Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-06-11, 08:49
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Hej från Naxos

Har nu varit på Naxos sedan i söndags. Resan till Aten gick utan problem. Både på Arlanda och Atens flygplats tittade de på våra papper. När vi skulle gå på båten i Pireus tog de våran hälsodeklaration. Oklart om de nångång kommer att titta på den......

På Naxos är det inte många turister. Några tyskar och några fransmän, inga svenska eller skandinaver alls vad vi har hört. Många greker är ute på tavernorna och caféerna. Härligt att se! De har längtat länge efter detta. På stränderna är det nästan bara greker som är.

Första nätterna bodde vi inne i Chora men nu har vi flyttat ut till Plaka och här kommer vi att bo de närmsta tio dagarna. Oklart vad vi gör de sista fjorton dagarna. Alla tre tavernorna är öppna så vi får god mat både till lunch och till middag. Lite folk folk på stranden här. Många tomma solstolar men ett flertal nudister. Flera återkommande som vi känner igen. Medelåldern bland turisterna är hög. De är väl de som är fullvaccinerade.
Munskydd på när vi är ute och går, även ute på öde Plaka. Inga problem med det. Tycker att grekerna själva har munskydd rätt mycket men förvånansvärt få turister 🙁

Hade en trevlig lämnaöversnusträff med Birgitta på Prokopios. Stannade och badade där den dagen. Gott om plats för oss alla på stranden.

Nu frukost på balkongen och sen blir det bad.

Lena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-06-11, 08:52
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Hej från Naxos

Åh så härligt det låter
Ha det fortsatt fint på härliga Naxos
//maji
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-06-11, 09:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Hej från Naxos

Det var så roligt att träffa er på tavern Colosseo. Roligt att även få prata lite svenska samt snacka om gamla minnen. Och dosorna kom väl till pass!

Det lustiga inträffade att när jag intog middagen på en annan taverna, dök det upp 6 SVENSKAR vid bordet bredvid. Jag höll minen och sa inget till dom, men jag uppfattade att en av personerna bodde på Naxos för hon pratade grekiska med servitören. Var nog någon form av privat guide.
Så det är inte bara vi som är svenskar på ön!

Birgitta, som nu ska linka mig till Fotis.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-11, 10:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hej från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Första nätterna bodde vi inne i Chora men nu har vi flyttat ut till Plaka och här kommer vi att bo de närmsta tio dagarna.
Åh, det låter alldeles underbart!

Tack för att du delar med dig, det behövs verkligen nu. Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-11, 11:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hej från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Många tomma solstolar men ett flertal nudister. Flera återkommande som vi känner igen.
Känner ni bara igen nudisterna?

Trevligt iaf med en nulägesrapport från härliga Naxos!

Hoppas resandet kommer igång lite mer, för Greklands skull. Fast naturligtvis är ju det viktigaste att vi inte får en ny våg...

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-06-11, 13:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Hej från Naxos

Härligt att höra från Naxos. Tänk att ni skall vara där så länge! En riktigt ordentlig semester har ni.

Njut för fulla muggar!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-06-11, 16:37
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Hej från Naxos

Blir så full i skratt när jag tänker på nudister som traskar runt utan en tråd på kroppen men med ett munskydd i ansiktet
Ulla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-06-11, 18:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hej från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Blir så full i skratt när jag tänker på nudister som traskar runt utan en tråd på kroppen men med ett munskydd i ansiktet
Ulla
Dom skulle behöva använda 2 st
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-06-14, 08:36
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Hej från Naxos

Har sköna dagar på Plaka. Igår var det mycket folk här. Grekerna var lediga och spenderade sin dag på stranden och tavernorna. Det kommer så smått fler turister för varje dag som går.

Idag vaknade vi till ett grått och molnigt Naxos. I morgon ska det antagligen bli det samma, men vi är så nöjda ändå. Kanske en promenad eller balkongsittning med en bok. Lite beroende på om det kommer regn eller inte.

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-06-14, 09:37
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Hej från Naxos

Så fantastiskt härligt det låter… vi hoppas på nästa år och att vi då ska kunna spendera några veckor/många veckor🤩 på Naxos! Om allt går som planerat så är även jag befriad från jobb då och vi kan välja fritt över vår tid..
ha det gott på fina ön!
/emma, som är ganska så mycket avundsjuk😅
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-06-14, 14:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hej från Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Idag vaknade vi till ett grått och molnigt Naxos. I morgon ska det antagligen bli det samma, men vi är så nöjda ändå. Kanske en promenad eller balkongsittning med en bok.


Önskar att jag kunde vara där jag också och göra exakt samma sak.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT