra för oss.


Det här var första exemplet på det som tillsammans med den trivsamma bystranden gör att vi trivs så bra här. Nämligen en ö med liten yta som är ganska tättbefolkad. Det ger möjlighet för oss, ibland tillsammans och ibland för mig ensam när Birgit njuter ensam på stranden, att med de korta avstånden ströva mellan och i byarna medan det grekiska vardagslivet hela tiden pågår runt omkring oss. Härligt!!!!
Och just det där skulle nog jag också gilla.

Kom ihåg att gå och kolla på Göran Schildts hus Villa Kolkis. Göran Schildts regatta var i år förresten 12-15.9.

Ha en skön after beach!

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-09-19, 19:29
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Åh, va gôtt det låter!!!
Njut varje minut!

Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT